Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх педагогів в освітньому середовищі ЗВО

Автор(и)

  • Ганна Володимирівна Ігнатенко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна
  • Тетяна Володимирівна Самусь Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1575-6989
  • Олександр Володимирович Ігнатенко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4892-1821
  • Віталій Петрович Опанасенко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна https://orcid.org/0000-0003-0263-8975
  • Богдан Іванович Вовк Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна http://orcid.org/0000-0003-1161-7818

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254495

Ключові слова:

здоров’язбережувальна компетентність, майбутній педагог, професійна підготовка, педагогічні умови, модель формування, здоров’язбереження, здоров’язбережувальна діяльність

Анотація

Професійна підготовка у ЗВО визначається не тільки обсягом освітніх знань, а й вирішенням проблеми збереження і зміцнення здоров’я, потребою в здоровому способі життя студентів, необхідністю пошуку та реалізації шляхів формування їхньої здоров’язбережувальної компетентності. Запропонована стаття присвячена проблемі формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх педагогів в освітньому середовищі вишу. У роботі проаналізовано сучасний стан дослідження означеної проблеми, уточнено зміст поняття «здоров’язбережувальна компетентність майбутнього педагога», структуру досліджуваного феномену, в складі якого виділено ціннісно-мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний та рефлексивний компоненти. Визначено критерії, показники та рівні сформованості досліджуваної компетентності. Виявлено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови її формування: створення і реалізація цілісного навчально-методичного супроводу шляхом доповнення змісту дисциплін циклу професійної та практичної підготовки й практики здоров’язбережувальним компонентом; формування потреби в самоосвіті, самовихованні, розвитку здатності до самоконтролю та професійного самооцінювання здоров’язбережувальної компетентності; створення здоров’язбережувального освітнього середовища. Подано модель формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки в освітньому середовищі ЗВО, що включає три блоки: цільовий (висвітлення мети, завдань, принципів та підходів), організаційно-змістовий (педагогічні умови, педагогічні технології, які конкретизуються організаційними формами, методами та змістом навчання) і рефлексивно-результативний (критерії, показники та рівні сформованості здоров’язбережувальної компетентності). Наведено результати експериментальної перевірки педагогічних умов формування здоров’язбережувальної компетентності у майбутніх педагогів

Біографії авторів

Ганна Володимирівна Ігнатенко, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра «Професійної освіти та технологій сільськогосподарського виробництва»

Тетяна Володимирівна Самусь, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

Кандидат педагогічних наук, старший викладач

Кафедра «Професійної освіти та технологій сільськогосподарського виробництва»

Олександр Володимирович Ігнатенко, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

Кандидат педагогічних наук, старший викладач

Кафедра «Кафедра теорії і методики початкової освіти»

Віталій Петрович Опанасенко, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

Кандидат педагогічних наук, старший викладач

Кафедра «Професійної освіти та технологій сільськогосподарського виробництва»

Богдан Іванович Вовк, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

Кандидат педагогічних наук, старший викладач

Кафедра «Професійної освіти та технологій сільськогосподарського виробництва»

Посилання

  1. Skills for health. Skills-based health education including life skills: An important component of a Child-Friendly/Health-Promoting School (2003). The World Health Organization, 83. Available at: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42818
  2. UNESCO strategy on education for health and well-being: contributing to the sustainable development goals (2016). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246453
  3. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Vidomosti Verkhovnoi Rady, 38-39, 380. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2145-19
  4. Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity (2018). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy No. 776. 16.07.2018. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti
  5. Kontseptsiia derzhavnoi prohramy «Zdorov’ia 2020: ukrainskyi vymir» (2011). Kabinet ministriv Ukrainy No. 1164-r. 31.10.2011. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/244717787
  6. Pro Natsionalnu stratehiiu zdorovoho rukhu v Ukraini na period do 2025 roku «Rukhova diialnist – zdorovyi sposib zhyttia – zdorova natsiia» (2016). Rozporiadzhennia Prezydenta Ukrainy No. 42/2016. 09.02.2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/42/2016?lang=uk#Text
  7. Maksymchuk, B., Matviichuk, T., Solovyov, V., Davydenko, H., Soichuk, R., Khurtenko, O. et. al. (2020). Developing Healthcare Competency in Future Teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12 (3), 24–43. doi: http://doi.org/10.18662/rrem/12.3/307
  8. Dawkins-Moultin, L., McKyer, L., McDonald, A. (2018). Health Literacy Competence of Health Education Students in Three Universities. Pedagogy in Health Promotion, 5 (2), 99–106. doi: http://doi.org/10.1177/2373379918792936
  9. Yager, Z. (2011). Health Education in Teacher Education: Evaluation of Learning Design with Embedded Personal Wellness Learning and Assessment Focus. Australian Journal of Teacher Education, 36 (10). doi: http://doi.org/10.14221/ajte.2011v36n10.6
  10. Moynihan, S., Paakkari, L., Välimaa, R., Jourdan, D., Mannix-McNamara, P. (2015). Teacher Competencies in Health Education: Results of a Delphi Study. PLOS ONE, 10 (12), e0143703. doi: http://doi.org/10.1371/journal.pone.0143703
  11. Kensytska, I. L. (2018). Formuvannia tsinnostei zdorovoho sposobu zhyttia studentiv u protsesi fizychnoho vykhovannia. Kyiv, 278.
  12. Danylenko, H. M., Ponomarova, L. I., Mezhybetska, I. V., Klyhina, I. A., Kuraksa, O. Yu. (2011). Formuvannia zdorov’iazberihaiuchoi povedinky sered uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv. Osvita i zdorov’ia. Yevpatoriia, 234.
  13. Yezhova, O. O. (2011). Health saving technology in educational system of formation of values related to health among students of vocational educational establishments. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 3 (13), 65–74.
  14. Samus, T. V. (2015). Formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv. Hlukhiv, 62.
  15. Sohokon, O. (2019). Formation of health-saving competence of students of modern educational establishment. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 27 (2), 115–120.
  16. Rudenko, L. A. (2019). Aktualizatsiia zdorov’iazberezhuvalnoho aspektu osvitnoho protsesu. Naukovyi visnyk Lotnoi akademii. Seriia: Pedahohichni nauky, 5, 218–223.
  17. Samus, T. V. (2019). The healthcare of youth as a prerequisite of achieving the sustainable development of Ukraine. Naukovyi zhurnal. Innovatsiina pedahohika, 3 (10), 63–67.
  18. Kovalchuk, V. I., Ihnatenko, S. V., Rosnovskyi, M. H., Ihnatenko, H. V., Vovk, B. I., Opanasenko, V. P. et. al.; Kovalchuk, V. I. (Ed.) (2020). Pidhotovka maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu. Hlukhiv, 221.
  19. Ihnatenko, H. V., Opanasenko, V. P., Samus, T. V. (2017). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti pedahohiv profesiinoho navchannia v protsesi pedahohichnykh praktyk. Sumy, 112.
  20. Kovalchuk, V. I.; Kyrychenko, M. O., Serheieva, L. M. (Eds.) (2018). Profesiinyi rozvytok pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh informatsiinoho suspilstva. Vidkryta osvita: innovatsiini tekhnolohii ta menedzhment. Kyiv, 133–157.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-31

Як цитувати

Ігнатенко, Г. В., Самусь, Т. В., Ігнатенко, О. В., Опанасенко, В. П., & Вовк, Б. І. (2022). Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх педагогів в освітньому середовищі ЗВО. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(47), 27–34. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254495

Номер

Розділ

Педагогічна освіта