Attitude of schoolchildren towards martial arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2024-2.02

Keywords:

schoolchildren, martial arts, attitude, aspect, questionnaire

Abstract

Purpose: to determine modern aspects of schoolchildren's interest in martial arts classes. Material and methods. The following research methods were used in the work: analysis of scientific and methodological literature and Internet sources, questionnaires, methods of mathematical statistics. In order to determine the main aspects of schoolchildren's interest in martial arts classes, a questionnaire was developed. The questionnaire consisted of five questions; the first two questions had two answer options (yes/no). Answer options were presented for the last three questions, and in the option, other schoolchildren could provide their answer option if they wished. Results: the results of the conducted questionnaire among schoolchildren indicate a high level of physical activity among schoolchildren, where the majority of respondents (84,6 %) confirmed their experience of playing sports or visiting sports sections. At the same time, 15,4 % do not have such experience. Interest in martial arts turned out to be significantly less, however, more than half of schoolchildren (56,3 %) expressed a desire to practice or try martial arts. The following results were obtained during the survey of schoolchildren regarding their desire or existing experience in martial arts. Eastern martial arts stand out as the predominant choice among respondents, accounting for 38,2 %. Boxing and kickboxing (26,8 %) also showed great interest, overtaking wrestling and judo (19,7 %) in the choice of schoolchildren. 15,3 % of schoolchildren want to practice other types of martial arts. The results indicate a high level of interest of respondents in the development of self-defense skills (68,6 %), which exceeds other aspects. Improving physical fitness (47,2 %), the opportunity to learn something new and interesting (34,5 %), as well as forming new acquaintances (31,4 %) combine a significant number of answers. The most important factors preventing attending martial arts classes were the lack of appropriate infrastructure or a coach near the place of residence (46,6 %) and insufficient free time (38,4 %). Conclusions. The survey revealed a high level of physical activity among schoolchildren, but interest in martial arts turned out to be less. More than half of the students expressed their desire to engage in this activity, in particular, oriental martial arts were of particular interest. The ability to self-defense and the desire to improve physical fitness turned out to be key motivators for students. However, less than a third of schoolchildren consider martial arts to participate in competitions, which should be taken into account when developing this direction. The most important obstacles to attending classes are lack of infrastructure and limited time.

Author Biographies

А. Yeretyk, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD (Pedagogical sciences), Associate Professor

N. Volska, specialized school of I-III degrees № 255, Kyiv

PhD (Pedagogical sciences), director

H. Tolchieva, Luhansk Taras Shevchenko National University

PhD (in Pedagogy), Associate Professor

V. Saienko, Regional College «Kremenchuk A.S. Makarenko Humanitarian and Technological Academy»

PhD (in Physical Education and Sports), Associate Professor

А. Kryzhanovsky, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD (Pedagogical sciences), Associate Professor

References

Ананченко, К.В., Чуєв, А.Ю., & Зантарая, Г.М. (2019). Дослідження методів регулювання позитивних емоцій в одноборствах. Єдиноборства, 3(13), 4-12.

Бакіко, І.В., Черкашин, Р.Є., & Яковів, В.І. (2021). Ставлення батьків до дотримання складових здорового способу життя своєї дитини. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 5 (136), 23-26. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2021.5(135).05

Безверхня, Г.В., Цибульська, В.В., & Гончар, Г.І. (2016). Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів та студентів: монографія. ВПЦ «Візаві», Умань.

Бобровник, С.І. (2014). Концепції сучасного фізичного виховання школярів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, (117), 15-21.

Васкан, І.Г. (2012). Стан і формування в школярів інтересу до фізичного виховання та спорту. Physical education, sport and health culture in modern society, (4 (20)), 247-252.

Волошин, О.Р., Мусієнко, О.В., Калиніченко, О.М., & Попович, С.І. (2023). Ставлення батьків до здорового способу життя та фізичного виховання дітей. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 5K (165), 35-41. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2023.5K(165).07

Єланська, О.О., & Степанова, І.В. (2021). Карате як засіб покращення фізичного стану дітей. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 10 (141), 61-65. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2021.10(141).14

Захарків, С.Й. (2020). Стан вихованості дисциплінованості старших підлітків у процесі занять єдиноборствами. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 4 (124), 24-27. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2020.4(124).04

Коробейніков, Г., Вольський, Д., Костюченко, В., & Сяньцянь, С. (2023). Зміни самомотивації українських кікбоксерів 13-15 років в умовах пандемії коронавірусу та воєнного стану. Єдиноборства, (4 (30)), 39-48. DOI:10.15391/ed.2023-4.04

Латишев М.В., Поляничко О.М., Вольський Д.С., Лахтадир О.В., & Рибак Л.О. (2022). Аналіз попередніх досягнень призерів чемпіонату світу 2022 року з вільної боротьби. Єдиноборства, 4(26), 44–53, DOI:10.15391/ed.2022-4.05

Латишев, М.В., Квасниця, О.М., Квасниця, І.М., & Бугайов, М.Л. (2022). Міжнародна жіноча боротьба: аналіз досягнень на змаганнях. Єдиноборства, (3 (25)), 58-66. DOI:10.15391/ed.2022-3.05

Латишев, М.В., Квасниця, О.М., Спесивих, О.О., & Квасниця, І.М. (2019). Прогнозування: методи, критерії та спортивний результат. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 39-47.

Марченко, О.Ю. (2013). Гендерні відмінності ставлення школярів до фізкультурно-спортивної діяльності. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, (10), 47-51.

Москаленко, Н.В. (2009). Теоретико-методичні засади інноваційних технологій в системі фізичного виховання молодших школярів. НУФВСУ, Київ.

Пашков, І., & Бойченко, Н. (2021). Динаміка фізичної підготовленості учнів 5-х класів під впливом рухливих ігор з елементами бойових мистецтв. Єдиноборства, (3 (21)), 24-32 DOI:10.15391/ed.2021-3.03

Потапчук, С.М. (2010). Психолого-педагогічні критерії відбору для занять єдиноборствами. Вісник Прикарпатського університету, 12, 70-74.

Шандригось, В., Блажейко, А., & Латишев, М. (2022). Стан і перспективи розвитку вільної боротьби в Україні. Єдиноборства, (2 (24)), 96-116. DOI:10.15391/ed.2022-2.09

Шандригось, В.І. (2018). Cистемно-історичний аналіз досягнень країн-учасниць в змаганнях з вільної боротьби на Олімпійських Іграх (1904-2016 рр.). Єдиноборства, 1 (7), 89-97.

Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of school health, 76(8), 397-401.

Beam, W., & Adams, G. (2010). Exercise Physiology Laboratory Manual. New York: McGraw–Hill.

Bradley, J., Keane, F., & Crawford, S. (2013). School sport and academic achievement. Journal of school health, 83(1), 8-13. DOI:10.1111/j.1746-1561.2012.00741.x

Kostorz, K., & Sas-Nowosielski, K. (2021). Martial arts, combat sports, and self-determined motivation as predictors of aggressive tendencies. Journal of Physical Education and Sport, 21(1), 122-129. DOI:10.7752/jpes.2021.01017

Lafuente, J. C., Zubiaur, M., & Gutiérrez-García, C. (2021). Effects of martial arts and combat sports training on anger and aggression: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 58, 101611. doi.org/10.1016/j.avb.2021.101611

Latyshev M., Shandrygos V., Tropin Y., Polianychko O., Deineko A., Lakhtadyr O., & Mozoliuk O. (2021). Age distribution of wrestlers participating in the world championships. Acta Kinesiologica, 15 (1): 138-143. DOI. 10.51371/issn.1840-2976.2021.15.1.17

Latyshev M., Tropin, Y., Podrigalo, L., & Boychenko, N. (2022). Analysis of the Relative Age Effect in Elite Wrestlers. Ido movement for culture. Journal of Martial Arts Anthropology, (22 (3)), 28-32.

Peral-Suárez, Á., Cuadrado-Soto, E., Perea, J.M., Navia, B., López-Sobaler, A.M., & Ortega, R.M. (2020). Physical activity practice and sports preferences in a group of Spanish schoolchildren depending on sex and parental care: A gender perspective. BMC pediatrics, 20, 1-10. DOI:10.1186/s12887-020-02229-z

Polianychko, O., Lopatenko, G., Biletska, V., Yasko, L., Spesyvykh, O., & Yeretyk, A. (2018). The psychological influence of open and enclosed spaces on the regulation of motor activity. Journal of Physical Education and Sport, 18(2), 703-705.

Youn, B.Y., Ko, S.G., & Kim, J.Y. (2021). Genetic basis of elite combat sports athletes: a systematic review. Biology of sport, 38(4), 667-675. DOI:10.5114/biolsport.2022.102864

Published

2024-02-09