Теоретичні та методичні засади формування професійної культури та професійного іміджу у здобувачів освіти засобами акмеологічного підходу в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • Світлана Калаур Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0001-8099-9392
  • Ольга Сорока Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0003-1483-8974

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.9

Ключові слова:

професійна культура, професійний імідж, здобувачі освіти, інновації, професійна підготовка, акмеологічний підхід, воєнний стан, освітній процес

Анотація

Актуальність дослідження обумовлена потребою вдосконалення освітньої діяльності здобувачів освіти в умовах запровадження військового стану. У статті на основі аналізу психолого-педагогічної літератури розкрито теоретичні та методичні аспекти формування професійного іміджу та професійної культури. Метою статті було дослідження потенціалу акмеологічного підходу в освітньому процесі та аналіз його впливу на формування професійного іміджу та професійної культури у здобувачів освіти в умовах воєнного стану. Для реалізації мети було розв’язано два завдання: 1) дослідити потенціал акмеологічного підходу для формування професійного іміджу та професійної культури здобувачів освіти; 2) дослідити особливості організації освітнього процесу у період воєнного стану. У психолого-педагогічному контексті успішність професійної діяльності майбутніх фахівців залежить від рівня сформованості професійної культури та професійного іміджу. Адекватний імідж та належний рівень професійної культури виступають у якості вагомого атрибуту професійної компетентності та професіоналізму майбутнього фахівця. У ході дослідження з’ясовано основні спільні риси професійного іміджу та професійної культури. Акмеологічний підхід обрано у якості провідного методологічного орієнтиру такої діяльності. Методологічна цінність акмеологічного підходу у формуванні професійного іміджу і професійної культури полягає в сприянні здобувачам освіти в досягненні ними тих вершин («акме»), на які може піднятися кожен студент. Під час формування у студентів професійного іміджу та професійної культури практичний потенціал акмеологічного підходу дозволяє вирішити такі проблемні питання, як: 1) вивчення взаємозв’язків між мікро-акме майбутнього фахівця індивіда, особистості та суб’єкта діяльності; 2) розробка практичних технологій стимулювання самоосвіти та самовдосконалення; 3) використання психолого-педагогічного інструментарію для організації акмеологічного супроводу здобувачів освіти. Впровадження акмеологічних ідей в освітній процес матиме позитивний вплив на: поліпшення якості освітнього процесу; створення якісного освітнього середовища для здобувачів освіти; модернізацію змісту, методів, форм організації навчального процесу; модернізацію навчально-методичної та матеріально-технічної бази освітньої установи, а також дозволить не погіршити якість освітніх послуг під час воєнного стану й дасть змогу наблизити до європейських вимог. Проаналізовано психолого-педагогічні особливості професійної підготовки здобувачів освіти в умовах війни, які необхідно враховувати для забезпечення якісного особистісного розвитку студентам. У цьому контексті доцільно проводити індивідуальну та групову роботу зі студентами стосовно питань, які безпосередньо стосуються: створення психологічно безпечного освітнього середовища в закладах освіти; особливостей переживання та подолання стресу у період війни; факторів та механізмів набуття соціально-психологічної життєстійкості особистості; формування у студентів навичок самодопомоги та взаємодопомоги.

Біографії авторів

Світлана Калаур, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор, кафедра соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності, керівник Центру післядипломної освіти Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

Ольга Сорока, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор педагогічних наук, професор, кафедра соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

Посилання

Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning: London; XVII. Theory and practice. 3rd ed New York, NY: Routledge Falmer. 382.

Kalaur, S., Turovska, I., Khmeliar, I. (2022). Psychological, pedagogical and methodological invariants of educational process improvement in the medical college based on the acmeological approach. Social Work and Education. Vol. 9, No. 4. 516–529. DOI:10.25128/2520-6230.22.4.7

Shepitko, V. (2021). Theoretical and methodological model of criminalistics and its new directions. Theory and Practice of Forensic Science and Criminalistics. Issue. № 3. (25). 9–20. DOI: https://doi.org/10.32353/khrife.3.2021.02

Atroshchenko, Tatyana, Yatsura, Mykhailo. (2022). Scientific projections of the «professional culture» phenomenon. Youth and the market. No. 7–8 (205–206). 72–76. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.267313

Zinchenko, V. (2008). The image of the teacher, or the psychology of clothing. Open lesson: Developments. Technologies. Experience. No. 4. 85–86. [Зінченко, В. (2008). Імідж учителя, або психологія одягу. Відкритий урок: Розробки. Технології. Досвід. № 4. 85–86]. (in Ukrainian).

Kalaur, S., Soroka, O. (2020). The potential of acmeology in the professional training of future managers of socio-cultural activities: methodological and practical accents. Social Work and Education. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. 124–134. DOI:10.25128/2520-6230.20.1.9. [Калаур, C., Сорока, O. (2020). Потенціал акмеології у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності: методологічні та практичні акценти. Social Work and Education. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. 124–134]. (in Ukrainian). DOI:10.25128/2520-6230.20.1.9

Kalaur, S. M. (2015). Acmeological approach in the training of future specialists in the socio-pedagogical sphere by means of interactive technologies. Scientific bulletin of Chernivtsi University: Collection of scientific papers. Vol. 748. Pedagogy and psychology. Chernivtsi: Ruta. 42–49. [Калаур, С. М. (2015). Акмеологічний підхід у підготовці майбутніх фахівців соціально-педагогічної сфери засобами інтерактивних технологій. Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. Вип. 748. Педагогіка та психологія. Чернівці: Рута. 42–49]. (in Ukrainian).

Kalaur, S. M., Oleksyuk, N. S. (2012). The expediency of using an acmeological approach for self-realization of a future specialist. Proceedings. Series "Psychological and Pedagogical Sciences" (Nizhyn State University named after Mykola Gogol). Nizhin: NSU named after M. Gogol. 4, 83–86. [Калаур, С. М., Олексюк, Н. С. (2012). Доцільність використання акмеологічного підходу для самореалізації майбутнього фахівця. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 4, 83–86]. (in Ukrainian).

Kapska, A. Y (2001). Social work: some aspects of work with children and youth: Educational and methodological manual. K.: UDCSSM. 220. [Капська, А. Й (2001). Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю: Навчально-методичний посібник. К. : УДЦССМ. 220]. (in Ukrainian).

Muzalyov, O. (2013). Theoretical and methodological principles of formation of professional culture in the process of educational activity. Pedagogy and psychology of professional education. No. 3. 141–151. [Музальов, О. (2013). Теоретико-методичні засади формування професійної культури у процесі навчально-виховної діяльності. Педагогіка і психологія професійної освіти. № 3. 141–151]. (in Ukrainian).

Basics of acmeology for education managers (2012): academic. manual / G.H. Yavorska, O.A. Gladkova, O.A. Gorchakova. K. : Education of Ukraine. 248. [Основи акмеології для менеджерів освіти (2012): навч. посіб. / Г.Х. Яворська, О.А. Гладкова, О.А. Горчакова. К. : Освіта України. 248]. (in Ukrainian).

Romanenko, O. V. (2014). Scientific principles of the study of image as a psychological category. Bulletin of the National Defense University of Ukraine. 4 (41). 293–298. [Романенко, О. В. (2014). Наукові засади вивчення іміджу як психологічної категорії. Вісник Національного університету оборони України. 4 (41). 293–298]. (in Ukrainian).

Soroka, O. V. (2016) Features of the formation of the professional image of future social workers. Problemy nowoczesnej edukacji. Formy I metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edikacyjnymi / Pod redakcja Edyty Sadowskiej, Mateusza Dasala. Czestochowa. Tom VI. pp. 91–95. [Сорока, О. В. (2016)/ Особливості формування професійного іміджу майбутніх соціальних працівників. Problemy nowoczesnej edukacji. Formy I metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edikacyjnymi / Pod redakcja Edyty Sadowskiej, Mateusza Dasala. Czestochowa. Tom VI. pp. 91–95]. (in Ukrainian).

Theoretical and practical aspects of image research (2005): Monograph / T. B. Khomulenko, Y. G. Padafet, O. V. Skorynina. Kh., 272. [Теоретичні та практичні аспекти дослідження іміджу (2005): монографія / Т. Б. Хомуленко, Ю. Г. Падафет, О. В. Скориніна. Х., 272]. (in Ukrainian).

Theory and practice of professional acmeology. (2020): monograph / Voznyuk O.V., Dubasenyuk O.A., Kostyushko Y.O., Osadchuk N.P., Sydorchuk N.G. Zhytomyr: "Euro-Volyn" Publishing House 392. [Теорія і практика професійної акмеології. (2020). монографія / Вознюк О.В., Дубасенюк О.А., Костюшко Ю.О., Осадчук Н.П., Сидорчук Н.Г. Житомир: Вид-во ПП «Євро-Волинь» 392]. (in Ukrainian).

Ulunova, G. E. (2016). Professional culture: essence, professional features, development: collective monograph / col. author ; resp. ed. G.E. Ulunova. Sumy: Publishing House of the Sumy DPU named after A.S. Makarenko 8–21. [Улунова Г. Є. (2016). Професійна культура: сутність, фахові особливості, розвиток: колективна монографія / кол. авт. ; відп. ред. Г.Є. Улунової. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка. 8–21]. (in Ukrainian).

Shevchuk, V. M. (2022). Innovations in forensic didactics in the conditions of war and global threats. International scientific journal "Grail of Science". No. 18-19 (August, 2022). 58–70. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.26.08.2022.09 (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-06

Як цитувати

Калаур, С., & Сорока, О. . (2023). Теоретичні та методичні засади формування професійної культури та професійного іміджу у здобувачів освіти засобами акмеологічного підходу в умовах воєнного стану. Social Work and Education, 10(1), 99–110. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.9

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION