Можливості ефективного формування природничих понять у дітей старшого дошкільного віку

Автор(и)

  • Олена Іллівна Гаврило Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8260-1448
  • Світлана Миколаївна Кондратюк Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3850-6731
  • Ольга Віталіївна Шаповалова Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8888-591X
  • Євдокія Дмитрівна Харькова Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3246-5457

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257500

Ключові слова:

природничі поняття, уявлення, дошкільна освіта, діти старшого дошкільного віку, екологічна компетентність, екологічна освіта

Анотація

Доводиться можливість формування природничих понять у дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовані й обрані відповідно до мети дослідження дефініції терміну «поняття» свідчать про те, що природничі поняття входять до екологічної компетентності дитини. На відміну від уявлень, які відображають предмет у сукупності багатьох різних ознак, як суттєвих, так і неістотних, поняття несуть в собі загальний, суспільний досвід, позначають сутність предмета і відрізняють його від усіх інших предметів. Важливим завданням педагогів є стимулювання у вихованців прагнення самостійно отримувати знання, перетворити дітей на активних учасників освітнього процесу, розуміти сутнісні ознаки і зв’язки явищ і об’єктів природи, що означає сформувати поняття про них.

У процесі формування природничого поняття неможливо обійтися без мисленнєвих операцій, які включають порівняння, аналіз, синтез, абстрагування та узагальнення. Приблизно у 5 років помітні істотні зміни в роботі мислення дитини, однак цілеспрямований педагогічний вплив значно підвищить ефективність цього процесу.

У ході дослідження були обрані методи, форми й прийоми для формування природничих понять у вихованців. Перевірка сформованості даних понять відбувалася на констатувальному етапі експерименту та після формувального етапу. Порівняно з початком дослідження, після організованої роботи кількість дітей з високим рівнем сформованості природничих понять зросла на 10 %, також зросла кількість дітей із середнім рівнем сформованості на 7 %, а кількість з низьким рівнем зменшилася на 18 %. Отже, спеціально організовані форми роботи, підібрані методи і прийоми допомагають сформувати природничі поняття у дітей старшого дошкільного віку

Біографії авторів

Олена Іллівна Гаврило, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат біологічних наук, доцент

Кафедра дошкільної і початкової освіти

Світлана Миколаївна Кондратюк, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат педагогічних наук, професор

Кафедра дошкільної і початкової освіти

Ольга Віталіївна Шаповалова, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра дошкільної і початкової освіти

Євдокія Дмитрівна Харькова, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра дошкільної і початкової освіти

Посилання

  1. Cassin, B., Apter, E., Lezra, J., Wood, M. (Eds.) (2014). Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon. Vel. 1. Princeton: Princeton University Press, 1344. doi: http://doi.org/10.1515/9781400849918
  2. Merriam-Webster`s Dictionary. Available at: https://www.merriam-webster.com/dictionary/concept
  3. Merriam-Webster`s Collegiate Thesaurus (2019). Springfield: Merriam-Webster, Inc., 1184.
  4. Plokhіi, Z. (2008). Suchasnii zmіst ekologіchnogo vikhovannia. Doshkіlne vikhovannia, 3, 3–6.
  5. Kot, N. (2012). Do pytannia pro tekhnolohii ekolohichnoho vykhovannia doshkilnykiv: zahalnyi pidkhid. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Seriia: filosofiia, pedahohika, psykholohiia, 23, 96–100. Available at: https://ird.npu.edu.ua/files/kot.pdf
  6. Lysenko, N. V. (2015). Eko-oko: doshkilnyk piznaie svit pryrody. Kyiv: VD «Slovo», 352. Available at: https://pidru4niki.com/85379/ekologiya/eko-oko_doshkilnik_piznaye_svit_prirodi
  7. Prokhorova, L. N., Krivova, L. I., Klimova, N. R., Menshchikova, L. N. (2008). Organizatciia eksperimentalnoi deiatelnosti doshkolnikov. Moscow: ARKTI, 64.
  8. Babaeva, T. I., Klarina, L. A., Mikhailova, Z. A. (2012). Razvitie poznavatelno-issledovatelskikh umenii u starshikh doshkolnikov. Moscow: Detstvo-Press, 160.
  9. Shynkaruk, V. I. (Ed.) (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: Instytut filosofii imeni Hryhoriia Skovorody NAN Ukrainy: Abrys, 742. Available at: https://archive.org/details/filosofskyi_entsyklop/mode/2up?view=theater
  10. Dubichynskyi, V. V. (Ed.) (2006). Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy. 65000 sliv. Kharkiv: VD «Shkola», 1008.
  11. Konverskyi, A. Ye. (2017). Lohika. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet», 391. Available at: http://philosophy.univ.kiev.ua/uploads/editor/Files/LIBRARY/KONVERSKII/1.pdf
  12. Khomenko, I. V. (2007). Lohika. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 335. Available at: http://padaread.com/?book=89853
  13. Kovaliv, Yu. I. (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia. Vol. 2. Kyiv: VTs «Akademiia», 624. Available at: https://archive.org/details/literaturoznavchat2/mode/2up?view=theater
  14. Stelmakh, S. P. (2005). Istoriia poniat. Entsyklopediia istorii Ukrainy. Vol. 3. Kyiv: Nauk. dumka, 672. doi: http://history.org.ua/LiberUA/ehu/3.pdf
  15. Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti. Kyiv: Rad. shkola, 608.
  16. Bohush, A. M., Havrysh, N. V. (2008). Metodyka oznaiomlennia ditei z dovkilliam u doshkilnomu navchalnomu zakladi. Kyiv: Slovo, 404. doi: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9123/3/Bogush%2CHavrysh%20%281%29.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Гаврило, О. І., Кондратюк, С. М., Шаповалова, О. В., & Харькова, Є. Д. (2022). Можливості ефективного формування природничих понять у дітей старшого дошкільного віку. ScienceRise: Pedagogical Education, (3(48), 18–22. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257500

Номер

Розділ

Педагогічна освіта