Optimization and improvement of professional competence of teachers of the department of single combats using computer technologies
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2019-4.11Keywords:
teacher, single combats, discipline, load, control, report, schedule, mark, computer programAbstract
Purpose: to develop a computer program which allows to optimize and increase professional competence of teachers of the department of single combats. Materials and methods: On the basis of study of scientific and methodical information and analysis of professional activity of teachers of the department of single combats it was revealed that there is a need for specialized computer programs which positively influence quality of organization of educational process with students of KSAPC. The educational process in higher education institutions is characterized by the study of large volumes of scientific information, the provision of methodological support to the disciplines studied in higher education institutions, the monitoring of the performance of the educational load, the accounting of student performance and a lot of different information, which requires systematization. Computer technologies provide a lot of opportunities to make the teacher 's professional activity more productive, thanks to ease of use in terms of their mobility, the amount of information stored, the ability to quickly demonstrate a variety of presentations, slides, videos about the disciplines studied, the ability to use automated testing systems that allow to identify the level of learning of the educational material by students. Analysis of professional activity of teachers of the department of single combats allowed to form a number of problem issues, the solution of which can be implemented in a computer program. The following methods were used in the study: theoretical analysis of scientific and methodological literature, method of computer programming. Results: developed and tested specialized computer program for mobile devices which allows to increase efficiency of organization of professional activity of teachers of the department of single combats in the following directions: control and accounting, methodical provision of selected disciplines, analysis of quality of education of students-single combats, formation of various reports, regarding educational load. Conclusions: Based on the analysis of special methodological literature, the relevance of the introduction of computer technologies in the professional activities of teachers has been confirmed, which will allow to quickly and qualitatively solve various issues of organization and conduct of the educational process. The computer program «Logbook of the Teacher» has been developed and tested, which allows to optimize and increase professional competence of teachers of the department of single combats.
References
Авдошин, А. С., & Долинин, И. С. (2012). «Применение иформационных технологий в спорте». Актуальные проблемы науки, экономики и образования XXI века. Самарский институт (фил.) РГТЭУ, 392.
Ашанин, В. С., & Романенко, В. В. (2015). «Использование компьютерных технологий для оценки сенсомоторных реакций в единоборствах». Слобожанський науково-спортивний вiсник,15-18.
Ашанін, В. С., Єгорова, О. В., & Філенко, Л. В. (2018). Інформаційно-комунікаційні системи у фізичному виховані та спорті. Серія: Інформатика та інформаційні технології у фізичному виховані та спорті. [Навчальний посібник]. ХДАФК, Харків.
Ашанін, В. С., Філенко, Л. В., & Нестеренко, М. С. (2011). «Комп'ютерне моделювання моніторингу знань студентів вищих навчальних закладів фізичної культури». Теорія та методика фізичного виховання, 42-44.
Бондаренко, О. В. (2017). «Применение мультимедийных технологий в образовательном процессе высшего учебного заведения». Современные проблемы науки и образования, электронный научный журнал № 3, раздел «Педагогические науки», 44-49.
Бойченко, Н. В. (2017). «Особливості дистанційного навчання студентів». Єдиноборства, 62-66.
Бойченко, Н. В., Алексєнко, Я. В., & Алексєєва, І. А. (2015). «Інноваційні технології в системі підготовки спортсменів-єдиноборців». Єдиноборства, (11), 25-27.
Бойченко, Н. В., Алексеева, И. А., & Алексенко, Я. В. (2013). «Применение информационных технологий в спорте и восточных единоборствах». Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 56.
Гринчук, С. Н., Дзюба, И. А., & Шакель, Е. В. (2016). Технологии компьютерного тестирования: учеб.-метод. Пособие (с электронным приложением). РИВШ, Минск.
Красильникова, В. А. (2012). Использование информационных и коммуникационных технологий в образовании: учебное пособие. Оренбургский гос. ун-т. – 2- е изд. перераб. и доп.
Ладика, П., & Бучок, В. (2013). «Сучасні комп'ютерні технології у фізичному вихованні і спорті». Актуальні аспекти фізичного виховання, спорту і здоров'я людини / ТНПУ ім. В. Гнатюка,. 128– 134.
Романенко, В. В. (2008). «Биомеханический анализ основных технических приёмов выполняемых ногами в таэквон-до». Физическое воспитание студентов №1, 44-50.
Романенко, В. В., & Веретельникова, Н. А. (2019). «Оценка биомеханических характеристик в ударных видах единоборств с помощью мобильного компьютерного приложения». Единоборства № 2(12), 48-57.
Романенко, В. В., & Голоха, В. Л. (2017). «Повышение эффективности профессиональной деятельности студентов и преподавателей̆ специализированных ВУЗов с помощью специальных компьютерных программ разработанных для мобільних устройств». Єдиноборства, №2(10), 53-56.
Романенко, В. В., Голоха, В. Л., & Веретельникова, Н. А. (2018). «Оценка и анализ подготовленности квалифицированных тхеквондистов». Единоборства, № 1, 58-69.
Романенко, В. В., Ровный, А.С., & Пятисоцкая, С.С. (2016). «Методика контроля и анализа изменений частоты сердечных сокращений единоборцев под воздействием физических нагрузок с использованием компьютерного приложения». Слобожанський науково-спортивний вiсник, 95-99.
Романенко, В. В., Тропін, Ю., Бойченко, Н., & Голоха, В. (2019). «Контроль успішності студентів з використанням комп'ютерних технологій». Слобожанський науково-спортивний вісник, (2 (70)), 75-79.
Саламаха, О. Є. (2010). «Використання освітніх інтернет-ресурсів у процесі фізичного виховання студентів, що займаються таеквондо». Педагогика, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, No 2, 131–133.
Стариков, Д. А. (2011). «О понятии мультимедиа технологии и их использовании в образовательном процессе». Научные исследования в образовании: педагогика, психология, экономика No 2, 53-55.
Філенко, Л. В., Полторацька, Г. С., & Бершов, С. І. (2017). Інформаційні технології навчання при підготовці студентів спеціалізації «Спортивний туризм». Основи спортивного туризму в рекреаційній діяльності, 113 – 120.
Rovnaya, О, Volodchenko, О., Podrigalo, L., Aghyppo, О., & Romanenko, V. (2017). «Comparative Analysis of a functional state of martial arts athletes». Journal of Physical Education and Sport, 2018, T17, № 3, p 2142-2147.