Модель формування інноваційної компетентності здобувачів базової загальної середньої освіти у процесі навчання фізики

Автор(и)

  • Вікторія Володимирівна Бондаренко Бердянський державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-5158-4438
  • Олена Анатоліївна Кривильова Бердянський державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-2542-0506

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.319432

Ключові слова:

моделювання, ключові компетентності, психолого-педагогічні умови, STEM, інноваційна компетентність, освітній процес

Анотація

Формування інноваційної компетентності учнів у процесі навчання фізики стає перспективним стратегічним напрямом розвитку фізичної освіти. З огляду на результати аналізу наукової психолого-педагогічної літератури, сучасної освітньої практики з підготовки здобувачів базової загальної середньої освіти і тенденцій її розвитку виявлено потребу в оновленні змісту фізичної освіти в контексті формування інноваційної компетентності та оволодінні науково-педагогічним досвідом його формулювання в умовах Нової української школи. У статті висвітлено процес створення моделі формування інноваційної компетентності здобувачів базової загальної середньої освіти у процесі навчання фізики: з’ясовано сутність моделювання як засобу наукового пізнання та виокремлено особливості створення педагогічної моделі; схарактеризовано вихідні положення розробки моделі формування інноваційної компетентності здобувачів базової загальної середньої освіти у процесі навчання фізики; окреслено зміст основних блоків розробленої моделі. Зазначено психолого-педагогічні умови реалізації розробленої моделі: стимулювання позитивно-продуктивної мотивації учнів до оволодіння фізичною освітою; урахування досягнень науки, розвитку технологій та вимог ринку праці у змісті навчання; залучення учнів до дослідницької, проєктної та інтерактивної діяльності відповідно до стандартів освіти, освітніх та навчальних програм; активне використання новітніх педагогічних підходів до викладання та оцінювання, інновацій у сфері освіти, практики міжпредметного навчання, методів та засобів навчання, що сприяють розвитку дослідницьких та винахідницьких компетентностей здобувачів освіти; організація освітнього процесу як педагогічної взаємодії, спрямованої на розвиток особистості, її підготовку до вирішення життєвих завдань різної складності

Біографії авторів

Вікторія Володимирівна Бондаренко, Бердянський державний педагогічний університет

Аспірантка

Олена Анатоліївна Кривильова, Бердянський державний педагогічний університет

Докторка педагогічних наук, доцентка

Кафедрa професійної освіти та технологій



Посилання

  1. Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku (2016). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 988. 14.12.2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р#Text
  2. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 38-39. 05.09.2017. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  3. Kozubovska, I. V., Povidaichyk, O. S. (2021). Korotkyi tlumachnyi slovnyk psykholoho-pedahohichnykh terminiv. Uzhhorod: Uzhhorodskyi natsionalnyi universytet, 41.
  4. Antonova, O. Ye. (2014). Slovnyk bazovykh poniat z kursu «Pedahohika». Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka, 100.
  5. Burhun, I. V. (2015) Teoretyko-metodychni zasady rozvytku navchalno-piznavalnykh kompetentsii uchniv osnovnoi shkoly v navchanni fizyky [Extended abstract of Doctoral thesis; Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova].
  6. Bibik, H. V. (2010) Mizhpredmetni zviazky matematyky i fizyky yak zasib formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv osnovnoi shkoly. [Extended abstract of PhD thesis; Khersonskyi derzhavnyi universytet].
  7. Pinchuk, O. P. (2011). Formuvannia predmetnykh kompetentnostei uchniv osnovnoi shkoly v protsesi navchannia fizyky zasobamy multymediinykh tekhnolohii [Extended abstract of PhD thesis; Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova].
  8. Medina Coronado, D., Muñoz Vargas, B. R., Ninamango Santos, N. J., García Gutiérrez, E. R. (2024). Invisible learning in the investigative competence of Lima schoolchildren. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8 (13), 9289. https://doi.org/10.24294/jipd9289
  9. Sari, F. P., Prasetyo, H., Kuswanto, H. (2020). Physics Comics Learning Media Based on Engklek Traditional Games on Parabolic Motion Topics to Improve Creativity. Journal of Gifted Education and Creativity, 7 (2), 83–92. Available at: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1037371
  10. Dare, E. A., Ellis, J. A., Roehrig, G. H. (2014). Driven by Beliefs: Understanding Challenges Physical Science Teachers Face When Integrating Engineering and Physics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 4 (2). https://doi.org/10.7771/2157-9288.1098
  11. Juškaite, L. (2019). The impact of the virtual laboratory on the physics learning process. society. integration. education. Proceedings of the International Scientific Conference, 5, 159. https://doi.org/10.17770/sie2019vol5.3804
  12. Pro povnu zahalnu seredniu osvitu (2020). Zakon Ukrainy No. 463-IKh. 16.01.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
  13. Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 898. 30.09.2020. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
  14. Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku pryrodnycho-matematychnoi osvity (STEM-osvity) (2020). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 960-r. 5.08.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Бондаренко, В. В., & Кривильова, О. А. (2024). Модель формування інноваційної компетентності здобувачів базової загальної середньої освіти у процесі навчання фізики. ScienceRise: Pedagogical Education, (4(61), 54–60. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.319432

Номер

Розділ

Педагогічна освіта