The personality of a coach in martial arts: the current state
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2024-3.03Keywords:
role, coaching activity, martial arts, modernity, influence, managementAbstract
Purpose: to determine the most relevant areas of research on the coach's personality based on the analysis of literary sources. Material and methods. The work used the method of analysis of scientific and methodical literature. Literature was searched using the Google Scholar search engine (scholar.google.com) in two languages: English and Ukrainian. At the first stage, all relevant works were found that satisfied the search request for words and their combinations: «coach», «martial arts». Results: in general, the analysis indicates the importance of the professional and personal qualities of the coach in the formation of effective interaction with athletes, which contributes to the development of their motivation and readiness for high achievements. The structure of the trainer's personality, which contains ideological and moral, professional and psychological substructures, determines his pedagogical orientation and effectiveness in the educational process. The role of the coach in patriotic education, especially in the context of modern socio-political realities of Ukraine, emphasizes the relevance of such an approach in sports education. These aspects support the idea of the importance of a deep understanding of various aspects of coaching and the need to integrate professional and personal qualities to achieve high results in the sports field. The analysis of foreign studies emphasizes that considerable attention is paid to personal traits of coaches, and professional qualities occupy a secondary place. The results of such studies indicate the importance of psychological confidence, leadership skills and motivational abilities of the coach, which influence the perception and self-evaluation of athletes regarding coaching behavior. It was found that the effectiveness of the training process and the self-efficacy of the athletes depend significantly on the perception of the coaching activity, where autocratic behavior can negatively affect the overall effectiveness. These studies indicate the need for a deeper understanding of the relationships between the personal qualities of the coach and their influence on the effectiveness of training and the motivation of athletes, emphasizing the importance of psychological support and pedagogical competence in sports practice. Conclusions. In general, the analysis of modern research points to various relevant topics regarding the role of the coach in martial arts.References
Бабушко, С.Р. (2014). Роль інформаційних технологій у професійному розвитку фахівців нової генерації. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 37, 339-344.
Бондаренко, О.В., & Пільова, С.Г. (2023). Філософські аспекти успішної діяльності тренера. Інноваційна педагогіка, 57(1), 146-150. DOI:10.32782/2663-6085/2023/57.1.29
Булєєв, М.В., Ткаченко, С.В., & Жара, Г.І. (2022). Запобігання травматизму в дзюдо як ознака професіоналізму тренера-викладача. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 147, 66-71. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2022.3К(147).14
Діхтяренко, З.М., Довгань, Н.Ю., Отравенко, О.В., Єрьоменко, Е.А., & Завістовський, О.Д. (2023). Інноваційні підходи майбутніх тренерів єдиноборства та учителів фізичної культури до модельної навчальної програми «Фізична культура 5-6 клас». Варіативний модуль «Бойовий хортинг» в умовах воєнного стану для формування активної життєвої позиції. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 8 (168), 50-56. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2023.8(168).10
Ковальчук, Н.В., Шапар, К.О., & Плешакова, О.В. (2018). Формування мотивації зайняття спортом у сучасної молоді. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 1 (95) 2018, 33-36.
Комоцька, О. (2021). Сучасні підходи до специфіки тренерської діяльності. Здоров’я, фізичне виховання і спорт: перспективи та кращі практики, 52-54.
Корносенко O., & Демус Я. (2021). Особливості соціальнопсихологічної діяльності спортивного тренера. Педагогічні науки, 77, 35-39. DOI:10.5604/01.3001.0010.8673
Латишев М., Бойченко Н., Шандригось В., Тропін Ю., Старіков В., & Григорович О. (2022) Вплив міграції на досягнення борців. Спортивна наука та здоров'я людини, 1(7), 57-65. DOI:10.28925/2664-2069.2022.15
Латишев М.В., Рибак Л.О., Штанагей Д.В., Вольський Д.С., & Омельчук М.К. (2023) Сучасні технології для визначення ланок тіла борців. Єдиноборства. 4(30), 49–58, DOI:10.15391/ed.2023-4.05
Мельніков, А.В., Шинкарук, В.О., & Кучма, А.С. (2024). Побудова ефективної взаємодії між тренером та спортсменом. Olympicus, 1, 120-124.
Омельченко, А.О. (2017). Спортивно-патріотичне виховання як один із пріоритетних напрямків виховання сучасної молоді. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 3, 49-55.
Проценко, А.А., & Кирієнко, О.Г. (2022). Роль тренера в психологічній підготовці футболістів. Соціальні та екологічні технології: актуальні проблеми теорії і практики, 133-134.
Сопотницька, О.В. (2017). Професійна діяльність майбутнього тренера в ігрових видах спорту. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 3(22), 422-427.
Тимчик, М.В., & Єрьоменко, Е.А. (2014). Хортинг як засіб виховання наполегливості в молодших школярів. Фізичне виховання в рідній школі, 1(89), 38-41.
Шандригось, В.І., Блажейко, А.І., & Латишев, М.В. (2022). Стан і перспективи розвитку вільної боротьби в Україні. Єдиноборства, №2(24), 96–116. DOI:10.15391/ed.2022-2.09
Basiaga-Pasternak, J., Ambroży, T., Wrześniewski, K., & Mucha, D. (2017). Psychological determinants of motivation in coaches of martial arts. Journal of Combat Sports and Martial Arts, 2(2), Vol. 8, 83-87. DOI: 10.5604/01.3001.0010.8673
Bujak, Z., Gierczuk, D., & Litwiniuk, S. (2013a). Martial arts and combat sports–similarities and differences in terms of the basic activities of a coach. Polish Journal of Sport and Tourism, 20(1), 35-38.
Bujak, Z., Gierczuk, D., & Litwiniuk, S. (2013b). Professional activities of a coach of martial arts and combat sports. Journal of Combat Sports and Martial Arts, 4(2), 191-195.
Curby, D., Dokmanac, M., Kerimov, F., Tropin, Y., Latyshev, M., Bezkorovainyi, D., & Korobeynikov, G. (2023). Performance of wrestlers at the Olympic Games: gender aspect. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 27(6), 487-493. DOI:10.15561/26649837.2023.0607
Kwon, Y.W. (2016). The Effects of Security Martial Arts Leaders' Leadership Behaviors on Role Perception and Coaching Confidence. Korean Security Journal, (49), 97-129.
Latyshev M., Tropin Y., Podrigalo L., Boychenko N. (2022) Analysis of the Relative Age Effect in Elite Wrestlers. Ido movement for culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 3(22), 28–32 DOI:10.14589/ido.22.3.5
Google Scholar - [Electronic resource]. - Access mode https://scholar.google.com.ua (date of access: 25.03.2024).
Predoiu, R., Makarowski, R., Görner, K., Bota, A., Predoiu, A., Mitrache, G., & Grigore, V. (2020). Key personality traits of martial arts and world’s top coaches–impact on future martial arts specialists. Archives of Budo, 16(1), 129-142.
Romar, J. E., Ranta-Aho, M., & Williams, E. (2020). Exploring the coach’s and athletes’behaviour in martial arts: a case study. Kinesiology, 52(2), 196-207. DOI:10.26582/k.52.2.5
Sarı, İ., & Bayazıt, B. (2017). The relationship between perceived coaching behaviours, motivation and self-efficacy in wrestlers. Journal of human kinetics, 57(1), 239-251.
Tropin, Y., Podrigalo, L., Boychenko, N., Podrihalo, O., Volodchenko, O., Volskyi, D., & Roztorhui, M. (2023). Analyzing predictive approaches in martial arts research. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 27(4), 321–330. DOI:10.15561/26649837.2023.0408
Van der Kooi, M. (2020). Developmental outcomes and meanings in martial arts practice among youth: a review. European Journal for Sport and Society, 17(2), 96-115. DOI:10.1080/16138171.2020.1737421
Wei, S. (2023). Experiences of Martial Arts Coaches Dealing with Parents: Managing Relationship. Academic Journal of Science and Technology, 8(2), 151-154.
Witkowski, K., Nieradko, K., & Cieśliński, C. (2021). Barriers and motives for training combat sports. Arch Budo Sci Martial Art Extreme Sport, 17, 41-44.
Yannis, T., Maria, M., Ioannis, B., & Emmanuel, K. (2011). Perceived coaching behaviors in Wrestling. International Journal of Wrestling Science, 1(2), 54-58.