Optimization of training in judo techniques through fitball exercises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2019-3.02

Keywords:

judo, exercise, technique, techniques, optimization, self-insurance, somersault, fitball

Abstract

Purpose: to optimize the process of teaching techniques in judo using the proposed tools. Material and methods. At the beginning and at the end of the pedagogical experiment, the method of expert assessments was applied. Evaluated the technique of performing self-insurance, tumbling and throwing through the hip by the control (n=15) and experimental (n=15) athletes. The age of athletes is 8-9 years. Research methods: theoretical analysis and generalization of literary sources, pedagogical observations, method of expert assessments, methods of mathematical statistics. Results. A distinctive feature of the training process in the experimental group was the use of exercises with fitballs aimed at studying the technique of performing self-insurance, somersaults and elements of throwing through the thigh. Considering the results of the expert judgment method in the judoists of the experimental group at the beginning and at the end of the study, it can be said that the average score for all indicators increased significantly and the increase had a reliable character (<0,05). The analysis also revealed that the indicators of the athletes of the control group have a positive trend but not as pronounced as in the athletes of the experimental group. There were no significant changes in forward rolls (>0,05). Also, there were no significant changes when making a throw over the hip, namely in the phase of partner reset. Obviously, the group that used the presented complex has significantly better results. Conclusions. Obtained at the beginning and end of the pedagogical experiment, the data of athletes of the experimental group, it can be noted that each judoka had an increase in the level of indicators. The best result of the increase in athletes of the experimental group was when performing self-insurance on the right (7,1 points) and left (7,3 points) side and back (7,0 points). In somersaults through the right and left side also has a high increase, the average score was 6,5 and 6.9 points. In a throw over the thigh – 6,3 when moving with his hands.

Author Biographies

Natalia Boychenko, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Phd (Physical Education and Sport), Associate Professor

Margarita Chobotko, Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs

Senior Lecturer

References

Алексєєв, А. Ф., Ананченко, К. В., & Бойченко, Н. В. (2014). Теорія та методика викладання дзюдо та самбо: навч. посіб. для студенів 3 курсу (за кредитно-модульною системою). ХДАФК, Xарків.

Бавыкин, Е. А., & Коростелев, Е. Н. (2017). «Физическая подготовка в единоборствах». Научные исследования и разработки в эпоху глобализации, 52-55.

Базилевич, Н. О., & Горбенко, М. І. (2016). «Організаційно-методичні особливості використання елементів фітбол-аеробіки на заняттях в спеціальних медичних групах зі школярами». Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Вип. 3К 1 (70) 16, 288-292.

Бойченко, Н. В. (2007). «Пути повышения эффективности тренировочного процесса в восточных единоборствах». Физическое воспитание студентов творческих специальностей, 2, 148-150.

Бойченко, Н. В., Станкевич, Б., & Дрозд, М. С. (2014). «Контроль за станом підготовленості борця». Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 1, 14-17.

Васильков, А. А. (2008). Теория и методика спорта. Феникс, Ростов н/Д.

Верітов, О., Макарова, Е., & Гузій, О. (2012). «Підходи щодо профілактики і корекції порушень опорно-рухового апарату дітей, які активно займаються спортивними одноборствами». Спортивна наука України: електронне наук, фах. вид, (4), 48.

Ермаков, С. С., Тропин, Ю. Н., & Бойченко, Н. В. (2016). «Специальная физическая подготовка квалифицированных борцов». Единоборства, 20-22.

Коломийцева, Н. С. Фитбол–гимнастика как коррекционно-оздоровительное средство воспитания детей дошкольного возраста. Ость, Київ.

Мельник, В. В., & Дяченко, А. А. (2016). Вплив ігрових вправ з фітболами на розвиток швидкісно-силових здібностей дзюдоїстів 6-7 років. Київ.

Петрович, В. В. (2007). Корекція сагітального профілю постави дітей молодшого шкільного віку засобами фітбол-гімнастики. (Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту). Львів, Україна.

Пилипенко, В. (2014). «Використання фітбол-гімнастики для корекції порушення постави у дітей дошкільного віку». Молода наука-2014, 243-246.

Платонов, В. Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая те- ория и ее практические приложения : учебник [для тренеров] : 2 кн. Олимп. лит., Киев.

Тропин, Ю. Н., & Бойченко, Н. В. (2017). «Содержание различных сторон подготовки борцов». Единоборства, 79-83.

Филин, С. А. (2013). «Методика двигательно-координационной подготовки юных самбистов на этапе начальной спортивной специализации». Вестник спортивной науки, (1), 17-22.

Черненко, О. Є. (2012). Підвищення фізичного стану студенток 18-19 років засобами фітбол-аеробіки. (Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту). Львів, Україна.

Школа, О., & Новік, О. Умови впровадження спеціальної програми фізичних вправ з фітболу на уроках фізичної культури в середніх класах. Редакційна колегія, Київ.

Published

2024-05-14