Study of aggressive behavior of primary school age children with psychophysical disorders
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.10Keywords:
aggression, aggressive behavior, children with disorders of psychophysical development, primary school ageAbstract
The article highlights the categories of children that belong to children with psychophysical developmental disorders and shows their age characteristics. It is noted that these are children aged 6–7 to 10–11 years who have been diagnosed with hearing impairment (deaf, reduced hearing); visual impairment (blind, low vision); intellectual impairment (mentally retarded, delayed mental development); speech disorders; disorders of the musculoskeletal system; a complex form of impairment (mentally retarded blind or deaf; deaf-blind, etc.); emotional and volitional disorders and children with autism.
Due to subjective reasons, children of primary school age with disorders of psychophysical development often demonstrate aggressive behavior without understanding its meaning. The nature of this behavior in many cases is determined by their age characteristics. The reasons for such behavior are the influence of both internal and external factors, which are characterized in the article.
An analysis of the works of scientists who tried to explain the peculiarities of the development and manifestation of aggressive behavior in children of primary school age with disorders of psychophysical development was carried out. The presence of various assumptions and arguments for the existence of various reasons for the appearance of aggressive behavior in children with disorders of psychophysical development has been confirmed in the scientific literature. However, a lack of scientific publications on researching the levels of aggressive behavior in children of primary school age with disorders of psychophysical development during the period of active hostilities was found. This became the goal of the study, which revealed a high level of aggression in children of this category. In particular, the use of Bassa-Darka, "Non-existent animal" and "Cactus" methods for diagnosing aggressive behavior in children of primary school age with psychophysical developmental disorders made it possible to reveal a pronounced high level of aggression in the respondents.
The data obtained as a result of the diagnosis of the level of aggressive behavior in the specified category of children made it necessary to study the specific causes of such behavior and to develop ways and means of correcting the aggressive behavior of elementary school students with psychophysical development disorders.
References
Альтов, Л.Д. (2017). Організація корекційної роботи з агресивними дітьми. Рідна школа, № 7. С. 25–32 [Altov, L. D. (2017). Organization of correctional work with aggressive children. Native school, No. 7. P. 25–32. [in Ukrainian].
Білоус, І. В. (2011). Психосоматичні аспекти біологічного дозрівання дітей молодшого шкільного віку в нормі та при аномальному розвитку. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. Вип. 13. С. 147-154 [Bilous, I. V. (2011). Psychosomatic aspects of biological maturation of children of primary school age in normal and abnormal development. Bulletin of the Carpathian University. Physical Education. Vol. 13. P. 147-154. [in Ukrainian].
Долинська, Л. В., Скрипченко, О. В., & Огороднійчук, З. В. (2009). Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. 2 е вид. Київ: Каравела [Dolynska, L. V., Skrypchenko, O. V., & Ogorodniychuk, Z. V. (2009). Age and pedagogical psychology: teaching. manual 2nd edition. Kyiv: Caravel. [in Ukrainian].
Гречко, Л. М. (2008). Психологічний супровід дітей молодшого шкільного віку з вадами психофізичного розвитку в умовах інтегрованого навчання. Автор. канд. дис.: спеціальна психологія. Кам’янець-Подільський державний університет. Кам’янець-Подільський [Grechko, L. M. (2008). Psychological support of children of primary school age with disabilities of psychophysical development in conditions of integrated education. Author. Ph.D. thesis: special psychology. Kamianets-Podilskyi State University. Kamianets-Podilskyi. [in Ukrainian].
Довбенко, Л.Ю. (2009). Проблеми психологічної діагностики агресивної поведінки дітей та підлітків. Педагогіка і психологія, № 3. С. 22–28 [Dovbenko, L. Yu. (2009). Problems of psychological diagnosis of aggressive behavior of children and adolescents. Pedagogy and psychology, No. 3. P. 22–28. [in Ukrainian].
Жовта, В. І. (2012). Психокорекційна робота з попередження агресивності дітей молодшого шкільного віку. Практична психологія та соціальна робота, №1. С. 18–20 [Zhovta, V. I. (2012). Psychocorrective work to prevent aggressiveness of children of primary school age. Practical psychology and social work, No. 1. P. 18–20. [in Ukrainian].
Ісакова, А. Е. (2021). Діагностика та корекція тривожних станів у дітей з ООП молодшого шкільного віку [Isakova, A. E. (2021). Diagnosis and correction of anxiety states in children with primary school age. [in Ukrainian].
Козак, Л. М., Коробейнікова, Л. Г., Глазирін, І. Д., & Середенко, М. М. (2001). Фізичний розвиток і формування психофізіологічних функцій у дітей молодшого шкільного віку. Фізіологічний журнал, 48(5), 87-92 [Kozak, L. M., Korobeynikova, L. G., Glazyrin, I. D., & Seredenko, M. M. (2001). Physical development and formation of psychophysiological functions in children of primary school age. Journal of Physiology, 48(5), 87-92. [in Ukrainian].
Колупаєва, А., Таранченко, О. (2019). Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків: Ранок. 304 с [Kolupaeva, A., Taranchenko, O. (2019). Education of children with special educational needs in an inclusive environment: educational and methodological manual. Kharkiv: Morning. 304 p. [in Ukrainian].
Мартиненко, С.М. (2010). Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи: навч. метод. посіб. Київ: Сім кольорів. 262 с [Martynenko, S.M. (2010). Basics of diagnostic activity of the primary school teacher: teaching. method. manual. Kyiv: Seven colors. 262 p. [in Ukrainian].
Моргун, В. Ф. Тітов, І. Г. (2009). Основи психологічної діагностики: навч. посіб. Київ: Слово. 464 с [Morgun, V. F. Titov, I. G. (2009). Basics of psychological diagnostics: teaching. manual. Kyiv: Slovo. 464 p. [in Ukrainian].
Назарець, Л., & Мартинюк, І. (2020). Аналіз поведінкових реакцій у дітей молодшого шкільного віку. Актуальні проблеми дошкільної та спеціальної освіти, 2020, 149-151 [Nazarets, L., & Martyniuk, I. (2020). Analysis of behavioral reactions in children of primary school age. Actual problems of preschool and special education, 2020, 149-151 [in Ukrainian].
Організаційно-методичні засади здійснення комплексної реабілітації учнів (вихованців) у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах: Лист МОН України № 1/9-515 від 04.08.2009 р. [Organizational and methodological principles of comprehensive rehabilitation of students (students) in special general educational institutions: Letter of the Ministry of Education and Culture of Ukraine No. 1/9-515 dated August 4, 2009. [in Ukrainian]. URL: https://drive.google. com/file/d/0B5TBSEUGLeH1S3N6RVQ1a0lPeUU/view
Пойда, А. (2012). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНИХ СТАНІВ У ДІТЕЙ З ВАДАМИ У РОЗВИТКУ. Редакційна колегія, 186 [Poida, A. (2012). Features of mental states in children with developmental disabilities. Editorial Board, 186. [in Ukrainian].
Савчин, М.В., Василенко, Л.П. (2005). Вікова психологія. Київ: Академвидав. 360 с. [Savchyn, M.V., Vasylenko, L.P. (2005). Age psychology. Kyiv: Akademvydav. 360 p. [in Ukrainian].
Скомаровська, І. А. (2019). Особливості агресії та агресивної поведінки дітей молодшого шкільного віку. Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи, 337. ХSkomarovska, I. A. (2019). Peculiarities of aggression and aggressive behavior of children of primary school age. Personality development of a junior high school student: modern realities and perspectives, 337. [in Ukrainian].
Соломатіна, П.Б. (2007). Проблеми психологічної діагностики агресивної поведінки молодших школярів. Педагогіка і психологія, № 3. С. 22–28. [Solomatina, P.B. (2007). Problems of psychological diagnosis of aggressive behavior of younger schoolchildren. Pedagogy and psychology, No. 3. P. 22–28. [in Ukrainian].
Трикоз, С. В., & Блеч, Г. О. (2018). Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 40 с. [Trikoz, S. V., & Blech, G. O. (2018). A child with intellectual disabilities. Kharkiv: Publishing House "Morning", VG "Kangaroo", 40 p. [in Ukrainian].
Феодорова, Т.О. (2016). Проблема профілактики агресивної поведінки дітей. Початкова школа, № 5. С. 40–43. [Feodorova, T.O. (2016). The problem of prevention of aggressive behavior of children. Elementary school, No. 5. P. 40–43. [in Ukrainian].
Яртись, О. Б. (2011). Як запобігти закріпленню агресивних форм поведінки молодших школярів. Початкова школа, № 11. С. 61–62. [Yartys, O. B. (2011). How to prevent consolidation of aggressive forms of behavior of younger schoolchildren. Elementary school, No. 11. P. 61–62. [in Ukrainian].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ганна Слозанська, Наталія Бураковська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.