Зміст та структура самоосвітньої компетентності учнів закладів професійно-технічної освіти

Автор(и)

  • Sergey Osipenko Державний навчальний заклад «Дніпрорудненський професійний ліцей» вул. Ентузіастів, 25, Україна, м. Дніпрорудне, Запорізька обл., Україна, 71630, Україна https://orcid.org/0000-0002-3834-8577

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.134271

Ключові слова:

самоосвітня компетентність, самоосвіта, зміст та структура самоосвітньої компетентності, майбутній кваліфікований робітник

Анотація

Різноманітні підходи до розуміння суті самоосвіти дозволяють визначити, що самоосвіта ґрунтується на знаннях, вміннях, навичках та способах навчальної діяльності, набутих у процесі навчання, проявляється як самостійна пізнавальна діяльність, яка здійснюється тим, хто навчається.

У статті унаочнено основні підходи до суті самоосвіти, визначені сутнісні характеристики самоосвіти (цілі самоосвітньої діяльності, управління самоосвітою, особливості діяльності, умови здійснення самоосвіти) та складові самоосвітньої діяльності, дано визначення поняттю «самоосвітня компетентність» – це інтегрована характеристика особистості, яка містить у собі знання, уміння, навички та досвід самоосвіти, особистісні якості, які проявляються у потребі, здатності та готовності до реалізації певного виду діяльності, спрямованої на досягнення особистісної, професійної та соціальної самореалізації людини, характеризується особистісними та професійними цінностями, які зумовлюють готовність і здатність особистості успішно здійснювати самоосвітню діяльність, охарактеризовано основні складові процесу формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників. Підкреслено, що основними критеріями ефективності процесу самоосвіти є формування інтелектуальної сфери особистості, її готовність до самоосвіти, професіоналізація, саморегуляція, суб’єктивність та соціалізація.

Наведена структура самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників машинобудівної галузі, в якій відображаються складові, що згруповано у два блоки: варіативний (формувальний) та інваріантний. У свою чергу, варіативний складається з п’яти взаємозалежних компонентів: потребнісно-мотиваційного, орієнтаційно-когнітивного, операційно-діяльнісного, рефлексивно-оцінного та організаційно-вольового. Подано їх характеристики.

Структурні компоненти самоосвітньої компетентності є орієнтирами, які визначають напрям подальшого наукового пошуку, вектори обґрунтування теоретичних і методичних аспектів розвитку самоосвітньої компетентності майбутнього кваліфікованого робітника

Біографія автора

Sergey Osipenko, Державний навчальний заклад «Дніпрорудненський професійний ліцей» вул. Ентузіастів, 25, Україна, м. Дніпрорудне, Запорізька обл., Україна, 71630

Директор

Посилання

  1. Ayzenberg, A. Ya. (1968). Pedagogicheskie problemy samoobrazovaniya. Sovetskaya pedagogika, 11, 51–61.
  2. Kodzhaspirova, G. M.; Zabrodin, Yu. M. (Ed.) (1994). Kul'tura professional'nogo samoobrazovaniya pedagoga. Moscow: Pedagogika, 545.
  3. Skatkin, M. N. (1984). Problemy sovremennoy didaktiki. Moscow: Pedagogika, 96.
  4. Bibik, N. M. (2004). Kompetentnistnyi pidkhid do prezentatsii osvitnikh rezultativ. Shkola I stupenia: teoriia i praktyka. Zbirnyk naukovykh prats Pereiaslav-Khmelnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Hryhoriia Skovorody, 10, 24–37.
  5. Bukhlova, N. V. (2008). Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist». Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1, 4.
  6. Zimnyaya, I. A. (2004). Klyuchevye kompetentnosti kak rezul'tativnaya tselevaya osnova kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii. Moscow: Issledovatel'skiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 38.
  7. Lokshyna, O. I. (2009). Stanovlennia «kompetentnisnoi» idei v yevropeiskii osviti. Realizatsiia yevropeiskoho dosvidu kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchii shkoli Ukrainy. Kyiv: Pedahohichna dumka, 21–30.
  8. Kas'yanenko, M. D. (1988). Samostoyatel'naya rabota studenta. Kyiv: UMK VO, 280.
  9. Sukovykh, A. M. (2007). Pedagogicheskie problemy samoobrazovaniya starsheklasnikov v usloviyakh modernizatsii obrazovaniya Pedagogicheskaya nauka i obrazovanie v Rossii i za rubezhom: regional'nye, global'nye i informatsionnye aspekty. Razdel 6, 1.
  10. Mosia, I. A. (2013). Rozvytok samoosvitnoi kompetentnosti uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv u protsesi zahalnoosvitnoi pidhotovky. Kyiv: Instytut PTO NAPN Ukrainy, 49.
  11. Sagitova, R. R. (2011). Formirovanie samoobrazovatel'noy kompetentsii studentov VUZA v protses se izucheniya gumanitarnykh distsiplin. Kazan, 28.
  12. Pavlov, V. I. (2008). Lohika u zapytanniakh, vidpovidiakh i arhumentatsiiakh. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 408.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-21

Як цитувати

Osipenko, S. (2018). Зміст та структура самоосвітньої компетентності учнів закладів професійно-технічної освіти. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (25), 18–22. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.134271

Номер

Розділ

Педагогічна освіта