Зміст та структура самоосвітньої компетентності учнів закладів професійно-технічної освіти
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.134271Ключові слова:
самоосвітня компетентність, самоосвіта, зміст та структура самоосвітньої компетентності, майбутній кваліфікований робітникАнотація
Різноманітні підходи до розуміння суті самоосвіти дозволяють визначити, що самоосвіта ґрунтується на знаннях, вміннях, навичках та способах навчальної діяльності, набутих у процесі навчання, проявляється як самостійна пізнавальна діяльність, яка здійснюється тим, хто навчається.
У статті унаочнено основні підходи до суті самоосвіти, визначені сутнісні характеристики самоосвіти (цілі самоосвітньої діяльності, управління самоосвітою, особливості діяльності, умови здійснення самоосвіти) та складові самоосвітньої діяльності, дано визначення поняттю «самоосвітня компетентність» – це інтегрована характеристика особистості, яка містить у собі знання, уміння, навички та досвід самоосвіти, особистісні якості, які проявляються у потребі, здатності та готовності до реалізації певного виду діяльності, спрямованої на досягнення особистісної, професійної та соціальної самореалізації людини, характеризується особистісними та професійними цінностями, які зумовлюють готовність і здатність особистості успішно здійснювати самоосвітню діяльність, охарактеризовано основні складові процесу формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників. Підкреслено, що основними критеріями ефективності процесу самоосвіти є формування інтелектуальної сфери особистості, її готовність до самоосвіти, професіоналізація, саморегуляція, суб’єктивність та соціалізація.
Наведена структура самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників машинобудівної галузі, в якій відображаються складові, що згруповано у два блоки: варіативний (формувальний) та інваріантний. У свою чергу, варіативний складається з п’яти взаємозалежних компонентів: потребнісно-мотиваційного, орієнтаційно-когнітивного, операційно-діяльнісного, рефлексивно-оцінного та організаційно-вольового. Подано їх характеристики.
Структурні компоненти самоосвітньої компетентності є орієнтирами, які визначають напрям подальшого наукового пошуку, вектори обґрунтування теоретичних і методичних аспектів розвитку самоосвітньої компетентності майбутнього кваліфікованого робітника
Посилання
- Ayzenberg, A. Ya. (1968). Pedagogicheskie problemy samoobrazovaniya. Sovetskaya pedagogika, 11, 51–61.
- Kodzhaspirova, G. M.; Zabrodin, Yu. M. (Ed.) (1994). Kul'tura professional'nogo samoobrazovaniya pedagoga. Moscow: Pedagogika, 545.
- Skatkin, M. N. (1984). Problemy sovremennoy didaktiki. Moscow: Pedagogika, 96.
- Bibik, N. M. (2004). Kompetentnistnyi pidkhid do prezentatsii osvitnikh rezultativ. Shkola I stupenia: teoriia i praktyka. Zbirnyk naukovykh prats Pereiaslav-Khmelnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Hryhoriia Skovorody, 10, 24–37.
- Bukhlova, N. V. (2008). Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist». Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1, 4.
- Zimnyaya, I. A. (2004). Klyuchevye kompetentnosti kak rezul'tativnaya tselevaya osnova kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii. Moscow: Issledovatel'skiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 38.
- Lokshyna, O. I. (2009). Stanovlennia «kompetentnisnoi» idei v yevropeiskii osviti. Realizatsiia yevropeiskoho dosvidu kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchii shkoli Ukrainy. Kyiv: Pedahohichna dumka, 21–30.
- Kas'yanenko, M. D. (1988). Samostoyatel'naya rabota studenta. Kyiv: UMK VO, 280.
- Sukovykh, A. M. (2007). Pedagogicheskie problemy samoobrazovaniya starsheklasnikov v usloviyakh modernizatsii obrazovaniya Pedagogicheskaya nauka i obrazovanie v Rossii i za rubezhom: regional'nye, global'nye i informatsionnye aspekty. Razdel 6, 1.
- Mosia, I. A. (2013). Rozvytok samoosvitnoi kompetentnosti uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv u protsesi zahalnoosvitnoi pidhotovky. Kyiv: Instytut PTO NAPN Ukrainy, 49.
- Sagitova, R. R. (2011). Formirovanie samoobrazovatel'noy kompetentsii studentov VUZA v protses se izucheniya gumanitarnykh distsiplin. Kazan, 28.
- Pavlov, V. I. (2008). Lohika u zapytanniakh, vidpovidiakh i arhumentatsiiakh. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 408.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Sergey Osipenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.