Модель розвитку професійних компетентностей з моніторингу довкілля у системі післядипломної освіти

Автор(и)

  • Natalia Bordіug Житомирський національний агроекологічний університет бул. Старий, 7, м. Житомир, Україна, 10008, Україна https://orcid.org/0000-0002-3489-4669
  • Nataliіa Rideі Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна, 01601, Україна https://orcid.org/0000-0002-5553-059X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.142019

Ключові слова:

моніторинг довкілля, післядипломна освіта, модель, професійні компетентності, фахівці з екології, принципи навчання

Анотація

Під час дослідження розроблено структурно-функціональну модель формування професійних компетентностей у системі післядипломної освіти та визначено її основні компоненти (цільовий, концептуальний, змістовний, операційний і діяльнісний, контрольний і регулятивний, результативний і діагностичний). Дана модель є узагальненою системою зі системно-інноваційним підходом до вдосконалення теоретичних знань і практичних умінь у галузі моніторингу довкілля, що відображає змістовну наповнюваність професійного розвитку фахівців, основні науково-методологічні положення (принципи, явища, процеси), які можуть бути скориговані відповідно до конкретних вимог професійної діяльності фахівців природоохоронної галузі. Виокремлено складові підготовки фахівця з моніторингу довкілля: спеціальна і професійна (інформаційна, графічна, професійно-мотиваційна, гностична, комунікативна, адаптивна), наукова і дослідницька (методологічна, аналітична, прогностична) та лабораторна і практична (методична, організаційна, діяльнісна), які взаємодоповнюють одна одну та тісно взаємопов’язані. Охарактеризовано кожний компонент структурно-функціональної моделі та показано взаємозв’язки між ними. Показано, методику формування професійних компетентностей з моніторингу довкілля у системі післядипломної освіти. Встановлено, що дана модель структурує та удосконалює етапи формування професійних компетентностей у фахівців з екології, визначає організаційно-педагогічні умови даного процесу. Зокрема, удосконалення змістовного компонента, комплексне поєднання різних форм організації навчання, створення інноваційно-освітнього середовища з моніторингу довкілля у системі післядипломної освіти. За даною моделлю професійні компетентності з моніторингу довкілля будуть розвивати працівники державних, експертно-контрольних, інспекційних,відомчих, наукових і освітніх, суспільних інституцій, виробничих, природоохоронних, підприємств, установ, інституцій, громадських організацій

Біографії авторів

Natalia Bordіug, Житомирський національний агроекологічний університет бул. Старий, 7, м. Житомир, Україна, 10008

Кандидат сільськогосподарських наук, доцент

Кафедра екологічної безпеки та економіки природокористування

Nataliіa Rideі, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна, 01601

Доктор педагогічних наук, професор

Кафедра освіти дорослих

Посилання

  1. Mikheev, V. I. (2006). Modelirovanie i metody teorii izmereniy v pedagogike. Moscow: KomKniga, 200.
  2. Pirogova, O. V. (2004). Modelirovanie v obrazovanii. Innovatsii v obrazovanii, 5, 36–40.
  3. Vashchyk, T. I. (2005). Modeliuvannia u navchalno-vykhovnomu protsesi vyshchoi pedahohichnoi shkoly. Novi tekhnolohii navchannia, 41, 147–158.
  4. Riznyk, O. Ia. (2008). Lohichne prohramuvannia. Lviv: Vyd-vo NU «Lvivska politekhnika», 332.
  5. Fitsula, M. M. (2009). Pedahohika. Kyiv: Akademvydav, 560.
  6. Shamova, T. I., Davydenko, T. M. (2001). Upravlenie obrazovatel'nym protsessom v adaptivnoy shkole. Moscow: Pedagogicheskiy poisk, 384.
  7. Kharbatovych, S. V. (2012). Teoretychni aspekty modeliuvannia yak metodu naukovoho doslidzhennia. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, 96, 184–188.
  8. Melnychenko, R. K., Tanska, V. V. (2013). Ekolohichna kompetentnist vchytelia yak peredumova zdiisnennia neperervnoi ekolohichnoi osvity i vykhovannia. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 4 (2), 271–275.
  9. Pustovit, N. A., Prutsakova, O. L. et. al. (2008). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti shkoliariv. Kyiv: Pedahohichna dumka, 64.
  10. Biletska, H. A. (2012). Tendentsii i problemy rozvytku ekolohichnoi osvity. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 30, 300–306.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-09-11

Як цитувати

Bordіug N., & Rideі N. (2018). Модель розвитку професійних компетентностей з моніторингу довкілля у системі післядипломної освіти. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (26), 25–29. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.142019

Номер

Розділ

Педагогічна освіта