Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного освітнього закладу

Автор(и)

  • Олександр Георгійович Кучерявий Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5469-0949

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255072

Ключові слова:

цифровізація, компетентність, професійно-цифрова компетентність, система професійно-цифрових компетентностей викладача

Анотація

Стаття присвячена проблемі обґрунтування складу інтегрального цільового орієнтиру підготовки майбутніх викладачів закладів вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства: системи їх професійно-цифрових компетентностей.

Висунуто основну концептуальну ідею: професійно-цифрові компетентності викладача вищого педагогічного освітнього закладу знаходяться в ізоморфній залежності з його професійними функціями і утворюють цілісну систему – еталонну модель цільового орієнтиру цифровізованого освітнього процесу в магістратурі й аспірантурі.

У цілісно-функціональному вимірі описано процедуру встановлення цілісної сукупності оновлених у цифровому освітньому середовищі педагогічного університету функцій викладача. Окреслено сукупність таких критеріїв їх пошуку: 1) специфіка функціонального змісту різновидів викладацької діяльності з урахуванням процесу цифровізації вищої освіти; 2) предмет зв’язків викладача з майбутніми педагогами і суспільним життям; 3) характер відповідних зв’язків. За усіма критеріями в їх єдності визначено три стрижневі у професійному плані функції: евристично-цифрову, управлінсько-цифрову і саморозвивально-цифрову. До них додано й суто інструментальні загальнопрофесійні – виконавсько-цифрову, технічно-цифрову й функцію дотримання цифрової безпеки.

Наголошено на відмінності понять «професійно-цифрова» і «цифрова» компетентності. Сформульовано поняття системи професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного освітнього закладу як цілісної й взаємопов’язаної сукупності їх складників, адекватних його певним професійним функціям у цифровому середовищі. Визначено таку відповідну систему компетентностей: евристично-цифровий аспект (компетентності у сферах створення педагогічних інновацій, цифрового контенту особистісно- й професійно-розвивальної, зокрема, світоглядної й екзистенціальної спрямованості та ін.); управлінсько-цифровий аспект (компетентності викладача діагностико-прогностичного, мотиваційного, проєктувального, організаційного, стимулювального й контрольного функціонально-управлінського характеру); саморозвивально-цифровий аспект (значущі для особистісного, професійного і професійно-культурного розвитку викладача компетентності); аспект цифрової культури (висвітлені в літературі цифрові компетентності, важливі для забезпечення пошуку, прийому, переробки і видачі інформації, використання базового і прикладного програмного забезпечення, розв’язання технічних проблем, проблем захисту персональних даних, авторського права та ін.)

Біографія автора

Олександр Георгійович Кучерявий, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України

Доктор педагогічних наук, професор, провідний науковий співробітник

Відділ теорії і практики педагогічної освіти

Посилання

  1. Bykov, V. Yu. (2011). Tekhnolohii khmarnykh obchyslen – providni informatsiini tekhnolohii podalshoho rozvytku informatyzatsii systemy osvity Ukrainy. Kompiuter u shkoli ta simi, 6, 3–11.
  2. Zhaldak, M. I. (2013). Problemy informatyzatsii navchalnoho protsesu v serednikh i vyshchykh navchalnykh zakladakh. Kompiuter u shkoli ta simi, 3, 8–15.
  3. Zhaldak, M. I. (2011). Systema pidhotovky vchytelia do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v navchalnomu protsesi. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. 11 (18), 3–15.
  4. Panchenko, L. F. (2010). Teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku informatsiino-osvitnoho seredovyshcha universytetu. Luhansk: DZ LNU imeni Tarasa Shevchenka, 280.
  5. Kuzminska, O. H. (2020). Teoretyko-metodychni zasady proiektuvannia i zastosuvannia tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha naukovoi komunikatsii mahistriv-doslidnykiv. Starobilsk.
  6. Semerikov, S. O. (2009). Fundamentalizatsiia navchannia informatychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli. Kryvyi Rih: Mineral; Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova, 340.
  7. Kolos, K. R. (2016). Proiektuvannia i vykorystannia komp’iuterno-oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha zakladu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: teoretyko-metodychni zasady. Zhytomyr: Volyn, 247.
  8. Czeredrecka, B.; Ochmanski, M. (Ed.) (1997). Ksztalcenie nauczycieli zintegrowanej Europy. Ksztalcenie nauczycieli w kontekscie integracji europejskiej. Lublin: UMCS, 39.
  9. Kaplinsky, V. V., Lazarenko, N. I. (2018). Cognitive component of the professional formation of the future teacher in the process of general pedagogical training. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ucraine and the Republic of Poland. Vol. 2. Sandomierz: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 124–143.
  10. Lazarenko, N. I. (2019). Profesiina pidhotovka vchyteliv u pedahohichnykh universytetakh Ukrainy v umovakh yevrointehratsii. Vinnytsia: TOV «Druk plius».
  11. Bondarenko, L. I. (2015). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv v umovakh mahistratury. Starobilsk.
  12. Subina, O. O. (2016). Formuvannia sotsialnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv v umovakh profesiinoi pidhotovky. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova, 208.
  13. Borysova, A. O. (2015). Providni pryntsypy formuvannia metodychnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 1 (9), 80–84.
  14. Strelnikov, V. Yu. (2013). Komponenty profesiinoi kompetentnosti vykladacha vyshchoi shkoly. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody. Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, 28 (1), 278–285.
  15. Spirin, O. M. (2009). Information and communication and informatic competences as komponents of the system of professional-specialized competences of informatics teacher. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 5 (13). Available at: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183/169
  16. Fedirchyk, T. D. (2015). Rozvytok pedahohichnoho profesionalizmu molodoho vykladacha vyshchoi shkoly (teoretyko-metodychnyi aspekt). Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi un-t., 448.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-31

Як цитувати

Кучерявий, О. Г. (2022). Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного освітнього закладу. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(47), 44–49. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255072

Номер

Розділ

Педагогічна освіта