Потенціал театральної педагогіки у формуванні професійного іміджу у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.7

Ключові слова:

професійний імідж, формування професійного іміджу, професійна підготовка, майбутні вихователі закладів дошкільної освіти, театральне мистецтво, театральна педагогіка

Анотація

У статті акцентовану увагу на важливості формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти, професійна діяльність якого спрямована на дітей, аудиторію надзвичайно чутливу та сприйнятливу до впливу. Підкреслюється, що сучасні вихователі закладів дошкільної освіти мають вирізнятися високою громадянською відповідальністю та соціальною активністю, любов’ю до дітей, емпатією, інтелігентністю, готовністю до співпраці, професіоналізмом, інноваційним стилем науково-педагогічного мислення, потребою у постійному саморозвитку, фізичним та психічним здоров’ям, високою працездатністю, професійно-педагогічною культурою, педагогічною майстерністю, складовою якої є професійний імідж. Схарактеризовані основні компоненти (зовнішній вигляд, внутрішній образ і професійно-педагогічне спілкування) та етапи формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти. Зазначено, що педагогічна діяльність базується на таких театральних принципах: принцип життєвої правди; принцип ідейної спрямованості, принцип дії, принцип органічності творчості, принцип творчого перевтілення в образ, що робить театральну педагогіку важливим інструментом формування професійного іміджу фахівця. Простежено ґенезу становлення та розвитку театральної педагогіки як галузі наукового знання, спрямованої на сприяння соціальній адаптації людини, розробку суто театрально-педагогічних форм та методів впливу на особистість з метою її особистісного зростання, розвиток емпатії та рефлексії. Зроблено висновок, що використання методів театральної педагогіки є не лише бажаним, але й необхідним під час професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, оскільки прийоми театру розвивають комунікативну, соціокультурну, міжкультурну, творчу компетенції фахівця, роблять його імідж яскравим та впізнаваним.

Біографії авторів

Тетяна АТРОЩЕНКО, Мукачівський державний університет, м. Мукачево

У статті акцентовану увагу на важливості формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти, професійна діяльність якого спрямована на дітей, аудиторію надзвичайно чутливу та сприйнятливу до впливу. Підкреслюється, що сучасні вихователі закладів дошкільної освіти мають вирізнятися високою громадянською відповідальністю та соціальною активністю, любов’ю до дітей, емпатією, інтелігентністю, готовністю до співпраці, професіоналізмом, інноваційним стилем науково-педагогічного мислення, потребою у постійному саморозвитку, фізичним та психічним здоров’ям, високою працездатністю, професійно-педагогічною культурою, педагогічною майстерністю, складовою якої є професійний імідж. Схарактеризовані основні компоненти (зовнішній вигляд, внутрішній образ і професійно-педагогічне спілкування) та етапи формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти. Зазначено, що педагогічна діяльність базується на таких театральних принципах: принцип життєвої правди; принцип ідейної спрямованості, принцип дії, принцип органічності творчості, принцип творчого перевтілення в образ, що робить театральну педагогіку важливим інструментом формування професійного іміджу фахівця. Простежено ґенезу становлення та розвитку театральної педагогіки як галузі наукового знання, спрямованої на сприяння соціальній адаптації людини, розробку суто театрально-педагогічних форм та методів впливу на особистість з метою її особистісного зростання, розвиток емпатії та рефлексії. Зроблено висновок, що використання методів театральної педагогіки є не лише бажаним, але й необхідним під час професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, оскільки прийоми театру розвивають комунікативну, соціокультурну, міжкультурну, творчу компетенції фахівця, роблять його імідж яскравим та впізнаваним.

Андрея ЙОКОБ, Мукачівський державний університет, м. Мукачево

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» Мукачівський державний університет, м. Мукачево, Україна

Посилання

Абрамян, В. Ц. (1996). Театральна педагогіка. Київ: «Лібра». [Abramian, V. Ts. (1996). Theater pedagogy. Kyiv: «Libra». [in Ukrainian].

Голік, О. В. (2011). Використання елементів театральної педагогіки у процесі підготовки майбутніх учителів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, 14, 20–24. [Holik, V. O. (2011). The use of elements of theater pedagogy in the process of training future teachers. Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 16: Creative personality of the teacher: problems of theory and practice. 14, 20–24]. [in Ukrainian]. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10089/Gol%D1%96k.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Козлова, О. Г. (2012). Відображення особистісно-професійного іміджу вчителя у феномені педагогічної майстерності. Постметодика, 6, 40–44. [Kozlova, O. H. (2012). Reflection of the personal and professional image of the teacher in the phenomenon of pedagogical mastery. Postmethodology, 6, 40–44]. [in Ukrainian]. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Postmetodyka_2012_6_18.pdf

Коменський, Я. А. (1940). Велика дидактика. Київ: «Радянська школа». [Komenskyi, Ya. A. (1940). Big didactics. Kyiv: «Radianska shkola»]. [in Ukrainian]. URL: http://library.vspu.edu.ua/inform/vidanna_bibliot/cifrova_kol/komenskij_velika_didaktika_tom1.pdf.

Кузнецова, О. Ю., Троцко, А. В., Штефан, Л. А. (2021). Мета, завдання та функції театральної педагогіки як науки. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика. Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 31 березня-2 квітня 2021 року. Харків: Мітра, 1, 35–38. [Kuznetsova, O. Iu., Trotsko, A. V., Shtefan, L. A. (2021). The purpose, tasks and functions of theater pedagogy as a science. Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the conditions of modern challenges: theory and practice. Materials of the V International Scientific and Practical Conference, March 31-April 2, 2021, Kharkiv: Mitra, 1, 35–38. [in Ukrainian]. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/784e0ee5-bc86-4e87-80ea-d48655032844/content

Марєєва, Т. (2017). Професійний імідж вихователя дошкільного навчального закладу та його структура. The practical significance of modern scientific research’2017. Одесса: Куприенко С.В., 3(6), 10–18. [Marieieva, T. (2017). The professional image of a preschool teacher and its structure. The practical significance of modern scientific research’2017. Odessa: Kupryenko S.V., 3(6), 10–18. [in Ukrainian]. URL: https://www.sworld.com.ua/konferua6/70.pdf

Межерицька, О. А. (2009). Професійний імідж як інструмент педагогічного впливу. Управління школою, 25(253), 29–31. [Mezherytska, O. A. (2009). Professional image as a tool of pedagogical influence. School management, 25(253), 29–31. [in Ukrainian].

Попиченко, С. (2012). Роль комунікативної компетенції в технології створення іміджу педагога-вихователя дошкільного навчального закладу. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, 41, 53–58. [Popychenko, S. (2012). The role of communicative competence in the technology of creating the image of a teacher-educator of a preschool educational institution. Psychological and pedagogical problems of the village school, 41, 53–58]. [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2012_41_9

Cтаніславський, К. С. (2018). Робота над роллю («Ревізор»). Реальне відчуття життя п’єси та ролі (1936–1937). Львів. [Stanislavskyi, K. S. (2018). Work on the role («Inspector»). A real sense of the life of the play and role (1936–1937). Lviv. [in Ukrainian].

Трофаїла, Н. Д. (2019). Професійний імідж вихователя закладу дошкільної освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 68, 216–219. [Trofaila, N. D. (2019). Professional image of a preschool teacher. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 68, 216–219. [in Ukrainian].

Dewey, J. (1900). The School and Society. The University of Chicago Press. https://ia800907.us.archive.org/16/items/schoolsociety00dewerich/schoolsociety00 dewerich.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-30

Як цитувати

АТРОЩЕНКО, Т., & ЙОКОБ, А. (2023). Потенціал театральної педагогіки у формуванні професійного іміджу у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Social Work and Education, 10(4), 521–529. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION