Особливості формування екологічної компетентності здобувачів освіти в контексті запобігання забрудненню довкілля під час війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257021

Ключові слова:

здобувач освіти, екологічна компетентність, структурно-функціональна модель

Анотація

Стаття містить результати наукових досліджень щодо особливостей формування екологічної компетентності здобувачів освіти в контексті запобігання забрудненню довкілля під час війни в Україні. Заакцентовано зростання ролі екологічної компетентності людей. Увагу приділено захисту навколишнього середовища в умовах збройних конфліктів та воєнних дій. Проаналізовано стан сформованості екологічної компетентності здобувачів освіти в контексті воєнних дій та засвідчено достатній теоретичний рівень сформованості екологічної компетентності, але низький ступінь здатності практично застосувати знання щодо парадигми безпекової поведінки та реалізації здоров’язберігаючої компетентності в складних екологічних обставинах. Розглянуто теоретичні та практичні дослідження українських науковців, починаючи зі збройного конфлікту на території України з 2014 року, визначено їхню розлогість та конкретну спрямованість на чітко визначені екологічні проблеми. Актуалізовано потребу розвивати у здобувачів освіти уміння використовувати здобуті знання у практичній діяльності, зокрема під час розроблення екологічних програм, плану дій з відновлення територій, постраждалих внаслідок бойових дій. Визначено та проаналізовано особливості формування екологічної компетентності здобувачів освіти в контексті запобігання забрудненню довкілля під час війни в Україні. Проаналізовано світовий досвід провадження освітнього процесу в умовах війни. Надано пропозиції щодо необхідності мінімізації часу на підготовку до навчальних занять і зменшення доступних ресурсів у важкі часи воєн. Проаналізовано поради психологів щодо особливостей організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності в часи війни. Заакцентовано необхідність розвивати уміння використовувати здобуті знання у практичній діяльності, зокрема під час розроблення екологічних програм, плану дій з відновлення територій, постраждалих внаслідок бойових дій

Біографії авторів

Світлана Вікторівна Толочко, Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Доктор педагогічних наук

Лабораторія позашкільної освіти

Наталія Сергіївна Бордюг, Поліський національний університет

Доктор педагогічних наук, професор

Кафедра «Екології»

Тетяна Василівна Лесь, Поліський національний університет

Кафедра «Іноземних мов»

Посилання

  1. Tolochko, S. (2020). Reforming of the ukrainian educational system in the context of transborder integration into the world academic space. ScienceRise: Pedagogical Education, 2 (35), 8–13. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.198241
  2. Tolochko, S., Voitovska, O., Bordiug, N., Tovkach, I., Kratko, O. (2021). Current trends in the development of lifelong learning in the concept of Higher Education Institutions (HEIS). Laplage em Revista, 7 (3A), 394–407. doi: http://doi.org/10.24115/s2446-6220202173a1421p.394-407
  3. Bordiug, N. (2019). Сriteria and formation levels of professional competences of specialists of the nature protection branch in ecological monitoring. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (31), 4–7. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174106
  4. Safari, A., Hosseini, Z. (2016). The Effect of Workshop Training Method and Electronic Teaching Method on Mathematics Learning. European Journal of Multidisciplinary Studies, 3 (1), 166–171. doi: http://doi.org/10.26417/ejms.v3i1.p165-170
  5. Bordiug, N., Rashchenko, A., Les, T. (2020). Workshop as a method of training future experts in techogenic and environmental safety. ScienceRise: Pedagogical Education, 3 (36), 38–41. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.200263
  6. Bordiug, N., Tolochko, S., Les, T. (2022). Educational hub as a space for the development of professional and practical competence of environmental safety specialists. ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (46), 12–17. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.253044
  7. Goodman, J. (2015). Library, community campus, learning hub: the community educational development challenge. The Australian Library Journal, 64 (3), 217–223. doi: http://doi.org/10.1080/00049670.2015.1041218
  8. Tolochko, S., Bordiug, N., Les, T. (2022). Content, forms and methods of building the environmental competence of education recipients on the basis of axiology. ScienceRise: Pedagogical Education, 2 (47), 20–26. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.254668
  9. Grebennikova, V., Bukalerovaa, L., Moseikinaa, M., Grudtsinaa, L., Moiseyev, V. (2016). Educational migration of international students: axiological aspect of the educational process. Iejme-mathematics education, 11 (7), 2430–2441.
  10. European Commission – Press release. Commission calls for environmental sustainability to be at the core of EU education and training systems (2022). Brussels. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/en/ip_22_327/IP_22_327_EN.pdf
  11. Leicht, A., Heiss, J., Byun, W. J. (Eds.) (2018). Issues and trends in education for sustainable development. Paris: UNESCO, 276.
  12. Learning for the future. Competences in Education for Sustainable Development (2012). United Nations Economic Commission for Europe Strategy for Education for Sustainable Development. Geneva, 18.
  13. Farioli, F., Mayer, M. (2017). Learning for an unpredictable future: what competences for educators. X Congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias. Sevilla, 4961–4966.
  14. Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. Available at: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf
  15. Hadjichambis, A. Ch., Reis, P., Paraskeva-Hadjichambi, D., Činčera, J., Boeve-de Pauw, J., Gericke, N, Knippels, M.-Ch. (Eds.) (2020). Conceptualizing environmental citizenship for 21st century education. Cham: Springer Nature Switzerland AG, 261. doi: http://doi.org/10.1007/978-3-030-20249-1
  16. Ahmad, A. A., Bin, M. A. M. H., Nasir, S. M. B. Y. M., Talib, A. B., Nor, N. S. B. M. (2019). The Israel-Gaza Crises of 2014: The Conduct of Hostility and Its Effect on Protected People. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9 (12), 514–532.
  17. Pretorius, J. (2017). Enhancing environmental protection in non-international armed conflict: the way forward. Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrech, 30.
  18. De La Bourdonnaye, T. (2020). Greener insurgencies? Engaging non-State armed groups for the protection of the natural environment during non-international armed conflicts. International Review of the Red Cross, 102 (914), 579–605. doi: http://doi.org/10.1017/s1816383121000527
  19. Practice relating to rule 43. Application of general principles on the conduct of hostilities to the natural environment. Available at: https://ihl-databases.icrc.org/customary-ihl/eng/docs/v2_rul_rule43
  20. Maurer P. Protecting the natural environment in armed conflicts: an ICRC view (2021). Geneva. Available at: https://environmentalpolicyandlaw.com/news-blog/protecting-natural-environment-armed-conflicts-icrc-view
  21. Jaffal, Z. M., Mahameed W. F. (2018). Prevent environmental damage during armed conflict. Brics law journal, 5 (2), 72–99. doi: http://doi.org/10.21684/2412-2343-2018-5-2-72-99
  22. Stahn, C., Iverson, J., Easterday, J. S. (2017). Environmental protection and transitions from conflict to peace. Oxford: Oxford University Press, 461. doi: http://doi.org/10.1093/oso/9780198784630.001.0001
  23. Torkkeli, L., Saarenketo, S., Puumalainen, K., Kuivalainen, O. (2010). The effect of network competence and environmental hostility on the internationalization of SMEs. Journal of International Entrepreneurship, 10 (1), 25–49. doi: http://doi.org/10.1007/s10843-011-0083-0
  24. Sowton, Ch.; Thornbury, S. (Ed.) (2021). Teaching in challenging circumstances. Cambridge University Press, 232. doi: https://doi.org/10.1017/9781108816151

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Толочко, С. В., Бордюг, Н. С., & Лесь, Т. В. (2022). Особливості формування екологічної компетентності здобувачів освіти в контексті запобігання забрудненню довкілля під час війни. ScienceRise: Pedagogical Education, (3(48), 4–10. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257021

Номер

Розділ

Педагогічна освіта