Стандартизація професійної освіти на основі компетентнісного підходу

Автор(и)

  • Petr Luzan Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045, Україна
  • Tetyana Paschenko Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045, Україна https://orcid.org/0000-0002-7629-7870
  • Natalia Vanina Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045, Україна
  • Nadiia Kolisnyk Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.137845

Ключові слова:

професійна освіта, компетентнісний підхід, стандартизація професійної освіти, молодший спеціаліст

Анотація

У статті узагальнено окремі аспекти компетентнісного підходу у професійній освіті, обґрунтовується визначення поняття «стандартизація професійної освіти»; визначено зміст, етапи та результати стандартизації професійної освіти. Виокремлено чотири взаємопов’язаних, послідовних етапи досягнення належних рівнів якості підготовки фахівців.

Засобами теоретичного пошуку встановлено, що якщо стандартизацію професійної освіти слід розглядати не лише як «процедуру розроблення та затвердження стандарту», а і як офіційно встановлений порядок виконання його положень та дотримуватися вимог до компетентнісної підготовки випускників на етапах цілепокладання, відбору та структурування змісту освіти, організації оволодіння учнями, студентами компетентностями, оцінювання компетентнісних досягнень учнів, студентів і випускників то є можливість суттєво підвищити якість функціонування професійної освіти, зокрема фахової передвищої.

Було проведено експериментальне дослідження з метою з'ясування реального стану підготовки молодших спеціалістів коледжів та технікумів в аграрній, будівельній та машинобудівній галузях. У дослідженні було виявлено, що 61,3 % вчителів регулярно використовують освітньо-кваліфікаційні характеристики, навчально-професійну програму молодшого спеціаліста з розробки освітніх документів; 23,3 % лише при підготовці робочої навчальної програми; 9,1 % – використовують ці документи надзвичайно рідко; взагалі не використовують 6,3 % викладачів технікумів та коледжів.

 Вивчення рівня готовності до стандартизації професійно-технічної освіти продемонструвало таку тенденцію: високий рівень готовності до стандартизації освіти на компетентній основі становив лише 10,8 % в аграрних освітніх закладах, 17,5 % в машинобудівельних та 48 % в коледжах і технікумах будівельної галузі.

Зроблено висновок про те, що сучасний стан підготовки молодших спеціалістів аграрної, будівельної та машинобудівної галузей характеризується системою організаційних деструктивних факторів, що обумовлюють гостру необхідність у розробці комплексу заходів щодо раціоналізації стандартизації освіти

Біографії авторів

Petr Luzan, Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045

Доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник

Tetyana Paschenko, Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045

Кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник

Natalia Vanina, Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045

Кандидат економічних наук, доцент, старший науковий співробітник

Nadiia Kolisnyk, Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045

Кандидат педагогічних наук, науковий співробітник

Посилання

  1. Vitvytska, S. S. (Ed.) (2015). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii u systemi neperervnoi profesiinoi osvity. Zhytomyr: Polissia, 368.
  2. Kremen, V. H., Sukhomlynska, O. V., Bekh, I. D., Ohneviuk, V. O., Tkachenko, V. M., Saukh, P. Yu. et. al. (2013). Rozvytok suchasnoi osvity: osvitolohichni naholosy. Osvitolohiia – naukovyi napriam intehrovanoho piznannia osvity. Kyiv: Yurinkom Inter, 162.
  3. Zgurovskiy, M. (2006). Diplomovana psevdoosvita, abo superechnosti perehidnogo periodu u sferi vischoyi osviti Ukrayini. Available at: https://dt.ua/EDUCATION/diplomovana_psevdoosvita,_abo_superechnosti_perehidnogo_periodu_u_sferi_vischoyi_osviti_ukrayini.html
  4. Tokmylenko, T. T. (2014). Vyshcha osvita i Bolonskyi protses. Kharkiv: KhNADU, 120.
  5. Zimnyaya, I. A. (2013). Kompetentsiya i kompetentnost' v kontekste kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii. Inostrannye yazyki v shkole, 6, 2–11.
  6. Lugoviy, V. I., Talanova, Zh. V. (2017). Osoblivosti standartizatsiyi profesiynoyi nevischoyi i vischoyi osviti: teoretiko-metodologichniy aspekt // Pedagogika i psihologiya. Visnik NAPN Ukrayini, 1 (94), 5–20.
  7. Radkevich, V. O.; Radkevich, V. O. (Ed.) (2012). Kompetentnisniy pidhid do zabezpechennya yakosti profesiynoyi osviti i navchannya. Naukovo-metodichne zabezpechennya profesiynoyi osviti i navchannya. Kyiv: IPTO NAPN Ukrayini, 5–12.
  8. Yahupov, V. V. (2011). Metodolohichni osnovy rozuminnia ta obgruntuvannia poniat “kompetentnist” i “kompetentsiia” shchodo profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/10635/1/Метод_основи_розумння.pdf
  9. Korotkova, L. I., Luk’yanova, L. B., Luk’yanenko, G. I. et. al. (2011). Profesiyni standarti: teoriya i praktika rozroblennya. Kyiv: Pedagogichna dumka, 220.
  10. Nichkalo, N. G. (Ed.) (2002). Derzhavni standarti profesiynoyi osviti: teoriya i metodika. Khmelnitskiy: TUP, 334.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-17

Як цитувати

Luzan, P., Paschenko, T., Vanina, N., & Kolisnyk, N. (2018). Стандартизація професійної освіти на основі компетентнісного підходу. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (25), 32–35. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.137845

Номер

Розділ

Педагогічна освіта