Formation of professional training of future coaches in martial arts with the use of training devices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2020-3.02

Keywords:

device, technical and tactical preparedness, martial arts, skills, control

Abstract

Purpose: to develop a training device aimed at the formation and control of professional training of future coaches in martial arts. Materials and methods. Theoretical analysis, generalization of the data of scientific and methodological literature and the Internet made it possible to identify the problem field for the formation of professional preparedness of future martial arts trainers. The analysis of documents (training and work programs of the discipline «Theory and Methodology of the Selected Sport» or a number of relevant disciplines) in specialized institutions of higher education in Ukraine, the countries of the Commonwealth of Independent States and the European Union revealed various approaches to the formation of technical and tactical preparedness of future combat sports trainers, and also pointed out the need to develop and implement training devices for students in the educational process that meet current development trends martial arts. Results: the «TTT-2» training device was developed, designed to improve and control the technical and tactical training of wrestlers who study in specialized institutions of higher education. The device consists of two monitors; two computer mice; two panels with a button to stop; electro-fixer for registration of tasks, equipped with light and sound alarms; digital software, which provides information on the implementation of tasks. Conclusions. Based on the analysis of scientific and methodological literature, it was established that technical and tactical preparedness is one of the most important components of the professional preparedness of future martial arts trainers. For its formation, the most promising is the use of interactive tools. A simulator «TTT-2» has been developed, the main advantage of which is the ability to develop not only the skills needed in the professional activities of future martial arts trainers and their students, but also the ability to receive real-time real-time feedback between a student and a teacher.

Author Biographies

Olha Zadorozhna, Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Boberskyy

PhD of Physical Training and Sport, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Theory of Sport and Physical Culture

Yuriy Briskin, Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Bobersky

Doctor of Science in Physical Education and Sport, Professor

Maryan Pityn , Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Bobersky

Doctor of Science in Physical Education and Sport, Professor, Professor of the Department of Theory of Sport and Physical Culture

References

Бріскін, Ю. А., Пітин, М. П., Задорожна, О. Р., Хомяк, І. І., & Богуславська, В. Ю. (2019). Тренажер для удосконалення та контролю тактичної, технічної та теоретичної підготовленості спортсменів-єдиноборців («ТТТ-2») : пат. 135300 Україна, МПК (2019.01) А63В 69/00 / − № u2019 00564 ; заявл. 21.01.2019 ; опубл. 25.06.2019 ; бюл. № 12.

Бусол, В. А. (2018). Теорія і методика обраного виду спорту та спортивно-педагогічне вдосконалення (фехтування) : робоча програма дисципліни для студентів 3 курсу галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка» спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» рівня вищої освіти «бакалавр» факультету фізичної культури і спорту. ЛДУФК, Львів.

Краевич, А. С., & Счеснюк, В. М. (2014). Теория и методика спортивной подготовки в избранном виде спорта. Учебная программа учреждения высшего образования по учебной дисциплине для направления специальности 1-88 02 01-01 «Спортивно-педагогическая деятельность (тренерская работа по карате). Минск.

Никитенко, А. О., & Бусол, В. А. (2018). Теорія і методика спортивних двобоїв : робоча програма навчальної дисципліни для студентів 1 курсу галузі знань: 01 «Освіта / педагогіка» спеціальності: 017 «Фізична культура і спорт» рівня вищої освіти: перший (бакалаврський) факультету фізичної культури і спорту та факультету педагогічної освіти. ЛДУФК, Львів.

Пітин, М. П. Тренер-професіонал : лекція з навчальної дисципліни «Професійна майстерність тренера». [Електронний ресурс]. Доступно: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/3716. Дата звернення: Листопад 15, 2019.

Сватьєв, А. В. (2013). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього тренера-викладача до професійної діяльності. (Автореф. дис.…д-ра пед. наук). Запоріжжя, Україна.

Хазім, Т. (2017). Удосконалення системи підготовки спортсменів на основі підвищення рівня організаційно-управлінської підготовленості майбутніх тренерів. (Автореф. дис.…канд. наук з фіз. виховання і спору). Харків, Україна.

Шуберт, В. С. (2018). Теорія і методика обраного виду спорту та спортивно-педагогічне вдосконалення (фехтування) : робоча програма дисципліни для студентів 4 курсу галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка» спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» факультету фізичної культури і спорту. ЛДУФК, Львів.

Allerdissen, M., Güldenpenning, I., Schack, T., & Bläsing B. (2017). Recognizing fencing attacks from auditory and visual information: A comparison between expert fencers and novices. Psychology of Sport and Exercise, 31(1), 123-130.

Arziutov, G., Iermakov, S., Bartik, P., Nosko, М., & Cynarski, W.J. (2016). The use of didactic laws in the teaching of the physical elements involved in judo techniques. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 16, 4, 21–30. doi: 10.14589/ido.16.4.4. (in English).

Cote, J., & Gilbert, W. (2009). An integrative definition of coaching effectiveness and expertise. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(3), 307-323.

Deutsche Sporthochschule [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.dshs-koeln.de/ (дата звернення: 03.12.19).

Kılıç, K., & Ince, M. L. (2012). How do the Turkish coaches access the knowledge of sport science? International Sport Sciences Congress Proceedings Book, Denizli, Turkey.

Korobeynikov G., Korobeinikova L., Mytskan B., & Cynarski W. (2017). Information processing and emotional response in elite athletes. Ido Movement For Culture. Journal of Martial Arts Anthropology. 17 (2), 41–50.

Kriventsova, I. M., Iermakov, S., Bartnik, P., Nosko, M., & Cynarski ,W.J. (2017). Optimization of students-fencers’ tactical training. Ido Movement For Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 17, 3, 21-30.

Langan, E., Blake, C., & Lonsdale, А. (2013). Systematic review of the effectiveness of interpersonal coach education interventions on athlete outcomes. Psychology of Sport and Exercise, 14, 37-49.

Leeds Beckett University. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://courses.leedsbeckett.ac.uk/sportscoaching/ (дата звернення: 03.12.19).

Physical Education Programme. The Karkonosze State University of Applied Sciences. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kpswjg.pl/en/physical-education-programme. (дата звернення: 03.12.19).

Simoes M., Gomes P., & Avelar-Rosa B. (2012). Martial arts and combat sports in physical education and sport sciences degrees – a comparative study of Brazil, France, Portugal, and Spain. InYo. The Journal of Alternative Perspectives on the Martial Arts and Sciences, 13-28.

University of Nottingham Sport. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.nottingham.ac.uk/sport/ (дата звернення: 03.12.19.).

Published

2023-10-31