Program for the development of coordination abilities of young fencers at the stage of basic training

Authors

  • Iryna Kryventsova H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine
  • Dmytro Samoilov H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2022-4.04

Keywords:

fencing, coordination, basic training, training, program

Abstract

Purpose: checking the effectiveness of the
developed program for the development of special coordination abilities of young fencers of 10-12
years old. Material and methods: 16 fencers of 10-12 years old took part in the study, who at the
beginning of the study trained at the «Unifeht» sports complex. The experimental group consisted of
athletes (n=8), who practiced according to the developed program three times a week for 3 hours.
The control group consisted of athletes (n=8), who were engaged in the standard program of the
fencing department of the sports school. The study lasted 11 months. The following methods were
used in the work: analysis of special literature and Internet resources; pedagogical observation;
analysis of coordination readiness of young fencers; methods of mathematical statistics for
processing the obtained results. Results: with the help of selected tests, the level of general and
special coordination readiness was determined. The work presents the developed program for
improving the coordination abilities of young fencers of the basic training group. In March, due to
the military operations in the Kharkov region, the destruction of the «Unifeht» sports complex, the
training was suspended. Since April, training has been resumed in various cities of Ukraine. All
athletes were in constant contact and tried to adhere to the proposed program. Testing was carried
out both offline and online. Under the influence of training programs, there were positive changes
in all indicators of athletes of both groups. The difference between indicators in both groups for all
tests is significant, p<0,05. A significant decrease in the mean square deviation of experimental
group athletes in tests of general coordination readiness is also noticeable. Conclusions: Extremely
difficult conditions in which the research was conducted significantly affected the result. The
effectiveness of the developed program to increase the level of coordination abilities of 10-12-year-old fencers has been proven. At the end of the study, there were positive changes in both groups. In
the dynamics of the growth of experimental group results in relation to control group, the
advantage of the applied program is indicated, p<0,05

Author Biographies

Iryna Kryventsova, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the
Department of theory, methodology and practice of physical education

Dmytro Samoilov, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Master's student of the Faculty of Physical Education and Sports

References

Бойченко, Н.В. (1999). Шляхи вдосконалення технічної підготовленості спортсменівєдиноборців. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, (4), 19.

Бойченко, Н.В. (2007). Пути повышения эффективности тренировочного процесса в восточных единоборствах. Физическое воспитание студентов творческих специальностей, 2, 148-150.

Бойченко, Н.В. (2019). Розвиток та вдосконалення координаційних здібностей в дзюдо. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 1, 12-16.

Бойченко, Н.В., & Сушко, Ю.П. (2011). Пути повышения скоростно-силовой подготовленности борцов высокой квалификации. Слобожанський науковоспортивний вісник, 2, 47-50.

Бойченко, Н.В., & Шань, Ю. (2013). Особенности совершенствования координационных способностей в единоборствах. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 53-5.

Бойченко, Н.В., Тропін, Ю.М., Алексєєва, І.А., Пилипець, О.В., & Демченко, Н.В. (2022). Вдосконалення методики розвитку витривалості кваліфікованих борців.

Єдиноборства, 3(25), 18-31.

Бріскін, Ю., Семеряк, З., & Пітин, М. (2014). Результативно-значущі техніко-тактичні дії фехтувальників-шпажистів різної кваліфікації. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 18, 2, 37-43.

Бусол, В.А. (2011). Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та училищ олімпійського резерву. – [Електронний ресурс]. – Режим

доступу: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxkdXNz

bm8ybWlzdG9obWVsbmlja2lqfGd4OjNlNDg2ZTc1MTNmNzYwZTk (дата звернення: 12.08.2022).

Катыхин, В.Н., Тропин, Ю.Н., & Го, Шенпен (2020). Динамика физической подготовленности квалифицированных бойцов смешанных единоборств ММА в

группах специализированной підготовки. Єдиноборства, 3(17), 25-35.

Клименченко, В.Г., Несен, О.О., & Никиткин, М.Д. (2021). Визначення показників координаційних здібностей юних фехтувальників. Основи побудови тренувального процесу в циклічних та екстремальних видах спорту, 5, 150-156.

Коробейніков, Г.В., Данько, Т.Г., & Коханевич, А.І. (2022). Функціональний стан кваліфікованих борців на етапі спеціалізованої базової підготовки. Єдиноборства, 2, 17-25.

Коробейнікова, Л.Г., Тропін, Ю.М., Коробейніков, Г.В., & Го, Шенпен (2021). Зв'язок когнітивних функцій із спеціальною працездатністю кваліфікованих боксерів. Єдиноборства, 4(22), 26-38.

Кривенцова, І.В., & Горбачук, Є.О. (2021). Динаміка підготовленості юних шпажистів 9-11 років під впливом розробленої програми. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності, 49-53.

Кривенцова, І.В., & Калашнік, А.В. (2020). Особливості розвитку фізичних якостей у шпажистів 10-12 років. Технології збереження здоров’я, реабілітація і фізична терапія, 134-138.

Кривенцова, І.В., & Лиманський, П.П. (2020). Динаміка показників результативності бойової діяльності у шпажистів 10-12 років під впливом авторської програми. Єдиноборства, 4 (18), 16-24.

Линець, М.М. (2015). Основи методики розвитку координаційних якостей. Лекція з навчальної дисципліни «Загальна теорія підготовки спортсменів». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/3954/1/Тема%20№12%20Основи%20м

етодики%20розвитку%20координазійних%20якостей.pdf (дата звернення: 12.08.2022). Панов, П.П., & Тропін, Ю.М. (2019). Модельні характеристики фізичної підготовленості кваліфікованих спортсменів рукопашників, Єдиноборства, 3(13), 35-45.

Тропін, Ю.М. (2022). Особливості розвитку координаційних здібностей каратистів. Новації, практики та перспективи розвитку фізичної культури і спорту, 59-62.

Тропин, Ю.Н., & Бойченко, Н.В. (2017). Содержание различных сторон подготовки борцов. Єдиноборства, 79-83.

Хохла, А.І. (2014). Диференціація фізичної підготовки фехтувальників-шпажистів на етапі

попередньої базової підготовки (Автореф. дис. ... канд. наук. з фіз. виховання та спорту). Львів, Україна.

Чоботько, М.А., Чоботько, І.І., & Бойченко, Н.В. (2020). Розвиток рівноваги за допомогою вправ з балансування на фітболах. Єдиноборства, 78-88.

Шевчук, О.В., & Тропін, Ю.М. (2021). Динаміка розвитку координаційних здібностей у юних тхеквондистів. Збірник наукових праць ХДАФК, 7, 158-160.

Tropin, Y., Boychenko, N., & Kovalenko, J. (2021). Improving the methodology of deveiopment of strength qualities of 15-16-year-old judokas. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(2), 26-35.

Published

2023-05-10

Issue

Section

Articles