Модель формування інноваційної компетентності здобувачів базової загальної середньої освіти у процесі навчання фізики
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.319432Ключові слова:
моделювання, ключові компетентності, психолого-педагогічні умови, STEM, інноваційна компетентність, освітній процесАнотація
Формування інноваційної компетентності учнів у процесі навчання фізики стає перспективним стратегічним напрямом розвитку фізичної освіти. З огляду на результати аналізу наукової психолого-педагогічної літератури, сучасної освітньої практики з підготовки здобувачів базової загальної середньої освіти і тенденцій її розвитку виявлено потребу в оновленні змісту фізичної освіти в контексті формування інноваційної компетентності та оволодінні науково-педагогічним досвідом його формулювання в умовах Нової української школи. У статті висвітлено процес створення моделі формування інноваційної компетентності здобувачів базової загальної середньої освіти у процесі навчання фізики: з’ясовано сутність моделювання як засобу наукового пізнання та виокремлено особливості створення педагогічної моделі; схарактеризовано вихідні положення розробки моделі формування інноваційної компетентності здобувачів базової загальної середньої освіти у процесі навчання фізики; окреслено зміст основних блоків розробленої моделі. Зазначено психолого-педагогічні умови реалізації розробленої моделі: стимулювання позитивно-продуктивної мотивації учнів до оволодіння фізичною освітою; урахування досягнень науки, розвитку технологій та вимог ринку праці у змісті навчання; залучення учнів до дослідницької, проєктної та інтерактивної діяльності відповідно до стандартів освіти, освітніх та навчальних програм; активне використання новітніх педагогічних підходів до викладання та оцінювання, інновацій у сфері освіти, практики міжпредметного навчання, методів та засобів навчання, що сприяють розвитку дослідницьких та винахідницьких компетентностей здобувачів освіти; організація освітнього процесу як педагогічної взаємодії, спрямованої на розвиток особистості, її підготовку до вирішення життєвих завдань різної складності
Посилання
- Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku (2016). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 988. 14.12.2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р#Text
- Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 38-39. 05.09.2017. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
- Kozubovska, I. V., Povidaichyk, O. S. (2021). Korotkyi tlumachnyi slovnyk psykholoho-pedahohichnykh terminiv. Uzhhorod: Uzhhorodskyi natsionalnyi universytet, 41.
- Antonova, O. Ye. (2014). Slovnyk bazovykh poniat z kursu «Pedahohika». Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka, 100.
- Burhun, I. V. (2015) Teoretyko-metodychni zasady rozvytku navchalno-piznavalnykh kompetentsii uchniv osnovnoi shkoly v navchanni fizyky [Extended abstract of Doctoral thesis; Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova].
- Bibik, H. V. (2010) Mizhpredmetni zviazky matematyky i fizyky yak zasib formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv osnovnoi shkoly. [Extended abstract of PhD thesis; Khersonskyi derzhavnyi universytet].
- Pinchuk, O. P. (2011). Formuvannia predmetnykh kompetentnostei uchniv osnovnoi shkoly v protsesi navchannia fizyky zasobamy multymediinykh tekhnolohii [Extended abstract of PhD thesis; Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova].
- Medina Coronado, D., Muñoz Vargas, B. R., Ninamango Santos, N. J., García Gutiérrez, E. R. (2024). Invisible learning in the investigative competence of Lima schoolchildren. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8 (13), 9289. https://doi.org/10.24294/jipd9289
- Sari, F. P., Prasetyo, H., Kuswanto, H. (2020). Physics Comics Learning Media Based on Engklek Traditional Games on Parabolic Motion Topics to Improve Creativity. Journal of Gifted Education and Creativity, 7 (2), 83–92. Available at: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1037371
- Dare, E. A., Ellis, J. A., Roehrig, G. H. (2014). Driven by Beliefs: Understanding Challenges Physical Science Teachers Face When Integrating Engineering and Physics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 4 (2). https://doi.org/10.7771/2157-9288.1098
- Juškaite, L. (2019). The impact of the virtual laboratory on the physics learning process. society. integration. education. Proceedings of the International Scientific Conference, 5, 159. https://doi.org/10.17770/sie2019vol5.3804
- Pro povnu zahalnu seredniu osvitu (2020). Zakon Ukrainy No. 463-IKh. 16.01.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
- Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 898. 30.09.2020. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
- Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku pryrodnycho-matematychnoi osvity (STEM-osvity) (2020). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 960-r. 5.08.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Viktoriіa Bondarenko, Olena Kryvylova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.