Організація діалогової взаємодії дорослих і дітей в розвивальному середовищі груп раннього віку
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257343Ключові слова:
діалог, взаємодія, діалогова взаємодія, моделювання діалогової взаємодії, алгоритм побудови діалогової взаємодіїАнотація
Розглянуто проблему організації діалогічної взаємодії дорослих і дітей у розвивальному середовищі груп раннього віку. Представлено результати теоретичного дослідження понять «діалог», «взаємодія», «діалогічна взаємодія». Визначено, що в більшості наукових джерел діалог розглядається як форма, метод і засіб соціальних контактів, які реалізуються особистістю у суб’єкт-суб’єктній взаємодії. Виховні впливи, орієнтовані на діалогічну взаємодію, здатні стимулювати мовленнєву та міжособистісну взаємодію дітей, тільки починають розвиватися і не мають широкого практичного застосування. Виходячи з таких уявлень про діалог, розвиток діалогічної взаємодії дорослих і дітей раннього віку в освітньому просторі ЗДО необхідно зосередити увагу на розв’язанні таких завдань: встановлення емоційного контакту між учасниками освітньої взаємодії; оволодіння вербальними та невербальними засобами спілкування; вміння виконувати дії разом з іншими учасниками освітнього процесу. Охарактеризовано основні моделі діалогічної взаємодії, їх унікальність та ефективність, а саме: взаємодія, що спонукає дитину до активного пізнання (пізнавальний розвиток відбувається під час взаємодії з об’єктами, засвоєння текстів, дій у спеціально створеному просторі, а стрижнем такої системи є активна дія самої дитини), переорієнтація поведінки дитини у взаємодії з дорослим (сприяє природним та логічним змінам небажаної поведінки дитини, що посилює почуття власної гідності дитини та формує її характер; такі види: сендвіч, кроки, трійчатка, зразок), завдання підтримуючої взаємодії: допомогти дитині сформувати позитивний образ себе, усвідомити свою цінність та неповторність; такі види: емоційна, ресурсна, со-буттєва (ситуаційна) підтримка). Підкреслюється важливість збереження послідовності в організації взаємодії: від звичного способу в звичних умовах до нового способу в новому незвичайному просторі. Визначено алгоритм організації діалогової взаємодії: дивлюся, що зараз робить дитина; відчуваю і аналізую, що їй зараз потрібно, чого вона очікує від мене; даю їй те, що їй потрібно. Акцентовано увагу на важливості дотримання мовленнєвих формул при спілкуванні з дітьми раннього віку, дотримання правил спілкування всіма учасниками освітнього процесу. Визначено можливості застосування запропонованих моделей діалогової взаємодії в сучасних умовах реформування освіти в Україні
Посилання
- Ozadovska, L. (2007). Paradyhma dialohichnosti v suchasnomu myslenni. Kyiv: Parapan, 166.
- Artur, S. J. (1997). The german and russian ideology on M. Bakhtin. London: Routledge, 213.
- Abulkhanova, K. A. (1999). Psikhologiia i soznanie lichnosti. Moscow: Moskovskii psikhologo-sotcialnyi institut; Voronezh: Izdatelstvo NPO «MODEK», 224.
- Volkova, E. N. (1998). Subektnost pedagoga: teoriia i praktika. Moscow, 50.
- Diakonov, G. V. (2009). Osnovy dialogicheskogo podkhoda v psikhologicheskoi nauke i praktike. Kyiv, 573.
- Bekh, І. D. (2003). Vikhovannia osobistostі. Kyiv: Libіd, 344.
- Turek, I. (2010). Didaktika. Bratislava: Iura Edition, 598.
- Nikolaienko, S. O. (2013). Sutnisni kharakterystyky pedahohichnoho spilkuvannia. Pedahohika i psykholohiia. Kharkiv: Skhidnoukrainska orhanizatsiia «Tsentr pedahohichnykh doslidzhen», 96–100.
- Petrovskii, A. V. (1996). Lichnost. deiatelnost. kollektiv. Moscow: Politizdat, 255.
- Levinas, E. (2006). Put k drugomu. Saint Petersburg: Izd-vo S.-Peterburgskogo universiteta, 239.
- Gavrish, N. V., Bezsonova, O. K. (2021). Tekhnologіia stimuliuvannia prirodnogo rozvitku dіtei rannogo vіku. World science: problems, prospects and innovations. Toronto Perfect Publishing, 253.
- Floyd, K. (1997). Communicating affection in dyadic relationships: An assessment of behavior and expectancies. Communication Quarterly, 45 (1), 68–80. doi: http://doi.org/10.1080/01463379709370045
- Weigel, D. J., Ballard‐Reisch, D. S. (1999). The influence of marital duration on the use of relationship maintenance behaviors. Communication Reports, 12 (2), 59–70. doi: http://doi.org/10.1080/08934219909367711
- Kobilchenko, V. V. (2017). Teoretichnі osnovi psikhologo-pedagogіchnogo suprovodu molodshikh shkoliarіv z porushenniami zoru. Poltava: TOV «Fіrma «Tekhservіs», 367
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Natalia Gavrish, Olga Bezsonova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.