Формування психологічного простору як фактору успішної адаптації до навчання дітей з порушеннями мовлення

Автор(и)

  • Юлія Юріївна Бугера Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0361-0811
  • Алла Іванівна Куриця Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0079-6817

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255327

Ключові слова:

психологічний простір, адаптація, порушення мовлення, діти з порушеннями мовлення

Анотація

Проаналізовано суть та значення формування психологічного простору як фактору успішної адаптації до школи дітей з порушенням мовлення.

Визначено, що порушення психологічного простору дитини викликає хворобливе ставлення до всього навколишнього і сприяє утворенню внутрішнього психологічного конфлікту, що з неминучістю призводить до втрати навчальної мотивації, зниження пізнавальної активності, порушення стосунків з учителем та однолітками. Метою статті є довести, що формування психологічного простору сприятиме успішній адаптації дітей з порушенням мовлення до навчання в закладі початкової освіти.

Методами дослідження окресленої проблеми є теоретичні методи, що дозволили відокремити положення, які потребували перевірки. Емпіричні методи дали змогу виявити рівень адаптованості дітей до навчання в закладі освіти, серед них: спостереження, бесіда, тестування, констатувальний експеримент, обробка результатів дослідження (представлена у відсотковому співвідношенні.

З’ясовано, що психологічний простір, відчуття комфорту, безпеки є однією з найбільш важливих сфер життєдіяльності людини, а правильно побудований психологічний простір може забезпечити відчуття захищеності й в умовах школи під час періоду адаптації. Зазначається, що з метою полегшення адаптації дітей до навчання, в початковій ланці має проводитись глибоке та розширене діагностування готовності до навчальної діяльності та підготовча робота з дітьми, які мають недостатній рівень шкільної адаптації.

Описано діагностичну процедуру та програму дослідження психологічного простору як фактору успішної адаптації до школи дітей з порушенням мовлення. Визначено умови формування особистісного простору молодшого школяра

Зроблено висновок про те, що цілеспрямоване формування психологічного простору дає можливість забезпечити успішність процесу адаптації до навчання у школі. Психологічний простір, відчуття комфорту, безпеки є однією з найбільш важливих сфер життєдіяльності людини і з перших днів перебування дітей у школі, вчитель має подбати про те, щоб відвідування школи для дитини не було обтяжливим, щоб формувався пізнавальний мотив навчання, який домінував би у подальшому навчанні

Біографії авторів

Юлія Юріївна Бугера, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедрa психолого-медико-педагогічних основ корекційної роботи

Алла Іванівна Куриця, Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Кандидат психологічних наук, старший викладач

Кафедрa психології освіти

Посилання

  1. Maksymenko, S., Maksymenko, K., Hlavnyk, O. (2003). Adaptatsiia dytyny do shkoly. Kyiv: Mikros-SVS, 96.
  2. Boekaerts, M. (1992). The Adaptable Learning Process: Initiating and Maintaining Behavioural Change. Applied Psychology, 41 (4), 377–397. doi: http://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1992.tb00713.x
  3. Chi, S. A., Kim, S., Kim, N. H. (2018). A study of school adjustment related variables of young children. South African Journal of Education, 38 (2). doi: http://doi.org/10.15700/saje.v38n2a1457
  4. Tsyliev, V. (2004). Diahnostyka psykholohichnoi hotovnosti ditei do shkoly Vse pro adaptatsiiu, 25-26, 14–21.
  5. Opanasiuk, H. (2009). Alhorytm suprovodu ditei v adaptatsiinyi period Psykholoh, 3, 12–18.
  6. Kryvchykova, O., Liasota, T. (2008). Psykhomotornyi stan yak faktor adaptatsii uchniv pochatkovykh klasiv do umov navchannia v shkoli. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorov’ia u suchasnomu suspilstvi, 2, 162–164.
  7. Krupnyk, H. (2014). Osoblyvosti psykholohichnoho suprovodu adaptatsii pershoklasnykiv do navchalnoho protsesu. Tavriiskyi visnyk osvity, 2 (46), 251–257.
  8. Konstantyniv, O. (2021). Osoblyvosti sotsialnoi vzaiemodii ditei z porushenniamy movlennia z odnolitkamy z typovym rozvytkom. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky), 18, 122–133.
  9. Matiushchenko, I. (2012). Do problemy sotsializatsii ditei z tiazhkymy porushenniamy movlennia. Lohopediia, 2, 53−56.
  10. Sheremet, M. (2014). To the problem of formation childrens speech readiness for school. Naukovyi chasopys NPU im. M. Drahomanova: korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia, 19 (28), 248–251.
  11. Nartova-Bochaver, S. (2002). Poniatye «psykholohycheskoe prostranstvo lychnosty» y eho evrystycheskye vozmozhnosty. Psykholohycheskaia nauka y obrazovanye, 1, 35–41.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-31

Як цитувати

Бугера, Ю. Ю., & Куриця, А. І. (2022). Формування психологічного простору як фактору успішної адаптації до навчання дітей з порушеннями мовлення. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(47), 62–65. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255327

Номер

Розділ

Педагогічна освіта