Засоби формування професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів: педагогічні та психологічні умови

Автор(и)

  • Вікторія Миколаївна Зінченко Донецький державний університет внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3080-4272
  • Ганна Михайлівна Удовіченко Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Україна https://orcid.org/0000-0003-3731-0857

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254299

Ключові слова:

професійно-творчі вміння, мотивація, педагогічна творчість, практична підготовка, творчі здібності, працьовитість, майбутні інженери-педагоги

Анотація

У статті розглянуто психолого-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів, педагогічну творчість як складову педагогічної майстерності, а також особливості роботи з талановитими та обдарованими студентами як важливий чинник ефективного професійного розвитку.

Досліджено психолого-педагогічні принципи мовної діяльності здібних та обдарованих учнів. Визначено наукові підходи до розуміння понять «здатність» та «обдарованість» та їх вплив на мовну діяльність студентів нефілологічних спеціальностей. Сформульовано психолого-педагогічні принципи організації взаємодії вчителя та учнів.

Педагогічна психологія досліджує процеси розвитку мислення студентів, уваги й пам’яті, умінь сприймати мовні факти та явища в їх діалектичній єдності. Для обдарованих учнів характерні досить високий розвиток мислення, тривале запам'ятовування навчального матеріалу, висока працездатність, розвинені навички самоконтролю в навчальній діяльності, здатність надавати сумніву і науковому мисленню певні стереотипи. Вони відрізняються підвищеною схильністю до розумової діяльності, неординарністю, сформованістю видів пам’яті, уважністю, зібраністю, швидкістю реакції, багатством уяви.

Для ефективної роботи з обдарованими студентами викладачі мають знати їх психолого-педагогічні особливості та специфіку їх навчання, бути обізнані з концепцією обдарованості, розуміти зміст понять «здібність», «обдарованість», «талант», види обдарованості. У навчанні майбутній професії важливо, щоб студенти усвідомлювали власну діяльність, як теоретичну, так і практичну. Розвиток професійної компетентності – це розвиток творчої індивідуальності, формування готовності сприймати нове, розвиток сприйнятливості до педагогічних інновацій

Біографії авторів

Вікторія Миколаївна Зінченко, Донецький державний університет внутрішніх справ

Кандидат педагогічних наук

Кафедра соціально-гуманітарних та загальноправових дисциплін

Ганна Михайлівна Удовіченко, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського

Кандидат педагогічних наук

Кафедра іноземної філології, українознавста та соціально-правових дисциплін

Посилання

  1. Ball, H. O. (1996). Psykholohichni aspekty humanizatsii osvity. Kyiv – Rivne. 128.
  2. Sysoieva, S. O.; Ohnev’iuk V. O. et. al. (Eds.) (2015). Kompetentnisno zoriientovana vyshcha osvita: formuvannia naukovoho tezaurusu. Kompetentnisno zoriientovana osvita: yakisni vymiry. Kyiv: Kyivskyi un-t im. B. Hrinchenka, 18–45.
  3. Karpova, L. H. (2002). Sutnist profesiinoi pidhotovky vykladacha. Pedahohichna pidhotovka vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kharkiv: OVS, 164.
  4. Lozova, V. I. (2002). Formuvannia pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv osvity. Pedahohichna pidhotovka vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kharkiv: OVS, 164.
  5. Basov, M. Ya.; Levchenko, E. V. (Ed.) (2007). Obshchye osnovi pedolohyy. Saint Petersburg: Aleteiia, 776.
  6. Klimov, E. A. (2011). Psikhologiia professionala. Moscow: Izd-vo Mosk. psikh.-sotc. in-ta; Voronezh: MODEK, 455.
  7. Zinchenko, V. P. (2005). Pedahohichni vminnia yak osnova formuvannia maisternosti. Pedahohichna maisternist: problemy, poshuky. Perspektyvy. Kyiv-Hlukhiv, 74–80.
  8. Kuzmina, N. V., Derkach, A. A. (1993). Akmeologiia: puti dostizheniia vershin professionalizma. Moscow: RAU, 140.
  9. Batyshev, S. Ia., Novikov, A. M. (Eds.) (2010). Professionalnaia pedagogika. Moscow: Assotciatciia «Professionalnoe obrazovanie», 456.
  10. Makhmutov, M. I. (1975). Problemnoe obuchenie. Osnovnye voprosy teorii. Moscow: Pedagogika, 158.
  11. Platonov, Iu. P. (2006). Put k liderstvu. Saint Petersburg: Rech, 348.
  12. Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid, 374.
  13. Pedahohichna maisternist uchytelia-vykhovatelia. Available at: https://pidru4niki.com/15660212/pedagogika/pedagogichna_maysternist_uchitelya-vihovatelya
  14. Sysoieva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti. Kyiv: Milenium, 346.
  15. Ziaziun, I. A., Kramushchenko, L. V., Kryvonos, I. F. et. al. (2008). Pedahohichna maisternist. Kyiv: SPD Bohdanova A. M., 376.
  16. Moliako, V. O., Muzyka, O. L. (Eds.) (2007). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen. Zhytomyr: Vyd-vo Ruta, 320.
  17. Talyzina, N. F. (2001). Pedagogichesaia psikhologiia. Moscow: Izdatelskii tcentr «Akademiia», 288.
  18. Krushelnytska, Ya. V. (2000). Fiziolohiia i psykholohiia pratsi. Kyiv: KNEU, 232.
  19. Stepanov, O. M. (2006). Psykholohichna entsyklopediia. Kyiv: Akademvydav, 424.
  20. Kuzminskyi, A. I., Omelianenko, S. V. (2010). Tekhnolohiia i tekhnika shkilnoho uroku. Kyiv: Znannia, 335.
  21. Antciferova, L. I. (2006). Razvitie lichnosti i problemy gerontopsikhologii. Moscow: Institut psikhologii RAN, 512.
  22. Andreev, V. I. (2015). Pedagogicheskaia evristika dlia tvorcheskogo samorazvitiia mnogomernogo myshleniia i mudrosti. Kazan: TcIT, 288.
  23. Kolinets, H. H. (2010). Psykholohichni peredumovy formuvannia matematychnykh doslidnytskykh zdibnostei u shkoliariv. Aktualni problemy psykholohii, 12 (9), 164‒171.
  24. Pylypchuk, M. I. (2007). Osnovy naukovykh doslidzhen. Kyiv: Znannia, 270.
  25. Rubіnshtein, S. L. (2000). Osnovi zagalnoi psikhologіi. Saint Petersburg: Izdatelstvo "Piter". Available at: http://psylib.org.ua/books/rubin01/index.htm
  26. Yahupov, V. V. (2002). Pedahohika. Kyiv: Lybid, 560.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-31

Як цитувати

Зінченко, В. М., & Удовіченко, Г. М. (2022). Засоби формування професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів: педагогічні та психологічні умови. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(47), 50–55. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254299

Номер

Розділ

Педагогічна освіта