Засоби формування професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів: педагогічні та психологічні умови
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254299Ключові слова:
професійно-творчі вміння, мотивація, педагогічна творчість, практична підготовка, творчі здібності, працьовитість, майбутні інженери-педагогиАнотація
У статті розглянуто психолого-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів, педагогічну творчість як складову педагогічної майстерності, а також особливості роботи з талановитими та обдарованими студентами як важливий чинник ефективного професійного розвитку.
Досліджено психолого-педагогічні принципи мовної діяльності здібних та обдарованих учнів. Визначено наукові підходи до розуміння понять «здатність» та «обдарованість» та їх вплив на мовну діяльність студентів нефілологічних спеціальностей. Сформульовано психолого-педагогічні принципи організації взаємодії вчителя та учнів.
Педагогічна психологія досліджує процеси розвитку мислення студентів, уваги й пам’яті, умінь сприймати мовні факти та явища в їх діалектичній єдності. Для обдарованих учнів характерні досить високий розвиток мислення, тривале запам'ятовування навчального матеріалу, висока працездатність, розвинені навички самоконтролю в навчальній діяльності, здатність надавати сумніву і науковому мисленню певні стереотипи. Вони відрізняються підвищеною схильністю до розумової діяльності, неординарністю, сформованістю видів пам’яті, уважністю, зібраністю, швидкістю реакції, багатством уяви.
Для ефективної роботи з обдарованими студентами викладачі мають знати їх психолого-педагогічні особливості та специфіку їх навчання, бути обізнані з концепцією обдарованості, розуміти зміст понять «здібність», «обдарованість», «талант», види обдарованості. У навчанні майбутній професії важливо, щоб студенти усвідомлювали власну діяльність, як теоретичну, так і практичну. Розвиток професійної компетентності – це розвиток творчої індивідуальності, формування готовності сприймати нове, розвиток сприйнятливості до педагогічних інновацій
Посилання
- Ball, H. O. (1996). Psykholohichni aspekty humanizatsii osvity. Kyiv – Rivne. 128.
- Sysoieva, S. O.; Ohnev’iuk V. O. et. al. (Eds.) (2015). Kompetentnisno zoriientovana vyshcha osvita: formuvannia naukovoho tezaurusu. Kompetentnisno zoriientovana osvita: yakisni vymiry. Kyiv: Kyivskyi un-t im. B. Hrinchenka, 18–45.
- Karpova, L. H. (2002). Sutnist profesiinoi pidhotovky vykladacha. Pedahohichna pidhotovka vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kharkiv: OVS, 164.
- Lozova, V. I. (2002). Formuvannia pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv osvity. Pedahohichna pidhotovka vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kharkiv: OVS, 164.
- Basov, M. Ya.; Levchenko, E. V. (Ed.) (2007). Obshchye osnovi pedolohyy. Saint Petersburg: Aleteiia, 776.
- Klimov, E. A. (2011). Psikhologiia professionala. Moscow: Izd-vo Mosk. psikh.-sotc. in-ta; Voronezh: MODEK, 455.
- Zinchenko, V. P. (2005). Pedahohichni vminnia yak osnova formuvannia maisternosti. Pedahohichna maisternist: problemy, poshuky. Perspektyvy. Kyiv-Hlukhiv, 74–80.
- Kuzmina, N. V., Derkach, A. A. (1993). Akmeologiia: puti dostizheniia vershin professionalizma. Moscow: RAU, 140.
- Batyshev, S. Ia., Novikov, A. M. (Eds.) (2010). Professionalnaia pedagogika. Moscow: Assotciatciia «Professionalnoe obrazovanie», 456.
- Makhmutov, M. I. (1975). Problemnoe obuchenie. Osnovnye voprosy teorii. Moscow: Pedagogika, 158.
- Platonov, Iu. P. (2006). Put k liderstvu. Saint Petersburg: Rech, 348.
- Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid, 374.
- Pedahohichna maisternist uchytelia-vykhovatelia. Available at: https://pidru4niki.com/15660212/pedagogika/pedagogichna_maysternist_uchitelya-vihovatelya
- Sysoieva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti. Kyiv: Milenium, 346.
- Ziaziun, I. A., Kramushchenko, L. V., Kryvonos, I. F. et. al. (2008). Pedahohichna maisternist. Kyiv: SPD Bohdanova A. M., 376.
- Moliako, V. O., Muzyka, O. L. (Eds.) (2007). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen. Zhytomyr: Vyd-vo Ruta, 320.
- Talyzina, N. F. (2001). Pedagogichesaia psikhologiia. Moscow: Izdatelskii tcentr «Akademiia», 288.
- Krushelnytska, Ya. V. (2000). Fiziolohiia i psykholohiia pratsi. Kyiv: KNEU, 232.
- Stepanov, O. M. (2006). Psykholohichna entsyklopediia. Kyiv: Akademvydav, 424.
- Kuzminskyi, A. I., Omelianenko, S. V. (2010). Tekhnolohiia i tekhnika shkilnoho uroku. Kyiv: Znannia, 335.
- Antciferova, L. I. (2006). Razvitie lichnosti i problemy gerontopsikhologii. Moscow: Institut psikhologii RAN, 512.
- Andreev, V. I. (2015). Pedagogicheskaia evristika dlia tvorcheskogo samorazvitiia mnogomernogo myshleniia i mudrosti. Kazan: TcIT, 288.
- Kolinets, H. H. (2010). Psykholohichni peredumovy formuvannia matematychnykh doslidnytskykh zdibnostei u shkoliariv. Aktualni problemy psykholohii, 12 (9), 164‒171.
- Pylypchuk, M. I. (2007). Osnovy naukovykh doslidzhen. Kyiv: Znannia, 270.
- Rubіnshtein, S. L. (2000). Osnovi zagalnoi psikhologіi. Saint Petersburg: Izdatelstvo "Piter". Available at: http://psylib.org.ua/books/rubin01/index.htm
- Yahupov, V. V. (2002). Pedahohika. Kyiv: Lybid, 560.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Viktoriia Zinchenko, Hanna Udovichenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.