ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ДИТИНИ: СТЕРЕОТИПИ, ЇХ ВИТОКИ І ТЕНДЕНЦІЇ ДО ЗМІН

Автор(и)

  • Tetiana Alieksieienko Інститут проблем виховання, Національна академія педагогічних наук України м. Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-2060-2354

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.4

Ключові слова:

гендерна ідентичність особистості, ідентифікація, сімейне виховання, гендерне виховання, гендерні стереотипи, соціальні інновації.

Анотація

У статті розкрито проблему гендерної ідентичності особистості як соціально-педагогічного явища, закономірності її становлення у дитини у контексті вікових особливостей, структурного включення до сімейної ідентичності, бінарної дії стереотипів та інновацій сучасного сімейного виховання, набуття знань і життєвого досвіду у самоідентифікації з питань статі, співвіднесення в особливостях виконання гендерних ролей та як результат ідентифікації особистості, обумовлений комунікативно-інформаційними процесами, дилемами самовизначення, впливом батьків і ЗМІ, загальною зміною соціокультурної ситуації. Розкрито стандартизовані уявлення про чоловіче і жіноче в українському суспільстві, вибудуваних за принципом «опозиції». Уточнено класифікацію гендерних стереотипів (загальні стереотипи, стереотипи-приписи, стереотипи-забобони, заборонні стереотипи, каральні стереотипи). Визначено основні механізми формування гендерної ідентифікації дитини у сімейному вихованні: співбуття у єдиному сімейному середовищі; спостереження за виконанням гендерних ролей батьками; батьківські настанови; емоційні переживання щодо кожного із членів родини як представників певної статі; власний досвід дитини спілкування і взаємодії з кожним із батьків та емоційне до нього ставлення; самопізнання; батьківське стимулювання до «правильних» орієнтирів дитини; розширення світогляду дитини через поглиблення і набуття нових знань про неї, її рід; ігрова діяльність; рольова діяльність; інформаційний вплив). Актуалізоано колізії ідентичності особистості, які загострюються в умовах сучасних глобалізаційних процесів.

Біографія автора

Tetiana Alieksieienko, Інститут проблем виховання, Національна академія педагогічних наук України м. Київ, Україна

доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувачка лабораторії соціальної педагогіки

Посилання

Алєксєєнко, Т. Ф. (2016). Сімейне виховання : концептуалізація ідей теорії і практики : монографія. К. ; Умань : ФОП Жовтий О. О. 437. (Alieksieienko, T. F. (2016). Family education: conceptualization of ideas of theory and practice: monograph. K.; Uman: FOP Zhovtyy O. O., 437. [in Ukrainian]).

Алєксєєнко, Т. Ф. (2017). Тенденції трансформації виховної функції сім’ї та основні пріоритети сучасної державної політики у захисті прав дитини в Україні (Alieksieienko, T. F. (2017). Trends in the transformation of the educational function of the family and the main priorities of the current state policy in protecting the rights of the child in Ukraine): Współczesna rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawce:Współczesna rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze : monografiya / Redakcja naukova: Halina Bejger, Oleg Lisovets, Renata Kartaszynska, Svetlana Borysiuk. Nizyn: PP Lisenko M.M., 55-65 [in Polish].

Алєксєєнко, Т. Ф. (2015). Гендерний концепт сімейного виховання особистості як наукова і соціально-педагогічна проблема. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський, Вип. 19, кн. 1. 24-35 (Alieksieienko, T. F. (2015). Gender concept of family education of the individual as a scientific and socio-pedagogical problem / T.F. Alieksieienko // Teoretiko-methodical problems of education of children and pupils' youth: Sb. sciences works of IPV. - Kamyanets-Podilsky, Vip.19, book 1. 24-35. [in Ukrainian]).

Акімова, Л. Н. (2010). Гендерні стереотипи і гендерна ідентичність особистості. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. Вип. 46-47., 82-93. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stapttp_2010_46-47/ (Akimova, L. N. (2010). Gender stereotypes and gender identity of a person. Social technologies: actual problems of theory and practice. Vol. 46-47, 82-93. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stapttp_2010_46-47. [in Ukrainian]).

Берн, Ш. (2002). Гендерная психология. СПб.: ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 320 (Bern, Sh. (2002). Gender Psychology. SPb .: Prime-Evroznak, 320 p. [in Russian)].

Говорун, Т. В. & Кікінеджі, О. М. (2004). Гендерна психологія: навчальний посібник. К.: Видавничий центр «Академія», 308 (Govorun, T. V. & Kikinezhy, O. M. (2004). Gender Psychology: Textbook. K .: Publishing Center "Academy", 308. [in Ukrainian]).

Горностай, П. П. (2003). Гендерний розвиток та гендерна ідентичність особистості, особливості чоловічої та жіночої соціалізаці. Гендерні студії: освітні перспективи (навч.-метод. матеріали). К.: ПЦ «Фоліант», С. 5-21 (Gornostay, P. P. (2003). Gender Development and Gender Identity of the Personality, Particularities of Male and Female Socialization. Gender Studies: Educational Perspectives (teaching method materials). K .: PC "Folio", P. 5-21. [in Ukrainian]).

Європейський орієнтир: гендерна рівність [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ukranews.com/uk/article/2011/03/09/332.]

(European benchmark: gender equality [Electronic resource]. Mode of access: http://ukranews.com/en/article/2011/03/09/332.]. [in Ukrainian]).

Кононко, О. Л. (1998). Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві) : навч. посіб. для вищ. навч. закладів. К. : Освіта, 255 (Kononko, O. L. (1998). Socio-emotional development of personality (in pre-school childhood): educator. manual for higher tutor establishments. K .: Education, 255. [in Ukrainian]).

Кравець, В. П., Кікінеджі, О. М. & Жирська, Г. Я. (2013). Kształcenie kultury genderowej młodziezy w socjum ukrainiskim: tradycja i innowacia. Zrozumieć człowieka – zrozumieć świat. Lublin : Wydawnictwouniwersytetu Marii Curie-Składowskiej, 325–332. (Kravets, V., Kikinezhdi, O. & Zhirskaya, G. (2013). Kształcenie kultury genderowej młodziezy w socjum ukrainiskim: tradycja i innowacia. Zrozumieć człowieka – zrozumieć świat. Lublin : Wydawnictwouniwersytetu Marii Curie-Składowskiej, 325–332. [in Polish]).

Титаренко, В. Я. (1987). Семья и формирование личности. М. :Мысль, 352 (Titarenko, V. Y. (1987). Family and personality formation. M.: Thought, 352. [in Russian]).

Ткалич, М. Г. (2011). Гендерна психологія [Текст] : навчальний посібник. К. : Академвидав, 246 (Tkalych, M. G. (2011). Gender psychology [Text]: textbook. K.: Academic edition, 246. [in Ukrainian]).

Филлипс, Ч. Т. (2002). Феминизм и семья: историко-социологический анализ. М. : Граль, 176 (Phillips, Ch. T. (2002). Feminism and the family: historical and sociological analysis. M.: Gral, 176. [in Ukrainian]).

Яценко, Л. В. (2012). Вплив на формування дитини гендерної культури сім’ї. Педагогічні науки та освіта: збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Випуск ХІ. , 2012 р. Запоріжжя, 214-221 (Yatsenko, LV (2012). Influence on the formation of a child's gender culture. Pedagogical sciences and education: a collection of scientific works of the Zaporizhzhya Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education. Issue XI, 2012 Zaporozhye, 214-221).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-30

Як цитувати

Alieksieienko, T. (2018). ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ДИТИНИ: СТЕРЕОТИПИ, ЇХ ВИТОКИ І ТЕНДЕНЦІЇ ДО ЗМІН. Social Work and Education, 5(3), 38–48. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.4

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION