Особливості підготовки викладачів професійної освіти у Німеччині

Автор(и)

  • Галина Іванівна Лисенко ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна http://orcid.org/0000-0002-6216-5025

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257349

Ключові слова:

професійна освіта Німеччини, підготовка викладачів, стандарти, компетентності, викладання, виховання, оцінювання, інновації, навчальна програма, підготовче стажування

Анотація

Під впливом процесів євроінтеграції, глобалізації і, зокрема, з метою побудови єдиного європейського простору вищої освіти, важливим завданням освітян України є вивчення практичного досвіду закордонних колег стосовно підготовки викладацьких кадрів для професійної школи усіх рівнів. Серед європейських країн, де пильна увага приділяється якісній підготовці педагогічних кадрів, зокрема, у сфері професійної освіти, виокремлюється Німеччина.

Мета дослідження – проаналізувати особливості сучасної підготовки викладачів професійної освіти Німеччини з перспективою використання прогресивного німецького досвіду в українській системі підготовки/ перепідготовки викладачів для закладів фахової передвищої та вищої технічної освіти.

Здійснений у ході даного дослідження детальний аналіз системи підготовки викладачів професійної освіти Німеччини дозволив зробити ряд важливих узагальнень. По-перше, варто відзначити високу доцільність та результативність сформованої у Німеччини розгалуженої системи закладів, які, завдяки чіткому розподілу функцій, сприяють ефективній організації триетапної підготовки кваліфікованих викладачів для професійної освіти. По-друге, аналіз змісту навчальної програми підготовки майбутніх викладачів професійної освіти Німеччини свідчить про намагання підготувати конкурентоспроможних фахівців не лише в системі професійної освіти, але й взагалі на ринку праці. По-третє, розроблені Стандарти для викладачів у галузі освітніх наук ефективно впливають на реалізацію програм підготовки викладачів ПО, вимагаючи сформування та подальшого удосконалення у них компетентностей у сфері викладання, виховання, оцінювання та запровадження інновацій. На останок, варто відзначити нагальну необхідність використання здобутків німецького досвіду практичної підготовки викладачів ПО в українській системі підготовки та перепідготовки педагогічних та науково-педагогічних кадрів у сфері фахової передвищої та вищої технічної освіти

Біографія автора

Галина Іванівна Лисенко, ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»

Кандидат історичних наук, доцент

Кафедра українознавства, документознавства та інформаційної діяльності

Посилання

  1. Abashkina, N. V. (1999). Rozvytok profesiinoi osvity v Nimechchyni (kinets XIX–XX st.). Kyiv: IPPPO APN, 46.
  2. Batechko, N. H. (2016). Teoretyko-metodolohichni zasady pidhotovky vykladachiv vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury. Kyiv: NUBPU, 669.
  3. Kozak, T. B. (2016). Profesiina pidhotovka molodi u Nimechchyni. Ternopil: FOP Palianytsia, 254.
  4. Turchyn, A., Kashuba, O., Kravchuk, T. (2020). Praktychna profesiino-pedahohichna pidhotovka maibutnikh uchyteliv profesiinykh shkil u Nimechchyni: osoblyvosti dualnoi modeli. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Berdiansk, 1, 460–475.
  5. Nakonechna, M. V. (2018). Profesiina osvita v Nimechchyni v konteksti istoryko-pedahohichnoho analizu. Molodyi vchenyi, 10 (62), 81–85.
  6. Barabasch, A., Watt-Malcolm, B. (2013). Teacher preparation for vocational education and training in Germany: a potential model for Canada? Compare: A Journal of Comparative and International Education, 43 (2), 155–183. doi: http://doi.org/10.1080/03057925.2012.661216
  7. Deissinger, T., Gonon, P. (2016). Stakeholders in the German and Swiss vocational educational and training system. Education + Training, 58 (6), 568–577. doi: http://doi.org/10.1108/et-02-2016-0034
  8. Deissinger, Th., Braun, V., Melnyk, O.; Deissinger, T., Braun. V. (Eds.) (2018). VET teacher education in Germany. Structural issues and fields of conflict in Business and Economics Education. Improving teacher education for applied learning in the field of VET. Münster: Waxmann, 29–72.
  9. Standards für die Lehrerbildung: Bildungswissenschaften (2004). Available at: http://surl.li/bxkbe
  10. Upravlinnia pidhotovkoiu vykladachiv profesiinoi osvity u krainakh YeS: zahalnyi ohliad (2020). Available at: http://surl.li/bxkap
  11. Rahmenvereinbarung über die Ausbildung und Prüfung für ein Lehramt der Sekundarstufe II (berufliche Fächer) oder für die beruflichen Schulen (Lehramtstyp 5) (2016). Available at: http://surl.li/bxkbo

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Лисенко, Г. І. (2022). Особливості підготовки викладачів професійної освіти у Німеччині. ScienceRise: Pedagogical Education, (3(48), 37–43. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257349

Номер

Розділ

Педагогічна освіта