Стрес-менеджмент на заняттях з дисципліни «Музично-виконавський практикум»

Автор(и)

  • Захар Сулейманович Дубовий Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Україна https://orcid.org/0000-0002-5989-7946

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.318526

Ключові слова:

тривога під час музичного виконання, стрес-менеджмент, управління стресом у музичному виконанні, комплексний підхід у стрес-менеджменті

Анотація

Стаття присвячена дослідженню феномену тривоги під час музичного виконання, особливості розвитку стресових станів до та під час музично-творчої діяльності. Визначено, що музична діяльність, особливо публічні виступи, часто супроводжується підвищеною тривогою виконавців через страх помилок, відповідальність перед аудиторією та необхідність демонстрації високої майстерності. Тривога, як нормальна фізіологічна реакція на стрес, може мати як позитивний, так і негативний вплив на продуктивність виконавців.

Здійснено аналіз ефективних методів, підходів і стратегій стрес-менеджменту у продуктивному музичному виконанні. Показано, що причинами стресових станів студентів музично-педагогічних спеціальностей можуть бути емоційне напруження, технічні складнощі й часові обмеження.

Розкрито когнітивно-поведінковий, емоційно-фокусований, нейропсихологічний, тілесно-орієнтований, соціально-комунікативний, технологічний підходи, що можуть бути запроваджені у межах стрес-менеджменту на заняттях з дисципліни «Музично-виконавський практикум».

Обґрунтовано доцільність застосування комплексного підходу до управління тривогою і стресом, що послуговується когнітивно-поведінковими методами, фізіологічними техніками й соціально-комунікативним підходом, що дозволить студентам музично-педагогічних спеціальностей не тільки знизити рівень тривоги, але й використовувати стрес як інструмент досягнення виконавської продуктивності та високого професіоналізму.

За результатами апробації розробленої методики зроблено висновок про доцільність інтеграції технологій стрес-менеджменту у зміст дисципліни «Музично-виконавський практикум».

Подальші дослідження мають на меті створення комплексної педагогічної системи, яка інтегрує стратегії стрес-менеджменту в навчальний процес. Це дозволить значно підвищити якість підготовки виконавців та забезпечити їхню емоційну та професійну стійкість у майбутній кар’єрі

Біографія автора

Захар Сулейманович Дубовий, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»

Кандидат педагогічний наук

Кафедра «Вокально-хорової підготовки»

Посилання

  1. Zlochevska, L. S. (2014). Stress-management or how to attain an equilibrium and confidence. Profesiino-tekhnichna osvita, 2 (63), 47–48.
  2. Cole, C. (2023). Performance Anxiety for Singers: 5 Steps to Silence the Great Saboteur, Shame + Innovative Solutions. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/performance-anxiety-singers-5-steps-silence-great-saboteur-cari-cole/
  3. Smith, J. C. (2002). Stress management: A comprehensive handbook of techniques and strategies. New York: Springer Publishing Company, 264.
  4. Quick, J. C., Wright, T. A., Adkins, J. A., Nelson, D. L., Quick, J. D. (2013). Preventive stress management in organizations. Washington: American Psychological Association, 260. https://doi.org/10.1037/13942-000
  5. Hu, W. (2024). Self-management of stage fright by vocal music performers: which techniques are the most effective? Current Psychology, 43 (42), 33105–33114. https://doi.org/10.1007/s12144-024-06849-x
  6. Lehrer, P. M., Woolfolk, R. L., Sime, W. E. (Ed.) (2007). Principles and Practice of Stress Management. New York: Guilford Press, 734.
  7. Tang, Y., Ryan, L. (2020). Music performance anxiety: Can expressive writing intervention help? Frontiers in Psychology, 11, 1334. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01334
  8. Bokoch, V., Trynko, O., Shportko, O. (2018). Do problemy vykonavskoi diialnosti estradnoho vokalista: psykholohichnyi aspekt. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia Mystetstvoznavstvo, 1 (38), 17–22.
  9. Yang, B., Wei, H. (2023). Evaluating psychological stress in ethnic vocal performers: A big data analysis perspective on artistic innovation. International Journal of Art Innovation and Development, 4 (2), 17–26. https://doi.org/10.38007/IJAID.2023.040203
  10. Potapchuk, T., Onyshchuk, V., Annenkova, N. (2023). Executive skill in the creative development of music education students. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Pedagogical sciences, 3 (56), 22–27. https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.3.4
  11. Osborne, M.S., Greene, D.J., Immel, D.T. (2014). Managing performance anxiety and improving mental skills in conservatoire students through performance psychology training: a pilot study. Psychology of Well-Being, 4, 18. https://doi.org/10.1186/s13612-014-0018-3
  12. Ekonomova, E. K. (2014). Methodology of psychopedagogical training of singers to the concert performance in the chamber singing class. Young Scientist, 3 (6), 90–96.
  13. Buniak, N. M., Cherchyk, L. M., Mylko, I. P. (2023). Samomenedzhment: navchalnyi posibnyk. Lutsk: Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky, 221.
  14. Kovalchuk, V. I. (2011). Stvorennia spryiatlyvoho navchalnoho seredovyshcha. Treninhy. Kyiv: Shkilnyi svit, 128.
  15. Lavrentieva, O. O. (2019). Ergonomic approach to the organization of educational health-saving environment. Health-saving technologies in the educational environment. Ternopil: Osadtsa V. M., 94–111.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Дубовий, З. С. (2024). Стрес-менеджмент на заняттях з дисципліни «Музично-виконавський практикум». ScienceRise: Pedagogical Education, (4(61), 34–41. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.318526

Номер

Розділ

Педагогічна освіта