The level of motor skills of hortingists is 10-11 years old

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2022-1.03

Keywords:

horting, motor qualities, testing, level, schoolchildren

Abstract

Purpose: to determine the impact of horting on the development of motor skills in children 10-11 years. Material and methods. The following methods were used in the study: analysis of scientific and methodological information and Internet sources, testing of motor skills of students, methods of mathematical statistics. To determine the level of motor skills (physical fitness), testing of schoolchildren and hortingists was conducted. The first test was conducted at the beginning of the 2020-2021 school year, the second at the end. The study involved 21 boys: 11 schoolchildren and 10 young men who are engaged in horting. Results: the results of a study conducted at the beginning of the school year showed that boys aged 10-11 have almost the same level in two tests, but slightly better students: shuttle running 4x9 m; long jump from a place. At the same time, hortingists are better than students in the following tests: tilting the torso forward from a sitting position, bending and unbending the arms at rest, lying on the floor. In both groups (schoolchildren and hortingists) the smallest number of boys with a high level of development of motor skills. At the same time, the same number with a sufficient and average level of development. 25,4 % and 24,0 % of schoolchildren and hortingists, respectively, showed low levels in the tests. During the school year, the number of students with a high and sufficient level did not change: 11 and 15 results, respectively. While the number with a low level of development of motor skills decreased by 1 (7,7 %) and the number with a medium level increased. In the group of hortingists there were more significant changes in the distribution: the number of high and sufficient levels increased by 1 (9,1 %) and 2 (12,5 %) results, respectively. The number of results with a medium level did not change, at the same time the number of results with a low level decreased by 3 (25,0 %). Conclusions. One of the effective means of physical and moral and ethical education of children is horting, which promotes the education of personality and harmonious
physical development of the child, as evidenced by the results of testing students aged 10-11 years. The analysis showed that almost all indicators of motor skills in schoolchildren and hortingists
increased on average by group during the school year, but in the group of hortingists there were more significant changes in the distribution.

Author Biographies

Mykola Latyshev, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD (Physical Education and Sport), Associate Professor

Vadym Malinkin, specialized school № 3

physical education teacher

Inna Holovach, Borys Grinchenko Kyiv University

Phd (Physical Education and Sport)

Borys Korolov, Kyiv National Economic University

Senior lecturer of the department of physical education

Olena Liashenko, Kyiv National Economic University

senior lecturer of the department of physical education

References

Ананченко, К.В., Бойченко, Н.В., & Панов, П.П. (2017). Вдосконалення координаційних здібностей юних дзюдоїстів. Єдиноборства, 1, 4-11.

Арефьєв, В.Г. (2014). Здоров'я підлітків і рухова активність. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 118 (3), 6-10.

Бойченко, Н.В. (2014). Контроль координаційних здібностей в ударних видах єдиноборств. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6, 15-18.

Бойченко, Н.В. (2019a). Розвиток координаційних здібностей дзюдоїстів-новачків. Єдиноборства, 2, 15-23.

Бойченко, Н.В. (2019b). Розвиток та вдосконалення координаційних здібностей в дзюдо. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 1, 12-16.

Бойченко, Н.В., & Голубничій, Р.В. (2016). Особливості фізичної підготовки спортсменок, що займаються дзюдо. Єдиноборства, 1, 11-13.

Голоха, В.Л. (2017a). Методы определения функциональной подготовленности спортсменов в восточных единоборствах. Єдиноборства, 2, 15-18.

Голоха, В.Л. (2017b). Проблеми підвищення спеціальної витривалості дзюдоїстів. Єдиноборства, 1, 56-60.

Голоха, В.Л. (2018). Оценка уровня специальной выносливости и функциональных возможностей квалифицированных дзюдоистов. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 21-25.

Голоха, В.Л. (2020). Особливості організації силової підготовки в спортивній боротьбі. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 15-18.

Голоха, В.Л., & Панов, П.П. (2020). Методи оцінки спеціальної витривалості у борців вільного стилю. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 10-14.

Єрьоменко, Е.А. (2021). Хортинг у житті школяра: монографія. НФБХУ, Київ. Камаев, О.И., & Тропин, Ю.Н. (2012). Роль специальной силовой подготовки в борьбе. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях: Сборник статей VIII международной научной конференции, 73-77.

Коцан І., & Гайволя Р. (2015). Формування рухових якостей старшокласників у процесі занять східними єдиноборствами. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 19, 107-111.

Кравчук Т.М., Огарь Г.О., & Кондратович Б. Ю. (2019). Швидкісно-силова спрямованість тренування юних самбістів. Єдиноборства, 1, 46-54.

Марандян, К.Н., & Бойченко, Н.В. (2019). Вдосконалення швидкісно-силових здібностей дзюдоїстів 15-16 років. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 1, 48-51.

Марченко, С., & Безпалько, Д. (2020). Контроль і оцінка координаційних здібностей хлопчиків 7 років на етапі початкової підготовки в кіокушинкай карате. Журнал теорії та методології навчання, 1(2), 82-88. https://doi.org/10.17309/jltm.2020.2.06

Пашков, И.Н. (2007). Моделирование соревновательной нагрузки в тренировочном процессе юных тхэквондистов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 12, 53-61.

Пашков, И.Н. (2015a). Повышение уровня физической работоспособности в тхеквондо на этапе предварительной базовой подготовки. Науковий часопис [Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова]. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 4, 60-63.

Пашков, І.М. (2015b). Адаптаційні процеси тхеквондистів під впливом великих фізичних навантажень. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Серія, 15, 93-95.

Про затвердження тестів і нормативів для осіб, щорічне оцінювання фізичної підготовленості яких проводиться на добровільних засадах, Інструкції про організацію його проведення та форми Звіту про результати його проведення: НАКАЗ Міністерства молоді та спорту від 04.10.2018 № 4607.

Романенко, В.В. (2003). Педагогическое тестирование физической подготовленности юных таэквондистов, занимающихся в группах начальной подготовки ДЮСШ. Физическое воспитание студентов, (7), 60-66.

Романенко, В.В., & Голоха, В.Л. (2017). Оценка уровня специальной выносливости и функциональных возможностей квалифицированных тхэквондистов. Єдиноборства, 69-73.

Романенко, В.В., & Ровный, А.С. (2009). Взаимосвязь технической и физической подготовленности юных таэквовондистов. Слобожанский науково-спортивний вісник, 3, 72-78.

Романенко, В.В., Голоха, В.Л., & Веретельникова, Н.А. (2018). Оценка и анализ подготовленности квалифицированных тхеквондистов. Єдиноборства, 58-69.

Санжарова, Н.М., Огарь, Г.О., & Сич, Д.В. (2018). Особливості швидкісно-силової підготовки юних тхеквондистів. Єдиноборства, 3(9), 58-68.

Тропин, Ю.Н. (2012). Сравнительный анализ уровня физической подготовленности борцов различных квалификаций. Слобожанський науково-спортивний вісник, 3, 61-65.

Тропин, Ю.Н. (2019). Модельные характеристики физической подготовленности юных борцов в группах предварительной подготовки. Единоборства, 2(9), 71–80.

Тропин, Ю.Н., & Бойченко, Н.В. (2014). Анализ специальной физической подготовленности выскоквалифицированных борцов греко-римского стиля. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 1, 84-90.

Тропин, Ю.Н., & Бойченко, Н.В. (2017). Содержание различных сторон подготовки борцов. Единоборства, 4, 79-83.

Тропин, Ю.Н., & Бойченко, Н.В. (2018). Взаимосвязь психофизиологических показателей и физической подготовленности у квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 82-87.

Тропин, Ю.Н., Романенко, В.В., Голоха, В.Л., & Веретельникова, Н.В. (2018). Взаимосвязь физического развития и физической подготовленности у квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1 (63), 102-107.

Тропін, Ю.М., Панов, П.П., & Бєлобаба, С.Б. (2017). Фізична підготовка борців. Єдиноборства, 82-84.

Тропін, Ю.М., Романенко, В.В., & Латишев, М.В. (2021). Взаємозв’язок рівня прояву сенсомоторних реакцій з показниками фізичною підготовленістю у юних

таеквондистів. Єдиноборства, 2(20), 93–104. DOI:10.15391/ed.2021-2.08

Шалар, О., Гузар, В., & Стрикаленко Є. (2019). Вплив інтегральних вправ на фізичну підготовленість спортсменів, що займаються айкідо. Єдиноборства, 3(13), 65–73.

Шандригось, В.І., Яременко, В.В., Первачук, Р.В., & Латишев, М.В. (2018). До питання оцінки фізичної підготовленості борців вільного стилю. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту, фізичної терапії та ерготерапії, 5(17), 82–84.

Published

2023-10-27