Дослідження агресивної поведінки дітей молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку

Автор(и)

  • Ганна Слозанська Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль; ЗВО «Український католицький університет», м.Львів, Україна https://orcid.org/0000-0002-8394-4925
  • Наталія Бураковська Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.10

Ключові слова:

агресія, агресивна поведінка, діти з порушеннями психофізичного розвитку, молодший шкільний вік

Анотація

У статті висвітлено категорії дітей, які відносяться до дітей з порушеннями психофізичного розвитку та схарактеризовано вікові їх особливості. Зазначено, що в силу субєктивних причин діти молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку часто демонструють агресивну поведінку, нерозуміючи її змісту. Характер цієї поведінки в багатьох випадках визначається їх віковими особливостями. Причинами такої поведінки є вплив як внутрішніх так і зовнішніх чинників, які схарактеризовано у статті. Здійснено аналіз праць науковців, які спробували пояснити особливості розвитку та прояву агресивної поведінки у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку. Підтверджено наявність у науковій літературі різних припущень і доводів існування різних причин для появи агресивної поведінки у дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Однак, виявлено відсутність наукових публікацій щодо дослідження рівнів агресивної поведінки у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку у період активних бойових дій. Це й стало метою дослідження, в результаті проведення якого виявлено високий рівень агресії у дітей означеної категорії. Зокрема, застосування методик Басса-Дарки, «Неіснуюча тварина» і «Кактус» для діагностики агресивної поведінки у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку дало змогу виявити у респондентів виражений високий рівень агресії. Отримані в результаті діагностики рівня агресивної поведінки в означеної категорії дітей дані зумовили необхідність вивчення конкретних причин такої поведінки та розробки шляхів та засобів корекції агресивної поведінки учнів молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку.

Біографії авторів

Ганна Слозанська, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль; ЗВО «Український католицький університет», м.Львів

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль; професор кафедри педагогіки та соціальної роботи, ЗВО «Український католицький університет», м.Львів,

Наталія Бураковська, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

магістрантка ОП «Інклюзивна освіта», кафедри спеціальної та інклюзивної освіти

Посилання

Альтов, Л.Д. (2017). Організація корекційної роботи з агресивними дітьми. Рідна школа, № 7. С. 25–32 [Altov, L. D. (2017). Organization of correctional work with aggressive children. Native school, No. 7. P. 25–32. [in Ukrainian].

Білоус, І. В. (2011). Психосоматичні аспекти біологічного дозрівання дітей молодшого шкільного віку в нормі та при аномальному розвитку. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. Вип. 13. С. 147-154 [Bilous, I. V. (2011). Psychosomatic aspects of biological maturation of children of primary school age in normal and abnormal development. Bulletin of the Carpathian University. Physical Education. Vol. 13. P. 147-154. [in Ukrainian].

Долинська, Л. В., Скрипченко, О. В., & Огороднійчук, З. В. (2009). Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. 2 е вид. Київ: Каравела [Dolynska, L. V., Skrypchenko, O. V., & Ogorodniychuk, Z. V. (2009). Age and pedagogical psychology: teaching. manual 2nd edition. Kyiv: Caravel. [in Ukrainian].

Гречко, Л. М. (2008). Психологічний супровід дітей молодшого шкільного віку з вадами психофізичного розвитку в умовах інтегрованого навчання. Автор. канд. дис.: спеціальна психологія. Кам’янець-Подільський державний університет. Кам’янець-Подільський [Grechko, L. M. (2008). Psychological support of children of primary school age with disabilities of psychophysical development in conditions of integrated education. Author. Ph.D. thesis: special psychology. Kamianets-Podilskyi State University. Kamianets-Podilskyi. [in Ukrainian].

Довбенко, Л.Ю. (2009). Проблеми психологічної діагностики агресивної поведінки дітей та підлітків. Педагогіка і психологія, № 3. С. 22–28 [Dovbenko, L. Yu. (2009). Problems of psychological diagnosis of aggressive behavior of children and adolescents. Pedagogy and psychology, No. 3. P. 22–28. [in Ukrainian].

Жовта, В. І. (2012). Психокорекційна робота з попередження агресивності дітей молодшого шкільного віку. Практична психологія та соціальна робота, №1. С. 18–20 [Zhovta, V. I. (2012). Psychocorrective work to prevent aggressiveness of children of primary school age. Practical psychology and social work, No. 1. P. 18–20. [in Ukrainian].

Ісакова, А. Е. (2021). Діагностика та корекція тривожних станів у дітей з ООП молодшого шкільного віку [Isakova, A. E. (2021). Diagnosis and correction of anxiety states in children with primary school age. [in Ukrainian].

Козак, Л. М., Коробейнікова, Л. Г., Глазирін, І. Д., & Середенко, М. М. (2001). Фізичний розвиток і формування психофізіологічних функцій у дітей молодшого шкільного віку. Фізіологічний журнал, 48(5), 87-92 [Kozak, L. M., Korobeynikova, L. G., Glazyrin, I. D., & Seredenko, M. M. (2001). Physical development and formation of psychophysiological functions in children of primary school age. Journal of Physiology, 48(5), 87-92. [in Ukrainian].

Колупаєва, А., Таранченко, О. (2019). Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків: Ранок. 304 с [Kolupaeva, A., Taranchenko, O. (2019). Education of children with special educational needs in an inclusive environment: educational and methodological manual. Kharkiv: Morning. 304 p. [in Ukrainian].

Мартиненко, С.М. (2010). Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи: навч. метод. посіб. Київ: Сім кольорів. 262 с [Martynenko, S.M. (2010). Basics of diagnostic activity of the primary school teacher: teaching. method. manual. Kyiv: Seven colors. 262 p. [in Ukrainian].

Моргун, В. Ф. Тітов, І. Г. (2009). Основи психологічної діагностики: навч. посіб. Київ: Слово. 464 с [Morgun, V. F. Titov, I. G. (2009). Basics of psychological diagnostics: teaching. manual. Kyiv: Slovo. 464 p. [in Ukrainian].

Назарець, Л., & Мартинюк, І. (2020). Аналіз поведінкових реакцій у дітей молодшого шкільного віку. Актуальні проблеми дошкільної та спеціальної освіти, 2020, 149-151 [Nazarets, L., & Martyniuk, I. (2020). Analysis of behavioral reactions in children of primary school age. Actual problems of preschool and special education, 2020, 149-151 [in Ukrainian].

Організаційно-методичні засади здійснення комплексної реабілітації учнів (вихованців) у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах: Лист МОН України № 1/9-515 від 04.08.2009 р. [Organizational and methodological principles of comprehensive rehabilitation of students (students) in special general educational institutions: Letter of the Ministry of Education and Culture of Ukraine No. 1/9-515 dated August 4, 2009. [in Ukrainian]. URL: https://drive.google. com/file/d/0B5TBSEUGLeH1S3N6RVQ1a0lPeUU/view

Пойда, А. (2012). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНИХ СТАНІВ У ДІТЕЙ З ВАДАМИ У РОЗВИТКУ. Редакційна колегія, 186 [Poida, A. (2012). Features of mental states in children with developmental disabilities. Editorial Board, 186. [in Ukrainian].

Савчин, М.В., Василенко, Л.П. (2005). Вікова психологія. Київ: Академвидав. 360 с. [Savchyn, M.V., Vasylenko, L.P. (2005). Age psychology. Kyiv: Akademvydav. 360 p. [in Ukrainian].

Скомаровська, І. А. (2019). Особливості агресії та агресивної поведінки дітей молодшого шкільного віку. Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи, 337. ХSkomarovska, I. A. (2019). Peculiarities of aggression and aggressive behavior of children of primary school age. Personality development of a junior high school student: modern realities and perspectives, 337. [in Ukrainian].

Соломатіна, П.Б. (2007). Проблеми психологічної діагностики агресивної поведінки молодших школярів. Педагогіка і психологія, № 3. С. 22–28. [Solomatina, P.B. (2007). Problems of psychological diagnosis of aggressive behavior of younger schoolchildren. Pedagogy and psychology, No. 3. P. 22–28. [in Ukrainian].

Трикоз, С. В., & Блеч, Г. О. (2018). Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 40 с. [Trikoz, S. V., & Blech, G. O. (2018). A child with intellectual disabilities. Kharkiv: Publishing House "Morning", VG "Kangaroo", 40 p. [in Ukrainian].

Феодорова, Т.О. (2016). Проблема профілактики агресивної поведінки дітей. Початкова школа, № 5. С. 40–43. [Feodorova, T.O. (2016). The problem of prevention of aggressive behavior of children. Elementary school, No. 5. P. 40–43. [in Ukrainian].

Яртись, О. Б. (2011). Як запобігти закріпленню агресивних форм поведінки молодших школярів. Початкова школа, № 11. С. 61–62. [Yartys, O. B. (2011). How to prevent consolidation of aggressive forms of behavior of younger schoolchildren. Elementary school, No. 11. P. 61–62. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-11

Як цитувати

Слозанська, Г., & Бураковська, Н. . (2023). Дослідження агресивної поведінки дітей молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку. Social Work and Education, 9(4), 551–567. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.10

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION