STEREOTYPES, THEIR CHALLENGES IN GENDER IDENTITY DEVELOPMENT IN CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.4

Keywords:

gender identity of an individual, identification, family upbringing, gender education, gender stereotypes, social innovation.

Abstract

The article deals with the problem of gender identity of a person as a socio-pedagogical phenomenon. Regularities of its formation in the context of age characteristics, the binary effect of stereotypes and innovations of modern family education, correlation with gender roles and as a result of identification of a person due to communicative-information processes, dilemmas of self-determination, influence parents and the media, a general change in the socio-cultural situation.

Author Biography

Tetiana Alieksieienko, Institute for Education Problems National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of Social Pedagogy laboratory

References

Алєксєєнко, Т. Ф. (2016). Сімейне виховання : концептуалізація ідей теорії і практики : монографія. К. ; Умань : ФОП Жовтий О. О. 437. (Alieksieienko, T. F. (2016). Family education: conceptualization of ideas of theory and practice: monograph. K.; Uman: FOP Zhovtyy O. O., 437. [in Ukrainian]).

Алєксєєнко, Т. Ф. (2017). Тенденції трансформації виховної функції сім’ї та основні пріоритети сучасної державної політики у захисті прав дитини в Україні (Alieksieienko, T. F. (2017). Trends in the transformation of the educational function of the family and the main priorities of the current state policy in protecting the rights of the child in Ukraine): Współczesna rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawce:Współczesna rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze : monografiya / Redakcja naukova: Halina Bejger, Oleg Lisovets, Renata Kartaszynska, Svetlana Borysiuk. Nizyn: PP Lisenko M.M., 55-65 [in Polish].

Алєксєєнко, Т. Ф. (2015). Гендерний концепт сімейного виховання особистості як наукова і соціально-педагогічна проблема. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський, Вип. 19, кн. 1. 24-35 (Alieksieienko, T. F. (2015). Gender concept of family education of the individual as a scientific and socio-pedagogical problem / T.F. Alieksieienko // Teoretiko-methodical problems of education of children and pupils' youth: Sb. sciences works of IPV. - Kamyanets-Podilsky, Vip.19, book 1. 24-35. [in Ukrainian]).

Акімова, Л. Н. (2010). Гендерні стереотипи і гендерна ідентичність особистості. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. Вип. 46-47., 82-93. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stapttp_2010_46-47/ (Akimova, L. N. (2010). Gender stereotypes and gender identity of a person. Social technologies: actual problems of theory and practice. Vol. 46-47, 82-93. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stapttp_2010_46-47. [in Ukrainian]).

Берн, Ш. (2002). Гендерная психология. СПб.: ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 320 (Bern, Sh. (2002). Gender Psychology. SPb .: Prime-Evroznak, 320 p. [in Russian)].

Говорун, Т. В. & Кікінеджі, О. М. (2004). Гендерна психологія: навчальний посібник. К.: Видавничий центр «Академія», 308 (Govorun, T. V. & Kikinezhy, O. M. (2004). Gender Psychology: Textbook. K .: Publishing Center "Academy", 308. [in Ukrainian]).

Горностай, П. П. (2003). Гендерний розвиток та гендерна ідентичність особистості, особливості чоловічої та жіночої соціалізаці. Гендерні студії: освітні перспективи (навч.-метод. матеріали). К.: ПЦ «Фоліант», С. 5-21 (Gornostay, P. P. (2003). Gender Development and Gender Identity of the Personality, Particularities of Male and Female Socialization. Gender Studies: Educational Perspectives (teaching method materials). K .: PC "Folio", P. 5-21. [in Ukrainian]).

Європейський орієнтир: гендерна рівність [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ukranews.com/uk/article/2011/03/09/332.]

(European benchmark: gender equality [Electronic resource]. Mode of access: http://ukranews.com/en/article/2011/03/09/332.]. [in Ukrainian]).

Кононко, О. Л. (1998). Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві) : навч. посіб. для вищ. навч. закладів. К. : Освіта, 255 (Kononko, O. L. (1998). Socio-emotional development of personality (in pre-school childhood): educator. manual for higher tutor establishments. K .: Education, 255. [in Ukrainian]).

Кравець, В. П., Кікінеджі, О. М. & Жирська, Г. Я. (2013). Kształcenie kultury genderowej młodziezy w socjum ukrainiskim: tradycja i innowacia. Zrozumieć człowieka – zrozumieć świat. Lublin : Wydawnictwouniwersytetu Marii Curie-Składowskiej, 325–332. (Kravets, V., Kikinezhdi, O. & Zhirskaya, G. (2013). Kształcenie kultury genderowej młodziezy w socjum ukrainiskim: tradycja i innowacia. Zrozumieć człowieka – zrozumieć świat. Lublin : Wydawnictwouniwersytetu Marii Curie-Składowskiej, 325–332. [in Polish]).

Титаренко, В. Я. (1987). Семья и формирование личности. М. :Мысль, 352 (Titarenko, V. Y. (1987). Family and personality formation. M.: Thought, 352. [in Russian]).

Ткалич, М. Г. (2011). Гендерна психологія [Текст] : навчальний посібник. К. : Академвидав, 246 (Tkalych, M. G. (2011). Gender psychology [Text]: textbook. K.: Academic edition, 246. [in Ukrainian]).

Филлипс, Ч. Т. (2002). Феминизм и семья: историко-социологический анализ. М. : Граль, 176 (Phillips, Ch. T. (2002). Feminism and the family: historical and sociological analysis. M.: Gral, 176. [in Ukrainian]).

Яценко, Л. В. (2012). Вплив на формування дитини гендерної культури сім’ї. Педагогічні науки та освіта: збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Випуск ХІ. , 2012 р. Запоріжжя, 214-221 (Yatsenko, LV (2012). Influence on the formation of a child's gender culture. Pedagogical sciences and education: a collection of scientific works of the Zaporizhzhya Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education. Issue XI, 2012 Zaporozhye, 214-221).

Published

2018-10-30

How to Cite

Alieksieienko, T. (2018). STEREOTYPES, THEIR CHALLENGES IN GENDER IDENTITY DEVELOPMENT IN CHILDREN. Social Work and Education, 5(3), 38–48. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.4

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION