Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного освітнього закладу
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255072Ключові слова:
цифровізація, компетентність, професійно-цифрова компетентність, система професійно-цифрових компетентностей викладачаАнотація
Стаття присвячена проблемі обґрунтування складу інтегрального цільового орієнтиру підготовки майбутніх викладачів закладів вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства: системи їх професійно-цифрових компетентностей.
Висунуто основну концептуальну ідею: професійно-цифрові компетентності викладача вищого педагогічного освітнього закладу знаходяться в ізоморфній залежності з його професійними функціями і утворюють цілісну систему – еталонну модель цільового орієнтиру цифровізованого освітнього процесу в магістратурі й аспірантурі.
У цілісно-функціональному вимірі описано процедуру встановлення цілісної сукупності оновлених у цифровому освітньому середовищі педагогічного університету функцій викладача. Окреслено сукупність таких критеріїв їх пошуку: 1) специфіка функціонального змісту різновидів викладацької діяльності з урахуванням процесу цифровізації вищої освіти; 2) предмет зв’язків викладача з майбутніми педагогами і суспільним життям; 3) характер відповідних зв’язків. За усіма критеріями в їх єдності визначено три стрижневі у професійному плані функції: евристично-цифрову, управлінсько-цифрову і саморозвивально-цифрову. До них додано й суто інструментальні загальнопрофесійні – виконавсько-цифрову, технічно-цифрову й функцію дотримання цифрової безпеки.
Наголошено на відмінності понять «професійно-цифрова» і «цифрова» компетентності. Сформульовано поняття системи професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного освітнього закладу як цілісної й взаємопов’язаної сукупності їх складників, адекватних його певним професійним функціям у цифровому середовищі. Визначено таку відповідну систему компетентностей: евристично-цифровий аспект (компетентності у сферах створення педагогічних інновацій, цифрового контенту особистісно- й професійно-розвивальної, зокрема, світоглядної й екзистенціальної спрямованості та ін.); управлінсько-цифровий аспект (компетентності викладача діагностико-прогностичного, мотиваційного, проєктувального, організаційного, стимулювального й контрольного функціонально-управлінського характеру); саморозвивально-цифровий аспект (значущі для особистісного, професійного і професійно-культурного розвитку викладача компетентності); аспект цифрової культури (висвітлені в літературі цифрові компетентності, важливі для забезпечення пошуку, прийому, переробки і видачі інформації, використання базового і прикладного програмного забезпечення, розв’язання технічних проблем, проблем захисту персональних даних, авторського права та ін.)
Посилання
- Bykov, V. Yu. (2011). Tekhnolohii khmarnykh obchyslen – providni informatsiini tekhnolohii podalshoho rozvytku informatyzatsii systemy osvity Ukrainy. Kompiuter u shkoli ta simi, 6, 3–11.
- Zhaldak, M. I. (2013). Problemy informatyzatsii navchalnoho protsesu v serednikh i vyshchykh navchalnykh zakladakh. Kompiuter u shkoli ta simi, 3, 8–15.
- Zhaldak, M. I. (2011). Systema pidhotovky vchytelia do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v navchalnomu protsesi. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. 11 (18), 3–15.
- Panchenko, L. F. (2010). Teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku informatsiino-osvitnoho seredovyshcha universytetu. Luhansk: DZ LNU imeni Tarasa Shevchenka, 280.
- Kuzminska, O. H. (2020). Teoretyko-metodychni zasady proiektuvannia i zastosuvannia tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha naukovoi komunikatsii mahistriv-doslidnykiv. Starobilsk.
- Semerikov, S. O. (2009). Fundamentalizatsiia navchannia informatychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli. Kryvyi Rih: Mineral; Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova, 340.
- Kolos, K. R. (2016). Proiektuvannia i vykorystannia komp’iuterno-oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha zakladu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: teoretyko-metodychni zasady. Zhytomyr: Volyn, 247.
- Czeredrecka, B.; Ochmanski, M. (Ed.) (1997). Ksztalcenie nauczycieli zintegrowanej Europy. Ksztalcenie nauczycieli w kontekscie integracji europejskiej. Lublin: UMCS, 39.
- Kaplinsky, V. V., Lazarenko, N. I. (2018). Cognitive component of the professional formation of the future teacher in the process of general pedagogical training. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ucraine and the Republic of Poland. Vol. 2. Sandomierz: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 124–143.
- Lazarenko, N. I. (2019). Profesiina pidhotovka vchyteliv u pedahohichnykh universytetakh Ukrainy v umovakh yevrointehratsii. Vinnytsia: TOV «Druk plius».
- Bondarenko, L. I. (2015). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv v umovakh mahistratury. Starobilsk.
- Subina, O. O. (2016). Formuvannia sotsialnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv v umovakh profesiinoi pidhotovky. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova, 208.
- Borysova, A. O. (2015). Providni pryntsypy formuvannia metodychnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 1 (9), 80–84.
- Strelnikov, V. Yu. (2013). Komponenty profesiinoi kompetentnosti vykladacha vyshchoi shkoly. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody. Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, 28 (1), 278–285.
- Spirin, O. M. (2009). Information and communication and informatic competences as komponents of the system of professional-specialized competences of informatics teacher. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 5 (13). Available at: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183/169
- Fedirchyk, T. D. (2015). Rozvytok pedahohichnoho profesionalizmu molodoho vykladacha vyshchoi shkoly (teoretyko-metodychnyi aspekt). Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi un-t., 448.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Oleksandr Kucheryaviy
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.