Teaching the basics of technique and development of coordination abilities of judokas of 6-7 years old with the help of fitball exercises
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2023-4.07Keywords:
judo, judokas, exercises, fitballs, technique, coordination abilities, method of expert assessmentsAbstract
Purpose: to increase the effectiveness of teaching the basics of technique and development of coordination abilities of judokas of 6-7 years old by means of exercises with fitballs. Material and methods. The following methods were used in the research: theoretical analysis and generalization of literary sources; pedagogical supervision over the educational and training process; pedagogical experiment; pedagogical testing; method of expert estimations; methods of mathematical statistics. Results: it is proposed to use exercises with fitballs aimed at studying the basics of technique and development of coordination abilities that corresponds to the age of 6-7 years (exercises with fitballs for studying acrobatic exercises, for studying the basics of self-insurance, for fixing the technique of unbalancing, for studying the technique of throwing over the hip and back foot, exercises for developing balance). After the experiment judokas of the experimental group improved the most significantly the scores for the performance of a roll over the right (t=3,04; p<0,05) and left shoulder (t=3,59; p<0,05), self-insurance on the right (t=3,90; p<0,05) and left side (t=3,38; p<0,05), forward balance (t=3,21; p<0,05), forward-left (t=3,21; p<0,05) and forward-right (t=3,63; p<0,05). When comparing indicators of development of coordination abilities of the control and experimental groups with each other a statistically significant difference in indicators of Romberg test (t=2,89; p<0,05) and jumps with revolutions (t=2,39; p<0,05) characterizing the level of static and dynamic balance was established. When comparing the scores between judokas of the control and experimental groups, a statistically significant difference was also found (t=3,20; p<0,05), which indicates a greater effectiveness of the means of the sportsmen of the experimental group. When performing a throw over the hip at the end of the pedagogical experiment there is a statistical increase of scores for the performance of a throw in sportsmen of the experimental group (t=4,16; p<0,05). Comparing the scores between judokas of the control and experimental groups the statistically significant difference (t=3,05; p<0,05) is also established, that indicates the greater efficiency of means of sportsmen of the experimental group which improved indicators connected with the performance of technical actions forward, such as removal from balance and throw over a hip. Conclusions. It is experimentally established that with the help of the offered means it is possible to teach effectively such difficult technical actions as self-insurance on the right and left side, unbalancing forward, forward-side, throw back foot, throw over a thigh, to develop static and dynamic balance, also they will allow to improve the performance of technical actions in both directions.
References
Ананченко, К.В., Бойченко, Н.В., & Панов, П.П. (2017). Вдосконалення координаційних здібностей юних дзюдоїстів. Єдиноборства, (3), 4-11.
Бойченко, Н.В. (2019). Розвиток та вдосконалення координаційних здібностей в дзюдо. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти, 1, 12-16.
Бойченко, Н.В., & Голуб, О.І. (2015). Особливості розвитку координаційних здібностей дзюдоїстів-новачків. Єдиноборства, 2, 9-11.
Бойченко, Н.В., & Чоботько, М.А. (2019). Оптимізація навчання техніки дзюдо за допомогою вправ з фітболом. Єдиноборства, (3), 13-20. DOI:10.15391/ed.2019-3.02
Кутек, Т.Б., Янович, Л.М., & Кучерук, В.А. (2015). Роль координаційних здібностей у фізичній підготовці юних дзюдоїстів. Фізичне виховання та спорт у контексті держної програми розвитку фізичної культури В Україні: досвід, проблеми, перспективи, 40-43.
Мартинов, Ю.О., & Крилов, А.Г. (2021). Cучасні підходи до вивчення техніко-тактичних дій в дзюдо. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 2(130), 86-89. DOI:10.31392/NPU-nc.series 15.2021.2(130).19
Мельник, В.В., & Дяченко, А.А. (2018). Вплив ігрових вправ з фітболами на розвиток швидкісно-силових здібностей дзюдоїстів 6-7 років. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту, фізичної терапії та ерготерапії: біомеханічні, психофізіологічні та метрологічні аспекти, 28-30.
Мельник, В.В., & Сидоренко, Л.В. (2012). Інформаційні технології в техніко-тактичній підготовці спортсменів-дзюдоїстів. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 31.
Ніколаєв, В.А., & Чіжаєв, П.І. (2019). Особливості тренувального процесу юних дзюдоїстів на етапі початкової підготовки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 3К(110), 399-402.
Пилипенко, Н.И., & Шевцов, А.А. (2020). Особенности обучения базовым техническим двигательным действиям юных дзюдоистов. Актуальные научные исследования в современном мире, (4-4), 118-123.
Романенко, В.А. (2005). Диагностика двигательных способностей. Донецк: ДонНУ.
Скрипка, І., & Ворона, В. (2022). Розвиток координаційних здібностей дзюдоїстів 8-10 років з використанням спеціальних вправ та сучасних технологій. Єдиноборства, (3 (25)), 81-89. DOI:10.15391/ed.2022-3.07
Тропін, Ю., Романенко, В., Мирошниченко, Є., Джерелій, В., & Володченко, О. (2023). Особливості фізичної підготовки в різних видах єдиноборств (систематичний огляд). Єдиноборства, (3 (29)), 98-117. DOI:10.15391/ed.2023-3.09
Тропін, Ю.М., Панов, П.П., & Бєлобаба, С.Б. (2017). Фізична підготовка борців. Єдиноборства, (3), 82-84.
Чоботько, І.І., & Чоботько, М.А. (2019). Техніка виконання вправ з фітболом для розвитку координаційних здібностей у дзюдо. Наука і вища освіта, 449-450.
Чоботько, М., Чоботько, І., & Счастливець, В. (2020). Викориснання фітболів в спортивних іграх дзюдо. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи, 377.
Чоботько, М.А., & Чоботько, І.І. (2020). Динаміка розвитку спритності дзюдоїстів на оздоровчо-спортивному етапі під впливом ігор з фітболами. Єдиноборства, 3(17), DOI:10.15391/ed.2020-3.10
Чоботько, М.А., Бойченко, Н.В., Зантарая, Г.М., & Чоботько, І.І. (2019). Застосування вправ з фітболом при навчанні техніці кидків в дзюдо. Єдиноборства, (4), 127-137. DOI:10.15391/ed.2019-4.13
Чоботько, М.А., Чоботько, І.І., & Бойченко, Н.В. (2020). Розвиток рівноваги за допомогою вправ з балансування на фітболах. Єдиноборства, 1(15), 78-88. DOI:10.15391/ed.2020-1.0
Eganov, A., Cherepov, E., Bykov, V., & Tselishcheva, E. (2020). Coordination abilities responsible for technical actions in martial arts at various levels of motor dichotomy of upper limbs. Journal of Physical Education and Sport, 20(2), 848-851. DOI:10.7752/jpes.2020.02121
Lech, G., Jaworski, J., Lyakh, V., & Krawczyk, R. (2011). Effect of the level of coordinated motor abilities on performance in junior judokas. Journal of human kinetics, 30, 153. DOI: 10.2478/v10078-011-0083-0