Можливості ефективного формування природничих понять у дітей старшого дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257500Ключові слова:
природничі поняття, уявлення, дошкільна освіта, діти старшого дошкільного віку, екологічна компетентність, екологічна освітаАнотація
Доводиться можливість формування природничих понять у дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовані й обрані відповідно до мети дослідження дефініції терміну «поняття» свідчать про те, що природничі поняття входять до екологічної компетентності дитини. На відміну від уявлень, які відображають предмет у сукупності багатьох різних ознак, як суттєвих, так і неістотних, поняття несуть в собі загальний, суспільний досвід, позначають сутність предмета і відрізняють його від усіх інших предметів. Важливим завданням педагогів є стимулювання у вихованців прагнення самостійно отримувати знання, перетворити дітей на активних учасників освітнього процесу, розуміти сутнісні ознаки і зв’язки явищ і об’єктів природи, що означає сформувати поняття про них.
У процесі формування природничого поняття неможливо обійтися без мисленнєвих операцій, які включають порівняння, аналіз, синтез, абстрагування та узагальнення. Приблизно у 5 років помітні істотні зміни в роботі мислення дитини, однак цілеспрямований педагогічний вплив значно підвищить ефективність цього процесу.
У ході дослідження були обрані методи, форми й прийоми для формування природничих понять у вихованців. Перевірка сформованості даних понять відбувалася на констатувальному етапі експерименту та після формувального етапу. Порівняно з початком дослідження, після організованої роботи кількість дітей з високим рівнем сформованості природничих понять зросла на 10 %, також зросла кількість дітей із середнім рівнем сформованості на 7 %, а кількість з низьким рівнем зменшилася на 18 %. Отже, спеціально організовані форми роботи, підібрані методи і прийоми допомагають сформувати природничі поняття у дітей старшого дошкільного віку
Посилання
- Cassin, B., Apter, E., Lezra, J., Wood, M. (Eds.) (2014). Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon. Vel. 1. Princeton: Princeton University Press, 1344. doi: http://doi.org/10.1515/9781400849918
- Merriam-Webster`s Dictionary. Available at: https://www.merriam-webster.com/dictionary/concept
- Merriam-Webster`s Collegiate Thesaurus (2019). Springfield: Merriam-Webster, Inc., 1184.
- Plokhіi, Z. (2008). Suchasnii zmіst ekologіchnogo vikhovannia. Doshkіlne vikhovannia, 3, 3–6.
- Kot, N. (2012). Do pytannia pro tekhnolohii ekolohichnoho vykhovannia doshkilnykiv: zahalnyi pidkhid. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Seriia: filosofiia, pedahohika, psykholohiia, 23, 96–100. Available at: https://ird.npu.edu.ua/files/kot.pdf
- Lysenko, N. V. (2015). Eko-oko: doshkilnyk piznaie svit pryrody. Kyiv: VD «Slovo», 352. Available at: https://pidru4niki.com/85379/ekologiya/eko-oko_doshkilnik_piznaye_svit_prirodi
- Prokhorova, L. N., Krivova, L. I., Klimova, N. R., Menshchikova, L. N. (2008). Organizatciia eksperimentalnoi deiatelnosti doshkolnikov. Moscow: ARKTI, 64.
- Babaeva, T. I., Klarina, L. A., Mikhailova, Z. A. (2012). Razvitie poznavatelno-issledovatelskikh umenii u starshikh doshkolnikov. Moscow: Detstvo-Press, 160.
- Shynkaruk, V. I. (Ed.) (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: Instytut filosofii imeni Hryhoriia Skovorody NAN Ukrainy: Abrys, 742. Available at: https://archive.org/details/filosofskyi_entsyklop/mode/2up?view=theater
- Dubichynskyi, V. V. (Ed.) (2006). Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy. 65000 sliv. Kharkiv: VD «Shkola», 1008.
- Konverskyi, A. Ye. (2017). Lohika. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet», 391. Available at: http://philosophy.univ.kiev.ua/uploads/editor/Files/LIBRARY/KONVERSKII/1.pdf
- Khomenko, I. V. (2007). Lohika. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 335. Available at: http://padaread.com/?book=89853
- Kovaliv, Yu. I. (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia. Vol. 2. Kyiv: VTs «Akademiia», 624. Available at: https://archive.org/details/literaturoznavchat2/mode/2up?view=theater
- Stelmakh, S. P. (2005). Istoriia poniat. Entsyklopediia istorii Ukrainy. Vol. 3. Kyiv: Nauk. dumka, 672. doi: http://history.org.ua/LiberUA/ehu/3.pdf
- Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti. Kyiv: Rad. shkola, 608.
- Bohush, A. M., Havrysh, N. V. (2008). Metodyka oznaiomlennia ditei z dovkilliam u doshkilnomu navchalnomu zakladi. Kyiv: Slovo, 404. doi: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9123/3/Bogush%2CHavrysh%20%281%29.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Olena Havrylo, Svitlana Kondratiuk, Olha Shapovalova, Yevdokiia Kharkova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.