Theoretical and methodological principles of the formation of professional culture and professional image among educators by means of the acmeological approach in war conditions
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.9Keywords:
professional culture, professional image, education seekers, innovations, professional training, acmeological approach, educational process, martial lawAbstract
The relevance of the research is determined by the need for purposeful activity in the direction of the formation of professional culture and professional image of education seekers during their studies. It was analyzed the essence of professional culture and professional image, based on the analysis of psychological and pedagogical literature. There was revealed their role in the formation of a professional specialist. There are also analyzed innovations in the process of formation of professional image and professional culture. They are caused by wartime. We attribute the main role in the formation of professional culture and professional image to the acmeological approach. Considering this, it is highlighted the potential of the acmeological approach. There are analyzed its advantages in the organization of the educational process. There are proposed innovative changes that should be introduced to improve the educational process based on the acmeological approach.References
Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning: London; XVII. Theory and practice. 3rd ed New York, NY: Routledge Falmer. 382.
Kalaur, S., Turovska, I., Khmeliar, I. (2022). Psychological, pedagogical and methodological invariants of educational process improvement in the medical college based on the acmeological approach. Social Work and Education. Vol. 9, No. 4. 516–529. DOI:10.25128/2520-6230.22.4.7
Shepitko, V. (2021). Theoretical and methodological model of criminalistics and its new directions. Theory and Practice of Forensic Science and Criminalistics. Issue. № 3. (25). 9–20. DOI: https://doi.org/10.32353/khrife.3.2021.02
Atroshchenko, Tatyana, Yatsura, Mykhailo. (2022). Scientific projections of the «professional culture» phenomenon. Youth and the market. No. 7–8 (205–206). 72–76. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.267313
Zinchenko, V. (2008). The image of the teacher, or the psychology of clothing. Open lesson: Developments. Technologies. Experience. No. 4. 85–86. [Зінченко, В. (2008). Імідж учителя, або психологія одягу. Відкритий урок: Розробки. Технології. Досвід. № 4. 85–86]. (in Ukrainian).
Kalaur, S., Soroka, O. (2020). The potential of acmeology in the professional training of future managers of socio-cultural activities: methodological and practical accents. Social Work and Education. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. 124–134. DOI:10.25128/2520-6230.20.1.9. [Калаур, C., Сорока, O. (2020). Потенціал акмеології у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності: методологічні та практичні акценти. Social Work and Education. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. 124–134]. (in Ukrainian). DOI:10.25128/2520-6230.20.1.9
Kalaur, S. M. (2015). Acmeological approach in the training of future specialists in the socio-pedagogical sphere by means of interactive technologies. Scientific bulletin of Chernivtsi University: Collection of scientific papers. Vol. 748. Pedagogy and psychology. Chernivtsi: Ruta. 42–49. [Калаур, С. М. (2015). Акмеологічний підхід у підготовці майбутніх фахівців соціально-педагогічної сфери засобами інтерактивних технологій. Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. Вип. 748. Педагогіка та психологія. Чернівці: Рута. 42–49]. (in Ukrainian).
Kalaur, S. M., Oleksyuk, N. S. (2012). The expediency of using an acmeological approach for self-realization of a future specialist. Proceedings. Series "Psychological and Pedagogical Sciences" (Nizhyn State University named after Mykola Gogol). Nizhin: NSU named after M. Gogol. 4, 83–86. [Калаур, С. М., Олексюк, Н. С. (2012). Доцільність використання акмеологічного підходу для самореалізації майбутнього фахівця. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 4, 83–86]. (in Ukrainian).
Kapska, A. Y (2001). Social work: some aspects of work with children and youth: Educational and methodological manual. K.: UDCSSM. 220. [Капська, А. Й (2001). Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю: Навчально-методичний посібник. К. : УДЦССМ. 220]. (in Ukrainian).
Muzalyov, O. (2013). Theoretical and methodological principles of formation of professional culture in the process of educational activity. Pedagogy and psychology of professional education. No. 3. 141–151. [Музальов, О. (2013). Теоретико-методичні засади формування професійної культури у процесі навчально-виховної діяльності. Педагогіка і психологія професійної освіти. № 3. 141–151]. (in Ukrainian).
Basics of acmeology for education managers (2012): academic. manual / G.H. Yavorska, O.A. Gladkova, O.A. Gorchakova. K. : Education of Ukraine. 248. [Основи акмеології для менеджерів освіти (2012): навч. посіб. / Г.Х. Яворська, О.А. Гладкова, О.А. Горчакова. К. : Освіта України. 248]. (in Ukrainian).
Romanenko, O. V. (2014). Scientific principles of the study of image as a psychological category. Bulletin of the National Defense University of Ukraine. 4 (41). 293–298. [Романенко, О. В. (2014). Наукові засади вивчення іміджу як психологічної категорії. Вісник Національного університету оборони України. 4 (41). 293–298]. (in Ukrainian).
Soroka, O. V. (2016) Features of the formation of the professional image of future social workers. Problemy nowoczesnej edukacji. Formy I metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edikacyjnymi / Pod redakcja Edyty Sadowskiej, Mateusza Dasala. Czestochowa. Tom VI. pp. 91–95. [Сорока, О. В. (2016)/ Особливості формування професійного іміджу майбутніх соціальних працівників. Problemy nowoczesnej edukacji. Formy I metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edikacyjnymi / Pod redakcja Edyty Sadowskiej, Mateusza Dasala. Czestochowa. Tom VI. pp. 91–95]. (in Ukrainian).
Theoretical and practical aspects of image research (2005): Monograph / T. B. Khomulenko, Y. G. Padafet, O. V. Skorynina. Kh., 272. [Теоретичні та практичні аспекти дослідження іміджу (2005): монографія / Т. Б. Хомуленко, Ю. Г. Падафет, О. В. Скориніна. Х., 272]. (in Ukrainian).
Theory and practice of professional acmeology. (2020): monograph / Voznyuk O.V., Dubasenyuk O.A., Kostyushko Y.O., Osadchuk N.P., Sydorchuk N.G. Zhytomyr: "Euro-Volyn" Publishing House 392. [Теорія і практика професійної акмеології. (2020). монографія / Вознюк О.В., Дубасенюк О.А., Костюшко Ю.О., Осадчук Н.П., Сидорчук Н.Г. Житомир: Вид-во ПП «Євро-Волинь» 392]. (in Ukrainian).
Ulunova, G. E. (2016). Professional culture: essence, professional features, development: collective monograph / col. author ; resp. ed. G.E. Ulunova. Sumy: Publishing House of the Sumy DPU named after A.S. Makarenko 8–21. [Улунова Г. Є. (2016). Професійна культура: сутність, фахові особливості, розвиток: колективна монографія / кол. авт. ; відп. ред. Г.Є. Улунової. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка. 8–21]. (in Ukrainian).
Shevchuk, V. M. (2022). Innovations in forensic didactics in the conditions of war and global threats. International scientific journal "Grail of Science". No. 18-19 (August, 2022). 58–70. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.26.08.2022.09 (in Ukrainian).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Svitlana Kalaur, Olga Soroka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.