Модель формування професійних якостей майбутніх судноводіїв у процесі фахової підготовки
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.134694Ключові слова:
модель, майбутні судноводії, професійні якості, педагогічні умови, фахова підготовка, формуванняАнотація
У статті теоретично обґрунтовано модель формування професійних якостей майбутніх судноводіїв у процесі фахової підготовки, яка представлена цільовим, теоретико-методологічним, змістово-процесуальним та діагностичним блоками, які чітко відображають цілеспрямованість процесу формування професійних якостей від поставленої мети до кінцевого результату. Розкрито призначення виокремлених елементів (мета, завдання, принципи, підходи, зміст дисциплін, форми, методи та засоби навчання, критерії, рівні та результат) у досягненні передбачуваного результату.
Цільовий блок моделі передбачає визначення мети та завдань процесу формування професійних якостей майбутніх судноводіїв. Теоретико-методологічною основою процесу формування професійних якостей є принципи та підходи (компетентнісний, синергетичний, системний, аксіологічний, діяльнісний, ресурсний). Змістово-процесуальний блок моделі включає низку дисциплін циклу професійної та практичної підготовки, вивчення яких сприяє формуванню професійних якостей майбутніх судноводіїв, охоплює форми, методи та засоби навчання. Оцінно-результативний блок моделі визначає критерії (мотиваційний, когнітивний, діяльнісно-поведінковий, рефлексійний), відповідні показники, рівні сформованості професійних якостей (низький, середній, високий). Зокрема, до цього блоку входить результат означеного процесу (сформованість професійних якостей майбутніх судноводіїв), з яким узгоджується початкова мета.
Зазначено педагогічні умови, необхідні для реалізації розробленої моделі, а саме: 1) забезпечення позитивної мотивації майбутніх судноводіїв до формування професійних якостей у процесі вивчення дисциплін циклу професійної та практичної підготовки; 2) зорієнтованість змісту дисциплін циклу професійної та практичної підготовки на формування професійних якостей майбутніх судноводіїв; 3) забезпечення активного відпрацювання професійних ситуацій у процесі вивчення дисциплін циклу професійної та практичної підготовки
Посилання
- Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
- Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku (2013). Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 344/2013. 25.06.2013. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
- Dobroshtan, O. (2013). Organizaciya samostijnoyi roboti maibutnih sudnovodiyiv u procesi vivchennya kursu vishoyi matematiki z vikoristannyam merezhevogo navchalno-metodichnogo kompleksu [Organization of independent work of future navigators in the process of studying the course of higher mathematics using the network teaching and learning complex]. Scientific notes. Series: Pedagogy. Social work, 26, 67–72.
- Yegorova, S. M. (2014). Osoblivosti vprovadzhennya zasad kompetentnisnogo pidhodu u vishu profesiynu osvitu fahivciv morskogo transport [Features of introduction of the principles of competence approach in higher professional education of specialists in maritime transport]. Available at: http://www.sworld.com.ua/konfer35/664.pdf
- Sokol, I. V. (2011). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maibutnih sudnovodiyiv u procesi vivchennya fahovih discipline [Formation of professional competence of future ship drivers in the process of studying professional disciplines]. Kherson, 20.
- Slyusarenko, N. V. (2014). Formuvannya sociokulturnoyi osobistosti maibutnogo sudnovodiya na zasadah kompetentnisnogo pidhodu [Formation of the socio-cultural personality of the future navigator on the basis of a competent approach]. Human studies studios. Collection of scientific works of the Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University. Series: Pedagogy, 29 (1), 173–181.
- Chetverikova, T. V. (2012). Formirovanie professionalno-znachimyh cennostnyh orientacii kursantov dlya raboty v ekstremalnyh situaciyah [Formation of professionally significant value orientations of cadets for work in extreme situations]. Saint Petersburg, 24.
- Sherman, M. I., Bezbah, O. M. (2015). Struktura profesijnoyi pidgotovki majbutnih sudnovodiyiv u vishih morskih navchalnih zakladah u konteksti problem formuvannya informacijnoyi kulturi. Scientific notes. Series: Pedagogical sciences, 141 (1), 15–19.
- Hlikman, S., Sosnytska, N. (2017). Sutnist ta struktura profesiinykh yakostei maibutnikh sudnovodiiv [The essence and structure of the professional qualities of future ship drivers]. Scientific notes. Series: Problems of methodology of physical-mathematical and technological education, 11 (4), 134–138.
- Sysoieva, S. O., Krystopchuk, T. Ye. (2013). Metodolohiia naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology of scientific and pedagogical research]. Rivne: Volynski oberehy, 360.
- Klarin, M. V. (1994). Innovacionnye modeli v zarubezhnyh pedagogicheskih poiskah [Innovative models in foreign pedagogical searches]. Moscow: Arena, 218.
- Ielnikova, H. V., Zaichenko, O. I., Maslov, V. I. et. al.; Yelnikova H. V. (Ed.) (2010). Teoretychni i metodychni zasady modeliuvannia fakhovoi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv osvity [Theoretical and methodical principles of modeling of professional competence of heads of educational institutions]. Kyiv; Chernivtsi: Knyhy-ХХІ, 234.
- Babanskiy, Yu. K., Slastenin, V. A., Sorokin, N. A. et. al.; Babanskiy, Yu. K. (Ed.) (1988). Pedagogika [Pedagogy]. Moscow: Prosveshenie, 478.
- Babanskiy, Yu. K. (1998). Problemy povysheniya effektivnosti pedagogicheskih issledovaniy [Problems of improving the effectiveness of pedagogical research]. Moscow: Prosveshenie, 378.
- Sydorenko, V. K. (2000). Osnovy naukovykh doslidzhen [Basics of the scientific research]. Kyiv: RNNTST «DINIT», 259.
- Mezhdunarodnaya konventsiya o podgotovke i diplomirovanii moryakov i nesenii vakhty 1978 g., izmenennaya konferentsiey 1995 g. [International convention on the preparation and certification of seafarers and watchkeeping, 1978, amended by the 1995 conference] (1996). Saint Petersburg: ZAO TSNIIMF, 551.
- Zakharchenko, V. M.; Kremen, V. H. (Ed.) (2014). Rozroblennia osvitnikh prohram [Develop educational programs]. Kyiv: Priorytety, 120.
- Semychenko, V. A.; Ziaziuna, I. A. (Ed.) (2000). Priorytety profesiinoi pidhotovky: diialnisnyi chy osobystishyi pidkhid? [Priorities for training: activity or personal approach?]. Continuing education: problems, quest, perspectives. Kyiv: Vipol, 176–203.
- Kuzmina, N. V., Rean, A. A. (1993). Professionalizm pedagogicheskoi deyatelnosti [Professionalism of pedagogical activity]. Saint Petersburg: Publishing house of Saint-Petersburg State University, 223.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Svitlana Hlikman
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.