Relationship between the level of manifestation of sensorimotor reactions with indicators of physical fitness in young taekwondo practitioners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2021-2.08

Keywords:

young taekwondo fighters, correlation, simple reactions, complex reactions, specific perceptions, physical fitness

Abstract

Purpose: to determine the relationship between the level of sensorimotor reactions and indicators of physical fitness in young taekwondo fighters. Material and methods. The following methods were used in the study: analysis of scientific and methodological information, Internet sources and generalization of best practices, psychophysiological research methods, methods of mathematical statistics. The study involved 16 young taekwondo fighters, aged 8-9 years. The pedagogical research was conducted in three stages. The first stage was devoted to the assessment of sensorimotor reactions, the second to the assessment of physical fitness of young taekwondo fighters, and the third stage was a correlation analysis between the indicators of sensorimotor reactions and indicators of physical fitness. Results: Based on the analysis of scientific and methodological information, Internet sources and generalization of best practices, it was found that one of the many tasks that coaches solve in the training process of young taekwondo fighters is to identify opportunities and inclinations to achieve high sports results in the future. The results of the study indicate the homogeneity of simple and complex reactions (from 5,20 % to 10,79 %), in addition to the index of complex response to a moving object, which has a high coefficient of variation (38,6 %). Indicators in tests that reflect specific perceptions also have a high coefficient of variation (from 16,5 % to 38,7 %). This can be explained by the fact that this type of reaction is of great importance in martial arts and the best results in these tests may indicate certain abilities of some athletes. Analysis of the results of physical fitness showed that in almost all tests there is a large variability of values (from 13,89 % to 96,02 %). The lowest value of the coefficient of variation was noted in the test «Shuttle running 3×6 meters» (V=7,77 %). Conclusions. Correlation analysis of the relationship between the level of manifestation of sensorimotor
reactions with indicators of physical fitness showed that the values obtained by performing the test «Simple visual-motor reaction» have statistically significant relationships with the test «Shuttle running 3×6 meters» (r=0,51), and the values (test «Simple motility») statistically significantly
interact with the values shown by young athletes in the test «Complex relay 15 meters» (r=-0,51). Other tests showed a weak level of correlation (r<0,5). The study of the relationship between the level of manifestation of sensorimotor reactions and physical fitness allowed to determine the level of interaction of the mechanisms of movement control of young taekwondo fighters and to form directions for improving the quality of the training process.

Author Biographies

Yura Tropin, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Phd (Physical Education and Sport), Associate Professor

Vyacheslav Romanenko, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Phd (Physical Education and Sport), Associate Professor

Mykola Latyshev, Borys Grinchenko Kyiv University

Phd (Physical Education and Sport), Associate Professor

References

Ашанин, В. С., & Романенко, В. В. (2015). Использование компьютерных технологий для оценки сенсомоторных реакций в единоборствах. Слобожанський науковоспортивний вiсник, 4, 15-18.

Бобрищев, А. А. (2009). Психолого-акмеологическая оценка психологической готовности спортсменов силовых единоборств. Вестник психотерапии, 30, 132-142.

Бойченко, Н. В., Алексєнко, Я. В., & Алексєєва, І. А. (2015). Інноваційні технології в системі підготовки єдиноборців. Единоборства, 1, 25-27.

Бойченко, Н. В., Алексеева, И. А., & Алексенко, Я. В. (2013). Применение информационных технологий в спорте и восточных единоборствах. Единоборства, 1, 56-60.

Єфременко, В. М. (2013). Особливості прояву психофізіологічного стану студентів у системі їх відбору для занять баскетболом. Спортивна наука України, 4. 27-31.

Коваленко, Е. В., & Ляпин, В. А. (2013). Сравнительный анализ отдельных психофизиологических реакций в соревновательной деятельности у спортсменов, занимающихся различными видами восточных единоборств. Современные проблемы науки и образования, 5, 483-483.

Ковтун, А. О. (2017). Використання комп’ютерних психофізіологічних досліджень для вивчення впливу спортивної спеціалізації на рівень сенсомоторних реакцій студентів. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. 1, 53-57.

Козіна, Ж. Л., & Демура, І. О. (2010). Результати застосування методів математичного моделювання для визначення індивідуальних тактичних манер ведення сутички у дзюдоїстів високого класу. Теорія та методика фізичного виховання, 7, 17-38.

Козина, Ж. Л., Ягелло, В., & Ягелло, М. (2015). Определение индивидуальных особенностей спортсменов с помощью математического моделирования и методов многомерного анализа. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 12, 41-50.

Коробейніков, Г. В., Коробейнікова, Л. Г., & Козіна, Ж. Л. (2012). Оцінка та корекція психофізіологічних станів у спорті: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Харків, 340.

Коробейников, Г. В., Приступа, Є. Н., Коробейнікова, Л. Г., & Бріскін, Ю.А. (2013). Оцінювання психофізіологічних станів у спорті: Монографія, ЛДУФК. 198.

Круцевич, Т. Ю. (2008). Теорія і методика фізичного виховання: Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. Київ. 391.

Макарчук, Т. В., Куценко, М. Ю., Кравченко, В. І., & Данилов С.А. (2011). Психофізіологія: навчальний посібник. Київ, ООО «Інтерсервіс», 329.

Макаренко, М., Лизогуб, В., Пустовалов, В., Безкопильний, О., & Зганяйко, А. (2011). Диференційоване оцінювання фізичної підготовленості учнів з використанням омп’ютерної програми «Фізкультура». Молода спортивна наука України, 2, 149-152.

Москаленко, Н. В., & Ковтун, А. А. (2012). Влияние физической культуры и спорта на психофизиологическое состояние студентов. Физическое воспитание студентов, 3, 83-86.

Мирошниченко, Є. С., Тропін, Ю. М., & Коваленко, Ю. М. (2020). Модельні характеристики психофізіологічних показників кваліфікованих кікбоксерів. Слобожанський науковоспортивний вісник, 5(79), 20-25.

Начинская, С. В. (2005). Спортивная метрология: пособие для студентов высших учебных заведений. Издательский центр «Академия»: Москва.

Первачук, Р. В., Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., & Чуев, А. Ю. (2017). Модельные характеристики сенсомоторных реакций и специфических восприятий квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 5, 84-88.

Помещикова, І. П. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники баскетболістів 12-13 років. Спортивні ігри, 2. 44-46.

Ровный, А. С., & Романенко, В. В. (2016). Модельные характеристики сенсомоторных реакций и специфических восприятий единоборцев высокой квалификации. Єдиноборства, 1, 54-57.

Романенко, В. В. (2007). Построение биомеханических моделей основных технических приёмов выполняемых ногами для таэквондистов-новичков. Слобожанський науковоспортивний вісник, 12, 281-285.

Романенко, В. В, Голоха, В. Л., & Веретельникова, Н. А. (2018). Особенности проявления кратковременнойзрительнойпамяти у единоборцев ХГАФК. Единоборства, 4, 33-41.

Романенко, В. В., & Веретельникова, Н. А. (2019). Повышение эффективности тренировочного процесса юных таэквондистов на основе анализа их

подготовленности. Єдиноборства, 1, 63-70.

Романенко, В. В., Тропін, Ю. М., Бойченко, Н. В., Голоха, & В. Л. (2019). Контроль успішності студентів з використанням комп’ютерних технологій. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(70), 75-79.

Тропін, Ю. М., Пономарьов, В. О., & Кліменко, О. І. (2017). Взаємозв`язок рівня фізичної підготовленості з показниками змагальної діяльності у юних борців греко-римського стилю. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1, 111-115.

Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., Голоха, В. Л., & Веретельникова, Н. А. (2018). Взаимосвязь физического развития и физической подготовленности у квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1, 102-107.

Тропін, Ю. М., & Бойченко, Н. В. (2018). Особенности психофизиологических показателей в различных видах борьбы. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6(68), 54-58.

Тропин, Ю. Н., & Бойченко, Н. В. (2018). Взаимосвязь психофизиологических показателей и физической подготовленности у квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 82-87.

Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., Голоха, В. Л., & Веретельникова, Н. А. (2018). Диагностика свойств нервной системы студентов ХГАФК различных специализаций. Спортивний вісник Придніпров`я, 2, 151-157.

Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., Голоха, В. Л., Алексеева, И. А., & Алексенко, Я. В. (2018). Особенности проявления сенсомоторных реакций студентами ХГАФК. Слобожанський науково-спортивний вісник, 3(65), 57-62.

Iermakov, S., Podrigalo, L., Romanenko, V., Tropin, Y., Boychenko, N., & Rovnaya, O. (2016). Psycho-physiological features of sportsmen in impact and throwing martial arts. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 433-441.

Romanenko, V., Podrigalo, L., Iermakov, S., Rovnaya, O., Tolstoplet, E., Tropin, Y., & Goloha, V. (2018). Functional state of martial arts athletes during implementation process of controlled activity–comparative analysis. Physical Activity Review, 6, 87-93.

Romanenko, V. V., Podrihalo, O. O., Podrigalo, L. V., Iermakov, S. S., Sotnikova-Meleshkina, Z. V., & Bobrova, O. V. (2020). The study of functional asymmetry in students and schoolchildren practicing martial arts. Physical education of students, 24(3), 154-161.

Rovnaya, О, Volodchenko, О., Podrigalo, L., Aghyppo, О., & Romanenko, V. (2018). Comparative Analysis of a functional state of martial arts athletes. Journal of Physical Education and Sport, 3, 2142-2147.

Romanenko, V., Podrigalo, L., Cynarski, W., Rovnaya, O., Korobeynikova, L., Goloha, V., & Robak, I. (2020). A comparative analysis of the short-term memory of martial arts’ athletes of different level of sportsmanship. Journal of Martial Arts Anthropology, 20(3), 18-24.

Podrigalo, L., Iermakov, S., Romanenko, V., Rovnaya, O., Tropin, Y., Goloha, V., & Halashko, O. (2019). Psychophysiological features of athletes practicing different styles of martial arts -the comparative analysis. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8(1), 84-91.

Podrigalo, L., Iermakov, S., Potop, V., Romanenko, V., Boychenko, N., Rovnaya, O. & Tropin Y. (2017). Special aspects of psycho-physiological reactions of different skillfulness athletes, practicing martial arts. Journal of Physical Education and Sport, 2, 519-526.

Tropin, Y., Korobeynikov, G., Curby, D., Vorontsov, A., & Shatskih, V. (2019). Model characteristics of sensorimotor reactions and specific perceptions of wrestlers among different weight categories. International Journal of Wrestling Science, 2, 14-17.

Williams, С. A (2014). User’s guide to the mind. New Scientist, 224, 34-41.

Zi-Hong, H. (2013). Physiological profile of elite Chinese female wrestlers. The Journal of Strength & Conditioning Research, 9, 2374-2395.

Published

2023-09-12