Теоретичний аналіз творчих аспектів інноваційної професійної діяльності та особистісних якостей інноваційного фахівця

Автор(и)

  • Viktoriia Meniailo Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600, Україна https://orcid.org/0000-0003-1926-5984

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.153377

Ключові слова:

інноваційна професійна діяльність, творча діяльність, креативність, творчість, інноваційний фахівець

Анотація

У даній статті, на підставі проведеного теоретичного аналізу та інтеграції наукових підходів різних вітчизняних і зарубіжних авторів до визначення сутності творчої та інноваційної діяльності, а також творчості і креативності як особистісних якостей суб’єктів цих видів діяльності, розкрито особливості інноваційної професійної діяльності та особистісних властивостей інноваційного фахівця. У ході проведеного дослідження встановлено різницю між поняттями «творчість як діяльність» і «творчість як особистісна якість»; визначено співвідношення між категоріями «творчість» та «креативність», що характеризують особистісні якості суб’єктів діяльності, а також розроблено порівняльну характеристику творчої та інноваційної професійної діяльності, що дозволило побудувати логічний взаємозв’язок між поняттями «творча діяльність», «інноваційна професійна діяльність», «творчість» та «креативність». Показано, що творчість є особистісною якістю людини, що дозволяє їй в процесі теоретичної або практичної діяльності створювати оригінальні матеріальні чи духовні продукти, що містять ознаки новизни (об’єктивної чи суб’єктивної) і є цінними, принаймні, для суб’єкта цієї діяльності, яку, у свою чергу, визначено як творчу; інноваційна професійна діяльність належить до категорії творчої діяльності, що проявляється у творчому розв’язанні конкретних професійних задач, що мають на меті створення нового (удосконаленого) продукту та (або) досягнення певного ефекту у професійній діяльності. Суб’єктами інноваційної професійної діяльності є інноваційні фахівці, які володіють певними особистісними якостями, серед яких важливе місце займає креативність. Доведено, що креативність є різновидом творчості, яка носить цілеспрямований і планомірний характер, реалізується у професійній діяльності у вигляді нових ідей, нестандартних рішень, що дозволяють вирішити ту чи іншу проблему в оригінальний спосіб, застосовуючи для цього інтелектуальні інструменти та механізми самореалізації, та отримати потрібний результат у визначений термін. Перспективою подальших досліджень є розкриття сутності особистісно-креативного компоненту у структурі готовності майбутнього фахівця до дослідницько-інноваційної діяльності

Біографія автора

Viktoriia Meniailo, Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра педагогіки і психології освітньої діяльності

Посилання

  1. Dychkivska, I. M. (20). Kreatyvnist yak skladova innovatsiynoi diyalnosti pedahoha v konteksti idei V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichnyi dyskurs, 10, 141–146.
  2. Klich, L. V. (2013). Experimental model of complex formation process of professional, research and innovative skills of future master students of agrarian specialties. Pedahohichni nauky, 63, 290–296.
  3. Kosheleva, N. H. (2013). Kharakterystyka modeli hotovnosti maibutnikh ekonomistiv do innovatsiynoi fakhovoi diyalnosti. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 3, 99–104.
  4. Davidov, P. G. (2010). Forming of the Creative Engineering Education in the Light of the Bolognese Process: Philosophy and Practice. Nauka. Relihiya. Suspilstvo, 1, 8–14.
  5. Kuper, L. (2014). Kreativ na 100 %. Kak razit' tvorcheskoe myshlenie? Available at: https://www.litres.ru/leks-kuper/kreativ-na-100-kak-razvit-tvorcheskoe-myshlenie/
  6. Shvay R. (2009). Creative work, creativity and innovation as important definitions of modern pedagogics. Visnyk Lviv. un-tu, 25, 74–81.
  7. Shishkina, L. I. (2015). Creativity and Creation: Value Concepts. Upravlencheskoe konsul'tirovanie, 4, 176–182.
  8. Klepalova, Yu. A. (2008). Opredelenie ponyatiy tvorchestva i kreativnosti v psihologii. Psihologicheskiy vestnik Ural'skogo gosudarstvennogo universiteta, 254–256.
  9. Kachaj, I. S. (2016). Lingvisticheskie, praksiologicheskie, antropologicheskie i ontologicheskie osnovanija sootnoshenija ponjatij «tvorchestvo» i «kreativnost'». Filosofskaja mysl', 10, 32–49. Available at: http://e-notabene.ru/fr/article_20646.html
  10. Nel'son, R. Kreativ – iskusstvo pragmatika, ili… Kak sotvorit' prodayushchuyusya reklamnuyu ideyu. Available at: http://belreferatov.net/kreativ-iskusstvo-pragmatika-ili-kak-sotvorit-prodayushhuyu-reklamnuyu-ideyu/
  11. Halpern, D. (2000). Psihologiya kriticheskogo myshleniya. Sankt-Peterburg: Piter, 512.
  12. Csikszentmihalyi, М. (1996). Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York.
  13. Sirotkin, L. Yu. (2015). Arts and creativity: conceptual possibilities of compromise. Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv, 3, 82–86.
  14. Kudryavcev, T. V. (1975). O razlichnyh psihologicheskih usloviyah upravleniya tvorcheskoy deyatel'nost'yu. Teoreticheskie problemy upravleniya poznavatel'noy deyatel'nost'yu cheloveka. Doklady Vsesoyuznoy konferencii: stat'i. Moscow, 47–50.
  15. Fromm, E. (1992). Dusha cheloveka. Moscow: Respublika, 429.
  16. Spirkin, A. G. (1972). Soznanie i samosoznanie. Moscow: Politizdat, 303.
  17. Velykyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy (2007). Kyiv: Irpin.
  18. Karpenko, V. V. (2013). Tvorchestvo i aktivnost' kak psihologicheskie fenomeny. Teoretychni i prykladni aspekty psykholohiyi, 2 (31), 140–150.
  19. Tatarkekiewicz, W. (1982). Dzieje sześciu pojęć sztuka, piękno, twórczość, odwórczość, przeźycie estetyczne. Wrocław, 438.
  20. Al'tshuller, G. S. (1979). Tvorchestvo kak tochnaya nauka. Moscow: Sovetskoe radio, 403.
  21. Maslou, A. (2011). Novye rubezhi chelovecheskoy prirody. Мoscow.
  22. Guilford, Y. P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill, 538.
  23. Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood Cliffs, NJ, US: Prentice-Hall, Inc., 278. doi: https://doi.org/10.1037/13134-000
  24. Lyubart, T., Mushir, K., Tordzhman, S., Zenasni, F. (2009). Psihologiya kreativnosti. Moscow: Kogito-Centr, 215.
  25. Sternberg, S. (1969). Memory scanning: Mental processes revaled by reaction-time experiments. American Scientist, 57 (4), 421–457.
  26. Yevdokymov, V. I., Lutsenko, V. V. (2006). Kreatyvnist yak faktor humanizatsiyi osvity. Humanizm i osvita: zbirnyk materialiv VIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsiyi. Vinnytsia: UNIVERSUM-Vinnytsia, 49–50.
  27. Gancherenok, I. I. (2009). Creativity as an integrating tool of key competences for lifelong learning. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz, 5, 22–28.
  28. Konverskyi, A. Ye. (2015). Lohika. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 320.
  29. Florida, R. (2007). Kreativniy klass: lyudi, kotorye menyayut budushchee. Moscow: Klassika-XXI, 421.
  30. Shopina, A. V. (2009). Pedahohichna diyalnist yak tvorchyi protses. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shkolakh, 54, 475–478.
  31. Uruskyi, V. I. (2005). Formuvannia hotovnosti vchyteliv do innovatsiynoi diyalnosti. Ternopil: TOKIPPO, 96.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27

Як цитувати

Meniailo, V. (2018). Теоретичний аналіз творчих аспектів інноваційної професійної діяльності та особистісних якостей інноваційного фахівця. ScienceRise: Pedagogical Education, (7 (27), 36–41. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.153377

Номер

Розділ

Педагогічна освіта