Правове виховання учнівської молоді: історико-педагогічний аспект

Автор(и)

  • Lyudmila Ostapenko Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради вул. Покришева, 41, м. Херсон, Україна, 73034, Україна https://orcid.org/0000-0002-1770-9791

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.139537

Ключові слова:

правове виховання, учнівська молодь, освітній процес, нормативні акти, правова освіта

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі сьогодення – правовому вихованню учнівської молоді. У статті проаналізовано ключові нормативні акти, які вплинули на науково-правову картину світу.

Здійснено огляд наукової літератури та виявлено погляди вчених до визначення передумов розвитку правового виховання учнівської молоді 1990-2015 рр. Охарактеризовано генезис правового виховання та психолого-педагогічну проблематику формування правової культури. Виділено й описано характерні особливості реформ в освітньому процесі, зміни в навчальних планах, появу нових предметів.

Автором надано загальну характеристику громадських організацій, що відігравали важливу роль у формуванні правового виховання й освіти молоді. Виділено і описано характерні особливості правового виховання під час освітнього процесу 1990–2015 рр.

Основний зміст дослідження становить аналіз педагогічної думки та нормативно-правової бази досліджуваного періоду. На підставі ретроперспективного аналізу виокремлені умовні етапи формування правової освіти та виховання учнівської молоді, стуктурні елементи правового виховання.

Автором простежено процес консультативно-методичного супроводу Міністерства освіти, щодо забезпечення ідеологічної складової .

Значну увагу приділено дискурсивним елементам розвитку правової освіти та її умовні періоди і результатам інтегрованого аналізу педагогічної діяльності. Проаналізовано історичні передумови розвитку правового виховання.

Автором простежено становлення нормативно-правової бази, де зазначались особливості освітнього процесу, рекомендації щодо викладання історично-правових дисциплін, ідеологічне спрямування виховного процесу. Автором простежено недоліки й недосконалості навчальних форм і методів.

Виявлено провідні передумови розвитку правового виховання учнівської молоді упродовж ХХ–ХХІ сторіччя. Аналіз наукових джерел дозволив виявити особливості процесу розвитку правового виховання упродовж ХХ–ХХІ сторіччя.

Проаналізовані перспективи розвитку правового виховання, що не можливі без якісної рефлексії генезису ключових подій упродовж ХХ–ХХІ сторіччя

Біографія автора

Lyudmila Ostapenko, Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради вул. Покришева, 41, м. Херсон, Україна, 73034

Аспірант

Кафедра педагогіки й менеджменту освіти

Посилання

  1. Hrynevych, L. M., Bryndza, V., Dementiievska, N. et. al. (2016). Nova ukrainska shkola: osnovy Standartu osvity. Lviv: Lviv, 64.
  2. Huz, A. M. (2010). Stanovlennia ta rozvytok shkilnoi pravovoi osvity v Ukraini (1991–2007 rr.): istorychnyi i teoretyko-metodolohichnyi aspekt. Kyiv, 40.
  3. Stakankov, A. V. (2004). Teoriia i praktyka pravovoho vykhovannia v istorii vitchyznianoi pedahohichnoi dumky druhoi polovyny XIX – pochatku XX stolittia. Kharkiv, 21.
  4. Tverdokhlib, L. V. (1999). Formuvannia pravovoi kultury starshoklasnykiv u navchalnykh zakladakh novoho typu. Luhansk, 17.
  5. Kashchuk, M. H. (2015). Pravove vykhovannia starshoklasnykiv u vykhovnii roboti zahalnoosvitnoi shkoly (druha polovyna XX stolittia). Drohobych, 249.
  6. Fitsula, M. M. (1997). Pravove vykhovannia uchniv. Kyiv: IZMN, 148.
  7. Entsyklopediia ukrainoznavstva. Zahalna chastyna (EU-I) (1949). Munich, New York, 1230.
  8. Riabovol, L. T. (2015). Systema navchannia pravoznavstva uchniv osnovnoi i starshoi shkoly. Kyiv, 600.
  9. Hrinko, H. F. (1920). Poradnyk po sotsialnomu vykhovanniu ditei. Kharkiv: Vseukrainske derzhavne vydavnytstvo, 23.
  10. Abakumov, A. A. (1974). Narodnoe obrazovanie v SSSR. Obshcheobrazovatel'naya shkola. Sbornik dokumentov 1917–1973. Moscow: Pedagogika, 560.
  11. Pomahaiba, V. I. (1963). Prohramy pochatkovoi shkoly. Radianska shkola, 30, 30–45.
  12. Ob uchebnyh programmah i rezhime v nachal'noi i srednei shkole (1932). Postanovlenie CK VKP (b) ot 25.07.1932 No. 113. Available at: http://istmat.info/node/57330 Last accessed: 27.02.2018
  13. O merah bor'by s prestupnost'yu nesovershennoletnih (1935). Postanovlenie CIK SSSR ot 07.04.1935 No. 3, SNK SSSR No. 598. Available at: http://lawru.info/dok/1935/04/07/n1196213.htm Last accessed: 25.02.2018
  14. O meropriyatiyah po razvertyvaniyu i uluchsheniyu pravovogo vospitaniya (1935). Postanovlenie CIK SSSR ot 05.03.1935 No. 2, SNK SSSR No. 389. Available at: http://lawru.info/dok/1935/03/05/n1196245.htm Last accessed: 26.02.2018
  15. Zbirnyk nakaziv narodnoho komisariatu osvity (1936). 26, 3.
  16. Fokht, A. B. (1937). Oznakomlenie s Konstitutsiey SSSR v shkolakh. Istoricheskiy zhurnal, 3, 202–213.
  17. O vvedenii kursa «Osnovy politicheskikh znaniy v srednikh shkolakh i srednikh spetsial'nykh uchebnykh zavedeniyakh i o podgotovki uchebnika po etomu kursu: Postanovlenie TSK KPSS ot 25 aprelya 1960 g. (1974). Narodnoe obrazovanie v SSSR. Obshheobrazovatel'naya shkola. Sbornik dokumentov 1917–1973. Moscow: Pedagogika, 210–211.
  18. Prohrama z osnov Radianskoi derzhavy i prava, 9 klas (1991). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy, 15, 51–59.
  19. Konstytutsiia Ukrainy (iz zminamy i dop.) (2006). Kyiv: Atika, 64.
  20. Sukhomlynska, O. V. (2003). Istoryko-pedahohichnyi protses: novi pidkhody do zahalnykh problem. Kyiv: A.P.N., 68.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-24

Як цитувати

Ostapenko, L. (2018). Правове виховання учнівської молоді: історико-педагогічний аспект. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (25), 53–57. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.139537

Номер

Розділ

Педагогічна освіта