The potential of theater pedagogy in formation the professional image of future educators of preschool educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.7

Keywords:

professional image, formation of professional image, professional training, future educators of preschool educational institution, theatrical art, theater pedagogy

Abstract

The article focuses attention on the importance of forming the professional image of the future educator of a preschool educational institution, whose professional activity is aimed at children, an audience that is extremely sensitive and susceptible to influence. It is believed that the modern educators of preschool educational institutions can be distinguished by the high social distance and social activity, love for children, empathy, intelligence, readiness to sleep in practice, professionalism, innovative style of scientific and pedagogical thought, requiring constant self-development, physical and mental health pits, high practical work, professional and pedagogical culture, pedagogical mastery, warehouse and professional image. That modern educators of preschool educational institutions should be distinguished by high civic responsibility and social activity, love for children, empathy, true intelligence, readiness for cooperation, professionalism, innovative style of scientific and pedagogical thinking, the need for constant self-development, physical and mental health , high work capacity, professional and pedagogical culture, pedagogical skill, a component of which is the professional image. The main components (appearance, inner image and professional-pedagogical communication) and stages of formation of the professional image of the future educators of the preschool educational institutions are characterized. It is noted that pedagogical activity is based on the following theatrical principles: the principle of life truth; the principle of ideological orientation, the principle of action, the principle of organic creativity, the principle of creative transformation into an image, which makes theater pedagogy an important tool for forming the professional image of a specialist. The genesis of the formation and development of theater pedagogy as a field of scientific knowledge aimed at promoting social adaptation of a person, the development of purely theatrical and pedagogical forms and methods of influencing a person with the aim of personal growth, development of empathy and reflection is traced. It was concluded that the use of theater pedagogy methods is not only desirable, but also necessary in the preparation of teachers of preschool education institutions, since the techniques of theater develop the communicative, sociocultural, intercultural, creative competence of a specialist, make his image bright and recognizable.

Author Biographies

Tetiana ATROSHCHENKO, Mukachevo State University, Mukachevo

У статті акцентовану увагу на важливості формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти, професійна діяльність якого спрямована на дітей, аудиторію надзвичайно чутливу та сприйнятливу до впливу. Підкреслюється, що сучасні вихователі закладів дошкільної освіти мають вирізнятися високою громадянською відповідальністю та соціальною активністю, любов’ю до дітей, емпатією, інтелігентністю, готовністю до співпраці, професіоналізмом, інноваційним стилем науково-педагогічного мислення, потребою у постійному саморозвитку, фізичним та психічним здоров’ям, високою працездатністю, професійно-педагогічною культурою, педагогічною майстерністю, складовою якої є професійний імідж. Схарактеризовані основні компоненти (зовнішній вигляд, внутрішній образ і професійно-педагогічне спілкування) та етапи формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти. Зазначено, що педагогічна діяльність базується на таких театральних принципах: принцип життєвої правди; принцип ідейної спрямованості, принцип дії, принцип органічності творчості, принцип творчого перевтілення в образ, що робить театральну педагогіку важливим інструментом формування професійного іміджу фахівця. Простежено ґенезу становлення та розвитку театральної педагогіки як галузі наукового знання, спрямованої на сприяння соціальній адаптації людини, розробку суто театрально-педагогічних форм та методів впливу на особистість з метою її особистісного зростання, розвиток емпатії та рефлексії. Зроблено висновок, що використання методів театральної педагогіки є не лише бажаним, але й необхідним під час професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, оскільки прийоми театру розвивають комунікативну, соціокультурну, міжкультурну, творчу компетенції фахівця, роблять його імідж яскравим та впізнаваним.

Andreia YOKOB, Mukachevo State University, Mukachevo

Applicant of the Third (Educational and Scientific) level of Higher Education specialty 015 «Vocational education (by specialization)», Mukachevo State University, Mukachevo, Ukraine

References

Абрамян, В. Ц. (1996). Театральна педагогіка. Київ: «Лібра». [Abramian, V. Ts. (1996). Theater pedagogy. Kyiv: «Libra». [in Ukrainian].

Голік, О. В. (2011). Використання елементів театральної педагогіки у процесі підготовки майбутніх учителів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, 14, 20–24. [Holik, V. O. (2011). The use of elements of theater pedagogy in the process of training future teachers. Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 16: Creative personality of the teacher: problems of theory and practice. 14, 20–24]. [in Ukrainian]. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10089/Gol%D1%96k.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Козлова, О. Г. (2012). Відображення особистісно-професійного іміджу вчителя у феномені педагогічної майстерності. Постметодика, 6, 40–44. [Kozlova, O. H. (2012). Reflection of the personal and professional image of the teacher in the phenomenon of pedagogical mastery. Postmethodology, 6, 40–44]. [in Ukrainian]. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Postmetodyka_2012_6_18.pdf

Коменський, Я. А. (1940). Велика дидактика. Київ: «Радянська школа». [Komenskyi, Ya. A. (1940). Big didactics. Kyiv: «Radianska shkola»]. [in Ukrainian]. URL: http://library.vspu.edu.ua/inform/vidanna_bibliot/cifrova_kol/komenskij_velika_didaktika_tom1.pdf.

Кузнецова, О. Ю., Троцко, А. В., Штефан, Л. А. (2021). Мета, завдання та функції театральної педагогіки як науки. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика. Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 31 березня-2 квітня 2021 року. Харків: Мітра, 1, 35–38. [Kuznetsova, O. Iu., Trotsko, A. V., Shtefan, L. A. (2021). The purpose, tasks and functions of theater pedagogy as a science. Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the conditions of modern challenges: theory and practice. Materials of the V International Scientific and Practical Conference, March 31-April 2, 2021, Kharkiv: Mitra, 1, 35–38. [in Ukrainian]. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/784e0ee5-bc86-4e87-80ea-d48655032844/content

Марєєва, Т. (2017). Професійний імідж вихователя дошкільного навчального закладу та його структура. The practical significance of modern scientific research’2017. Одесса: Куприенко С.В., 3(6), 10–18. [Marieieva, T. (2017). The professional image of a preschool teacher and its structure. The practical significance of modern scientific research’2017. Odessa: Kupryenko S.V., 3(6), 10–18. [in Ukrainian]. URL: https://www.sworld.com.ua/konferua6/70.pdf

Межерицька, О. А. (2009). Професійний імідж як інструмент педагогічного впливу. Управління школою, 25(253), 29–31. [Mezherytska, O. A. (2009). Professional image as a tool of pedagogical influence. School management, 25(253), 29–31. [in Ukrainian].

Попиченко, С. (2012). Роль комунікативної компетенції в технології створення іміджу педагога-вихователя дошкільного навчального закладу. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, 41, 53–58. [Popychenko, S. (2012). The role of communicative competence in the technology of creating the image of a teacher-educator of a preschool educational institution. Psychological and pedagogical problems of the village school, 41, 53–58]. [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2012_41_9

Cтаніславський, К. С. (2018). Робота над роллю («Ревізор»). Реальне відчуття життя п’єси та ролі (1936–1937). Львів. [Stanislavskyi, K. S. (2018). Work on the role («Inspector»). A real sense of the life of the play and role (1936–1937). Lviv. [in Ukrainian].

Трофаїла, Н. Д. (2019). Професійний імідж вихователя закладу дошкільної освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 68, 216–219. [Trofaila, N. D. (2019). Professional image of a preschool teacher. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 68, 216–219. [in Ukrainian].

Dewey, J. (1900). The School and Society. The University of Chicago Press. https://ia800907.us.archive.org/16/items/schoolsociety00dewerich/schoolsociety00 dewerich.pdf

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

ATROSHCHENKO, T., & YOKOB, A. (2023). The potential of theater pedagogy in formation the professional image of future educators of preschool educational institutions. Social Work and Education, 10(4), 521–529. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.7

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION