Зміст, форми і методи формування екологічної компетентності здобувачів освіти на засадах аксіології
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254668Ключові слова:
здобувач освіти, екологічна компетентність, науково-методичний інструментарій, заклад освітиАнотація
Стаття містить результати наукових досліджень щодо процесу формування екологічної компетентності школярів на засадах аксіології. Здійснено аналіз інтегрованого освітнього процесу в закладах загальної середньої та позашкільної освіти через їхню наскрізну екологізацію. Схарактеризовано низку суспільних причин, що обумовлюють актуальність цих питань. Визначено дефініцію терміна «екологічна компетентність школярів» як усвідомлення екологічних основ природокористування, необхідності охорони природи, дотримання правил поведінки на природі, ощадливого використання природних ресурсів, розуміння контексту і взаємозв’язку господарської діяльності і важливості збереження природи для забезпечення сталого розвитку суспільства. Здійснено аналіз законодавчого поля щодо визначення аксіологічних засад формування екологічної компетентності школярів, зокрема через положення Закону України «Про освіту» та Державного стандарту базової середньої освіти. Досліджено формування поняття «цінності» в певні періоди розвитку суб’єктів освітнього процесу. Визначено аксіологічні засади формування екологічної компетентності школярів, розкрито значущість виховної діяльності як невід’ємної складової освітнього процесу. Створено методику визначення змісту (екологічні знання, вміння, особисті вольові якості), установлення форм (форми здобуття загальної середньої освіти, форми організації позашкільної освіти) і методів (організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності, активного навчання, контролю і самоконтролю, стимулювання навчальної діяльності) формування екологічної компетентності школярів. Доведено, що соціальний ефект від якісного формування екологічної компетентності у школярів виявлятиметься в покращенні стану найближчого довкілля; вихованні свідомих, екологічно грамотних громадян, здатних критично мислити і приймати компетентні рішення в довкіллі; актуалізації соціально значущих функцій освіти, зростанні соціальної згуртованості навколо вирішення екологічних проблем, сприянні соціальному становленню школярів
Посилання
- Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 898. 30.09.2020. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
- Anatska, N. V. (2016). Ekolohichna osvita: znannia i zhyttievo-tsinnisni oriientatsii suchasnoi liudyny. Kyiv, 220.
- Tolochko, S. (2021). Determination of Axiological Principles of the Formation of Schoolchildren’s Ecological Competence. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 2 (25), 160–172. doi: http://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-2-160-172
- Tolochko, S. (2020). Reforming of the ukrainian educational system in the context of transborder integration into the world academic space. ScienceRise: Pedagogical Education, 2 (35), 8–13. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.198241
- Liulenko, S., Moroz, L., Podzerei, R. (2020). Form of ecologic competence, which is one of the most up-to-date records of the current state of affairs. Ecological Sciences, 2 (2 (29)), 16–19. doi: http://doi.org/10.32846/2306-9716/2020.eco.2-29.2.3
- Rudyshyn, S. D., Koreneva, I. M. (Eds.) (2019). Naukovyi ta pedahohichnyi suprovid staloho rozvytku. Sumy: Vinnychenko M. D., 330.
- Krasnianska, N. D., Slobodianiuk, O. R. (2021). Stalyi rozvytok ta ekolohichna osvita. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 74 (3), 31–34.
- Koreneva, I. M. (2018). Ekolohiia roslyn, tvaryn i liudyny: praktykum. Cherkasy: vydavets Chabanenko Yu. A., 102.
- Lutkovska, S. M. (2012). Ekolohichna osvita – sfera zmin u suspilnii svidomosti shyrokykh sotsialnykh i osvitnikh paradyhm. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 32, 204–210.
- Shvalb, Yu. M. (Ed.) (2013). Ekoloho-psykholohichni chynnyky yakosti zhyttia v umovakh rozvytku suchasnoho suspilstva. Kirovohrad: «Imeks-LTD», 208.
- Berzina, S. V., Yareskovska, I. I. et. al. (2017). Systemy ekolohichnoho upravlinnia: suchasni tendentsii ta mizhnarodni standarty. Kyiv: Instytut ekolohichnoho upravlinnia ta zbalansovanoho pryrodokorystuvannia, 134.
- Sirant, M. M. (2021). Administrative and legal characteristics of public authorities to ensure environmental safety in the context of globalization challenges. Lviv, 40.
- Cioruta, B., Coman, M. (2019). From enviromatics to sustainable informatics: beyond the definition and conceptual delimitations. Ecological Safety and Balanced Use of Resources, 1 (19), 7–18. doi: http://doi.org/10.31471/2415-3184-2019-1(19)-7-18
- Cioruța, A., Cioruţa, B. (2016). Regarding the population dynamics investigation using Environmental Information Systems. Scientific Research and Education in the Air Force. Braşov, 411–416. doi: http://doi.org/10.19062/2247-3173.2016.18.1.56
- Kurylenko, N. V. (2021). Pidhotovka vchytelia fizyky do formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti shkoliariv. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 6, 15–18.
- Tolochko, S. V. (2019). Teoretychni y metodychni zasady formuvannia naukovo-metodychnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Kyiv, 574.
- Sankovska, I., Dmytrenko, S. (2018). Ekolohiia. Naskrizna liniia v osviti. Kyiv: «Vydavnycha hrupa «Shkilnyi svit», 112.
- Shmaliei, S. V. (2005). Systema ekolohichnoi osvity v zahalnoosvitnii shkoli v protsesi vyvchennia predmetiv pryrodnycho-naukovoho tsyklu. Kyiv, 479.
- Syrotiuk, V. D. (2014). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti shkoliariv yak metodychna problema. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 48, 3–7.
- Kulai, A. (2011). Z dosvidu ekolohichnoho vykhovannia na urokakh khimii ta v pozaurochnyi chas. Khimiia, 8 (236), 9–11.
- Levkiv, S. P. (2014). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv na urokakh biolohii. Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini ta za kordonom. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 223–230.
- Domuschy, S. V., Tryhub, V. I. (2021). Environmental education in geography lessons and extracurricular activities. Вiсник Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series: Pedagogical Sciences, 2, 182–187.
- Holota, N., Potapovych, V. (2021). Osoblyvosti formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly zasobamy kraieznavstva. Interconf, 82, 61–68.
- Dekhtiarenko, S. (2006). Mozhlyvosti formuvannia pryrodnycho-naukovoho myslennia starshoklasnykiv zasobamy piznavalnykh navchalnykh zadach. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 3, 76–84.
- Baran, O. (2018). Formuvannia doslidnytskykh kompetentnostei v protsesi ekolohichnoho vykhovannia uchniv. Biolohiia, 34-36, 4–10.
- Tkachuk, N. O., Tkachuk, O. P. (2017). Osoblyvosti ekolohichnoho vykhovannia uchniv shliakhom spivpratsi zahalnoosvitnikh i vyshchykh navchalnykh zakladiv. Internauka: mizhnarodnyi naukovyi zhurnal, 2 (24), 95–100.
- Tolochko, S., Voitovska, O., Bordiug, N., Tovkach, I., Kratko, O. (2021). Current trends in the development of lifelong learning in the concept of Higher Education Institutions (HEIS). Laplage em Revista, 7 (3A), 394–407. doi: http://doi.org/10.24115/s2446-6220202173a1421p.394-407
- Dekhtiarenko, S. H., Savich, I. O. (2019). Ekolohizatsiia osvitnoho protsesu yak odyn iz shliakhiv formuvannia ekolohichnoi kultury. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 2 (33), 61–65.
- Shumilova, A. (2015). Formation of ecological consciousness of schoolboys envi-ronmentally educational activities SPE «Slobozhanskiy». Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina seriia «Ekolohiia», 13, 104–111. Available at: http://journals.uran.ua/visnukkhnu_ecology/article/viewFile/58410/54308
- Bordiug, N. (2019). Сriteria and formation levels of professional competences of specialists of the nature protection branch in ecological monitoring. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (31), 4–7. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174106
- Bordiug, N., Rashchenko, A., Les, T. (2020). Workshop as a method of training future experts in techogenic and environmental safety. ScienceRise: Pedagogical Education, 3 (36), 38–41. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.200263
- Bordiug, N., Tolochko, S., Les, T. (2022). Educational hub as a space for the development of professional and practical competence of environmental safety specialists. ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (46), 12–17. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.253044
- Song, B. L., Lee, K. L., Liew, C. Y., Ho, R. C., Lin, W. (2022). Business students' perspectives on case method coaching for problem-based learning: impacts on student engagement and learning performance in higher education. Education and Training. doi: http://doi.org/10.1108/et-03-2021-0106
- Thi, O. T., Presas, M. (2022). An. Action Research Project to Develop Translation Strategic Competence. Hermeneus, 453–495.
- Sravat, N., Pathranarakul, P. (2022). Flipped learning pedagogy: modelling the challenges for higher education in India. International Journal of Learning and Change, 14 (2), 221–240. doi: http://doi.org/10.1504/ijlc.2022.121137
- Tsekhmister, Ya., Konovalova, T., Tsekhmister, B. (2021). Distance learning technologies in online and mixed learning in pre-professional education of medical lyceum students. Journal of Advanced Pharmacy Education and Research, 11 (4), 127–135. doi: http://doi.org/10.51847/zly2idwa4f
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Svitlana Tolochko, Nataliia Bordіug, Tetyana Les
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.