Application of mobile games for the purpose of selection of schoolboys engaged in struggle at the initial stage of preparation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2019-4.08

Keywords:

fighting, preparation, selection, moving games, physical qualities, research

Abstract

Purpose: to determine the effectiveness of the use of mobile games to select students for wrestling at the initial stage of preparation and to identify their impact on the development of physical qualities of children. Material and Methods: generalization of scientific sources and documentary materials; pedagogical research methods (pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment); methods of mathematical statistics. Testing was carried out according to the method of NN Sorokin, Yu. G. Kadzhaspirova (1970). It is conducted on the basis of three groups of tests that determine the levels of development of speed and power abilities, flexibility in the joints, coordination abilities. Results. After completing this study, students not engaged in our program showed an average prospect of more than half of the surveyed students (57,1 %), and low – 42,9 % of students. Students who had a high potential for struggle were not found. When selecting capable wrestlers from 11 to 12 years, 57,1% of the surveyed have an average prospect in a fighter's sports career. And 78,6 % of students who participated in the program using games showed a high and average prospect, which indicates the effectiveness of the use of mobile games in the selection during the initial preparation stage and to identify their impact on the development of physical qualities of young fighters. Identified the most effective ways of initial selection - the identification of indicators: morphological, physiological, biochemical characteristics and mechanisms that determine the individual differences and motor abilities of young fighters. Conclusions. When selecting capable fighters from non-games and kids who played games, we found 78,6 % who have perspective in wrestling classes and we will offer them classes in sports wrestling schools. As a result of the analysis of scientific researches, we have come to the conclusion that the modern system of sports selection includes four stages, namely: primary (preliminary), secondary (in-depth examination) of sports orientation, selection into national teams (Olympic, national).

Author Biographies

Yuri Pаlichuk, Yuri Fedkovich Chernivtsi National University

PhD (Pedagogical Sciences), Associate Professor

Alexander Viligorsky, Yuri Fedkovich Chernivtsi National University

Senior Lecturer

Oleh Martyniv, Ivan Franko National University of Lviv

PhD (Pedagogical Sciences), Associate Professor

References

Алексєєв, А. Ф., Ананченко, К. В., & Бойченко, Н. В. (2014). Теорія та методика викладання дзюдо та самбо: навч. посіб. для студенів 3 курсу (за кредитно-модульною системою). ХДАФК, Xарків.

Бойченко, Н. В., Тропін, Ю. М., & Панов, П. П. (2013). «Техніка та тактика у спортивній боротьбі». Физическое воспитание и спорт в высших учебных заведениях, 52-56.

Бойченко, Н. В. (2007). «Пути повышения эффективности тренировочного процесса в восточных единоборствах». Физическое воспитание студентов творческих специальностей, 2, 148-150.

Булатова, М. М. (2017). Боротьба. Енциклопедія в запитаннях і відповідях. Навчальне видання. Олімпійська література, Київ.

Волков, Л. В. (2015). Вільна боротьба: базова фізична підготовка. Ризо-Графіка, Бориспіль.

Ермаков, С. С., Тропин, Ю. Н., & Бойченко, Н. В. (2016). «Специальная физическая подготовка квалифицированных борцов». Единоборства, 20-22.

Латишев, С. В., & Шандригось, В. І. (2011). Вільна боротьба. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ, АСБУ, 96 с.

Сергієнко, Л. П. (2009). Тестування рухових здібностей школярів. Київ.

Ставрінов, М. Г. & Волошин, В. М. (2017). Греко-римська боротьба. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю, АСБУ, Київ.

Тропин, Ю. Н. (2018). «Особенности физической подготовленности юношей и девушек, занимающихся вольной борьбой». Единоборства, 4(10), 62-68.

Шандригось, В. И. (2015). «Індивідуалізація технічної підготовки юних борців вільного стилю». Спортивна наука України, 5, 44-48.

Galan Y., Yarmak O., Kyselytsia O., Palichuk Y., Moroz O., & Tsybanyuk O. (2018). «Monitoring of the physical condition of 13-year-old schoolchildren in the process of physical education». Journal of Physical Education and Sport (JPES), 18(2), Art 97, pp. 663-669.

Yarmak O. Galan Y., Koshura A., Moseychuk Y., Palichuk Y., Moroz O., & Tsybanyuk O. (2018) «Characteristics of physical conditions of 7-9-year-old schoolchildren within the process of physikal education». Journal of Physical Education and Sport (JPES)», 18, Art 297, pp. 1999-2007.

Yarmak O., Blagii O., Berezovskyi V., Balatska L., Kyselytsia O., & Palichuk Y. (2018). «Optimization of psychophysiological indicators of adolescents by means of sport orienteering». Journal of Physical Education and Sport.. Vol. 18, Art. 75. pp. 526-531.

Published

2024-04-24