Реалізація дошкільного «Всеобучу» в сільських дошкільних закладах України (1963-1984 рр.)

Автор(и)

  • Liudmyla Melenets Borys Hrinchenko Kyiv University, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255206

Ключові слова:

дошкільні заклади, сільська місцевість, дошкільний всеобуч, дошкільне виховання, історико-педагогічне дослідження

Анотація

Акцентовано увагу на періодизації розвитку дошкільних закладів у сільській місцевості України в хронологічних межах 1945-1991 рр. Розрізняємо три періоди становлення та розвитку сільських дошкільних закладів: 1-й період (1945-1963 рр.) стосується відродження та становлення дошкільних закладів у сільській місцевості, 2-й період (1963-1984 рр.) стосується впровадження дошкільної освіти в сільських дошкільних закладах, 3-й період (1984-1991) стосується оновлення освітнього простору дошкільних закладів у сільській місцевості. Узагальнено історичні факти організації дошкільного виховання в українському селі в 1963-1984 роки – період динамічного розвитку сільських дошкільних закладів: інтенсивне будівництво дошкільних закладів у селі за типовими проєктами, об’єднання ясел та садків в одну установу, масове перетворення сезонних дошкільних закладів на постійно діючі, період критичного аналізу, використання та впровадження педагогічного досвіду, науково-методичних розробок, організації патронатної (наставницької) роботи, створення «шкіл-садків». Авторська періодизація спирається на наукові досягнення з періодизації історії педагогіки за соціально-економічними та політичними характеристиками та періодами становлення української державності. Наголошується, що періодизація – це лише авторський варіант, який може бути прийнятий вченими або спростований, замінивши його іншим. У процесі наукового дослідження використані такі методи: аналіз, узагальнення, систематизація архівних документів, законодавчих актів, обґрунтування вихідних позицій вчених і практиків щодо досліджуваної проблеми. Для розгляду особливостей функціонування дошкільних закладів сільської місцевості України у період 1963–1984 рр. у динаміці та послідовності часу використано хронологічно-системний та історичний методи

Посилання

  1. Zaichenko, I. V. (2010). Deshcho pro doslidzhennia problem doshkilnoi osvity v suchasnii ukrainskii pedahohichnii nautsi. Istoriia osvity. Available at: https://library.udpu.edu.ua/library_files/istoruk_ped_almanax/2010/2010_2_12.pdf
  2. Berezivska, L. (2017). Dzherelna osnova istoryko-pedahohichnykh doslidzhen yak metodolohichna problema. Suchasni vymohy do orhanizatsii ta provedennia istoryko-pedahohichnykh doslidzhen, 6–7.
  3. Vakhovskyi, L. (2019). History of Pedagogy as Intellectual History. Education and Pedagogical Sciences, 2 (171), 69–76. doi: http://doi.org/10.12958/2227-2747-2019-2(171)-69-76
  4. Hupan, N. M. (2017). History of Education: Crisis and Development. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 110–115.
  5. Dichek, N. (2020). (2020) Transformations in the educational policy of Ukraine. National Identity as a Problem of Science and Education. Kyiv: Instytut obdarovanykh ditei Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 27–29. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/721116/
  6. Sukhomlynska, O. (2017). Shcho take «istoriia suchasnosti» v istorychnomu vymiri? (komparatyvnyi analiz za materialamy zarubizhnykh dzherel). Suchasni vymohy do orhanizatsii ta provedennia istoryko-pedahohichnykh doslidzhen, 5–6.
  7. Melenets, L. (2021). Research of functioning of rural preschool institutions of Ukraine in the period from 1945 to 1963. ScienceRise: Pedagogical Education, 3 (42), 17–21. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.232621
  8. Vseobuch – tlumachennia. Available at: https://goroh.pp.ua/%D0%A2%D0%BB%D1%83%D0%BC%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F/%D0%B2%D1%81%D0%B5%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%87
  9. Bilodida, I. K. (Ed.) (1970–1980). Vseóbuch. Slovnyk ukrainskoi movy. Instytut movoznavstva. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka, 764. Available at: https://slova.com.ua/word/%D0%B2%D1%81%D0%B5%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%87
  10. Budrin, O. (1967). Sotsialno-ekonomichni peredumovy rozvytku i naukovi osnovy rozmishchennia doshkilnykh dytiachykh zakladiv. Doshkilne vykhovannia, 3, 42–43.
  11. Visnyk respublikanskoi informatsii (1975). Vol. IV radio – telehrafne ahentstvo Ukrainy pry RM URSR – RATAU, TsAVOV Ukrainy, F. R-5111 Ukrainske informatsiine ahentstvo pry Radi Ministriv URSR (Ukrinform). Kyiv, op. 1, 1943-1991, spr. 1078, ark.463.
  12. Siiatska, L. (1973). Systematychno pratsiuvaty z kadramy. Doshkilne vykhovannia, 9, 41–44.
  13. Prohrama vykhovannia u dytiachomu sadku (1962).
  14. Prohrama vykhovannia u dytiachomu sadku (1971).
  15. Pertniak, V. Yu. (1970). Vchymo povazhaty pratsiu kolhospnykiv. Doshkilne vykhovannia, 7, 27–28.
  16. Dotsenko, H. D. (1971). Zbahachennia slovnyka ditei v protsesi oznaiomlennia z pratseiu kolhospnykiv. Doshkilne vykhovannia, 5, 28–31.
  17. Smyrnova, T. (1975). Formuvannia piznavalnykh interesiv doshkilnykiv u sposterezhenniakh za pryrodoiu. Doshkilne vykhovannia, 6, 29–32.
  18. Krutenko, V. (1977). Shana pratsi khliborobskii. Doshkilne vykhovannia, 9, 24–25.
  19. Kril, M. (1983). Pryvchaiemo trudytysia. Doshkilne vykhovannia, 9, 22.
  20. Vorobiova, L. P. (1965). Pro kadry kolhospnykh doshkilnykh zakladiv. Doshkilne vykhovannia, 5, 42–43.
  21. Hostieva, I. (1983). Pershi sproby. Doshkilne vykhovannia, 9, 23.
  22. Kroky stanovlennia (1983). Doshkilne vykhovannia, 5, 22–23.
  23. Leonidova, O. (1983).Zaspiv Khmelnychan. Doshkilne vykhovannia, 9, 23.
  24. Pered novym startom (1983). Doshkilne vykhovannia, 12, 1.
  25. Dovidky pro rezultaty perevirky roboty viddiliv narodnoi osvity, shkil, doshkilnykh zakladiv ta pro rozvytok narodnoi osvity (1986). TsAVOV Ukrainy, F. 166 Ministerstva osvity Ukrainy op. 15, 1942–1980, spr. 9291, ark. 151.
  26. Melenets, L. I. (2012). Silski doshkilniata i shkoliari pid odnym dakhom: rozdumy z pryvodu nabutoho dosvidu. Doshkilna i pochatkova osvita: dosiahnennia, problemy, perspektyvy. Mukachevo, 103–105.
  27. Ob osnovnykh napravleniiakh reformy obshcheobrazovatelnoi i professionalnoi shkoly (1984). Postanovlenie Verkhovnogo Soveta SSSR 12.04.1984. Available at: http://www.economics.kiev.ua/download/ZakonySSSR/data02/tex12897.htm

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-31

Як цитувати

Melenets, L. (2022). Реалізація дошкільного «Всеобучу» в сільських дошкільних закладах України (1963-1984 рр.). ScienceRise: Pedagogical Education, (2(47), 56–61. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255206

Номер

Розділ

Педагогічна освіта