Actual aspects of the use of modern innovative means of technical-tactical training in sports martial arts
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2022-2.06Keywords:
technical and tactical training, sports, martial arts, martial arts sportsAbstract
Purpose: to identify the socio-historical
principles of formation and the main directions of development of innovative means of tactical
training in combat sports in Ukraine. Material and methods. The following methods were used in
the study: analysis of literary and informational digital sources, normative documents; method of
analogies; system analysis; comparative-historical method. Results: the analysis of literary sources
and normative documents concerning the conditions of formation and development of innovative
means of technical and tactical training in martial arts in Ukraine is carried out. It is established
that the initial number of developments on technical and tactical improvement of martial arts athletes is based on the use of multimedia tools. Their main advantages over traditional means and
methods of technical and tactical training are the ability to work with large data sets in real time,
modeling different situations in competitive conditions, prompt feedback, reducing time spent on
technical and tactical training and more. Given that one of the features of competitive activities in
martial arts is the presence of a large number of unforeseen situations during one fight, the efforts
of many experts over the past ten years focused on developing computer programs that would allow
processing large data sets and search for adequate decision in a certain competitive situation. As a
rule, the basis of such programs are the results of pedagogical observations of competitive
activities of athletes of different qualifications, analysis of the most effective and efficient combat
operations, the relationship between them, options for counteracting the opponent, temporal
characteristics of movement parameters (performance of individual techniques and their
combinations) etc. Conclusions. It is determined that technical and tactical training in martial arts
contains a constant (constant, stable) part, which involves the formation of knowledge, skills and
abilities, and variable, which can be adjusted according to the structure and content of competitive
activities, the importance of individual information components. tactical training in a competitive
environment, or which can be adapted to the capabilities of a particular athlete. Attempts by
scientists have made it possible to solve some scientific and practical problems of improving the
tactical skills of martial arts athletes by improving its quantitative indicators in combination with
technical, but did not provide a comprehensive review of the system of tactical training in sports. At
the same time, there is a lack of an important component of the personalized part of the training
system during the planning, implementation and control of technical and tactical training.
References
Бойко, В.Ф., Тупеев, Ю.В., Яременко, В.В., & Андрейцев, В.А. (2013). Обучение технике двигательных действий борцов вольного стиля с использованием компьютерных технологий. Теория и методика физической культуры, (4), 85-94.
Бріскін, Ю.А., Задорожна, О.Р., & Хомяк, І.І. (2019). Проблеми контролю тактичної підготовленості в спортивних єдиноборствах. Український журнал медицини, біології та спорту, (4, № 1), 262-268. DOI: 10.26693/jmbs04.01.262.
Гожин, В.В., Дементьев, В.Л., & Рогов, Ю.Н. (2013). Методика формирования образа атакующего действия у юных борцов. Спортивный психолог, (2), 24-30.
Дементьев, В.Л., Гожин, В.В., & Лушников, А.Ю. (2009). Взаимосвязь теоретических знаний и практических навыков конфликтного взаимодействия с соперником посредством идеомоторики. Теория и практика физической культуры, (3), 49-51.
Донець, О.В. (2020). Обґрунтування методичного підходу щодо застосування сучасних засобів і методів контролю в спортивних єдиноборствах у період безпосередньої підготовки до змагань. Актуальні проблеми освіти і науки: досвід та сучасні технології, 246-248.
Задорожна, О.Р, & Хомяк, І.І. (2018). Особливості засобів контролю різних сторін підготовленості в єдиноборствах. Фізична активність, здоров’я і спорт, 1(31), 16–21.
Задорожна, О.Р., & Хомяк, І.І. (2019). Аналіз змісту тактичної підготовки у нормативноправових документах зі спортивних єдиноборств (на прикладі боксу, греко-римської боротьби та тхеквондо ВТФ). Науковий часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Серія 15, 2(108), 56–60.
Латышев, С. (2013). Тенденции развития вольной борьбы. Молода спортивна наука України, 119–124.
Лубовский, Д.В. (2009). Понятие ведущей деятельности в работах ЛС Выготского и его последователей. Культурно-историческая психология, 5(4), 2-6.
Лукіна, О. (2014). Вдосконалення техніко-тактичних дій у спортивних єдиноборствах. Спортивний вісник Придніпров'я, (3), 58-61.
Никитенко, А.О. (2019). Теорія і методика обраного виду спорту. Спортивно-педагогічне вдосконалення (спеціалізація бокс): роб. прогр. навчальної дисципліни для студентів 4 курсу галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка», спеціальності: 017 «Фізична культура і спорт». Львів.
Рыжкова, Л.Г. (2012). Ситуации для применения атак, защит с ответом и контратак в условиях фехтовального боя. Теория и практика прикладных и экстремальных видов спорта, 3, 32-35.
Семеряк, З.С., (2018). Теорія і методика обраного виду спорту та спортивно-педагогічне вдосконалення (спеціалізація – фехтування): роб. прогр. для студентів 1 курсу галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка», спеціальності 017 «Фізична культура і спорт». Львів.
Сингер, Р. (2005). Совершенствование двигательных навыков в спортивной тренировке. Спортивная психология в трудах зарубежных специалистов. Советский спорт, 104-13.
Скирта, О.С. (2013). Условный поединок, как методический приём совершенствования технико-тактической подготовленности в кикбоксинге, и его
классификация. Физическое воспитание студентов, 1.
Стельмах, Ю.Ю., (2018). Теорія і методика обраного виду спорту та спортивнопедагогічного вдосконалення: роб. прогр. для студентів спеціалізації спортивні види боротьби, спеціальності 014.11 «Середня освіта» III–IV с. (денна форма навчання), V–VI с. (заочна форма навчання). Львів.
Стукалин, А.В., & Бурякин, Ф.Г. (2007). Перспективы совершенствования техники фехтования на рапирах в связи с изменениями правил судейства. Теория и практика физической культуры, 77–89.
Тупеев, Ю.В., & Бойко, В.Ф. (2010). Анализ методических подходов, используемых при обучении технике двигательных действий в спортивной борьбе. Физическое воспитание студентов, 3, 116-121.
Улан, А.Н. (2016a). Особенности ведения поединков в фехтовании на современном этапе развития вида спорта. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Науковопедагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Серія 15, 4, 119–21.
Улан, А. (2016b). Формирование стиля ведения поединков в фехтовании с учетом фактора симметрии-асимметрии. Спортивний вісник Придніпров'я, (1), 142-146.
Хомяк, І.І., & Задорожна, О.Р. (2019). Характеристика техніко-тактичної підготовленості висококваліфікованих боксерів в умовах змагальної діяльності. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Науковопедагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Серія 15, 1(107), 107–11.
Цзен, Н.В., & Пахомов, Ю.В. (1985). Психо-технические игры в спорте. Физкультура и спорт.
Ширяев, А.Г., Бакулев, С.Е., Макаренко, Е.М., Малетин, А.И., & Кузьмин, О.П. (2006). О тактике соревновательной деятельности спортсмена. Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта, (21), 89-100.
Zadorozhna, О, Briskin, Y, Perederiy, A, Pityn, M, & Sydorko, O. (2018). Team composition in epee fencing which accounts for sportsmen’s individual performance. Journal of Physical Education and Sport, 18, 1863-1870. DOI:10.7752/jpes.4273.