ASSESSMENT OF THE LEVEL OF READINESS OF FUTURE SOCIAL TEACHERS TO IMPLEMENTATION OF HEALTH CARE ACTIVITIES IN SPECIAL SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.10

Keywords:

social pedagogue;, health activities;, special secondary school;, readiness.

Abstract

The article reveals the meaning of the concepts of “health”, “healthy lifestyle”, “culture of healthy lifestyle” and “culture of health”. A healthy lifestyle is a set of external and internal conditions of human life, on which depends the functional state of the systems of his body; the culture of health is a component of the general culture of a person and is expressed through a system of knowledge and needs for preservation, promotion of health, the presence of a high level of culture of behavior towards the environment and health of others. The culture of a healthy lifestyle is interpreted as a practical application of knowledge in the process of their own lives, which involves meeting the need to maintain and strengthen health. It is found that a holistic solution to the problem of preservation and strengthening of spiritual, physical and social health of students, the implementation of which takes place in health keeping activities, the implementation of which is carried out by health keeping technology. The last is understood as a system of purposeful and algorithmic interaction of all participants in the educational process, which involves the formation, preservation and promotion of health. The readiness of a social pedagogue of a special educational institution to implement health keeping activities is considered by us as an integral characteristic of the social pedagogue's personality, which characterizes his ability to carry out activities aimed at preserving the health of students with psychophysical disorders in the educational process own health, and is manifested in the unity of motivational-value, cognitive and activity components. The results of diagnosing the levels of readiness of students majoring in “Social Work” to implement health activities in special secondary schools showed the predominance of low levels of formation of this phenomenon, said 126 respondents, which is 61.1% of all respondents. At the same time, in 44 (21.4%) the basic and in 36 (17.5%) high levels of formation of the specified phenomenon were found. This is evidenced by the fact that most of the students studying in the specialty "Social Work" are not ready for health care activities in special secondary schools. This is due to the low level of knowledge, as evidenced by the results of tests written by students; lack of motivation to work in certain institutions and the lack of a culture of health care in the students themselves.

Author Biography

Natalia Pyliyk, Lesya Ukrainka Volyn National University

У статті розкрито зміст понять «здоров’я», «здоровий спосіб життя», «культура здорового способу життя» і «культура здоров’язбереження». Встановлено, що цілісне розв’язання проблеми збереження та зміцнення духовного, фізичного та соціального здоров’я учнів, реалізація якого відбувається у здоров’язбережувальній діяльності, практичні реалізація якої здійснюється за допомогою здоров’язбережувальних технологій. Обгрунтовано зміст феномену «Готовність соціального педагога спеціального закладу освіти до реалізації здоров’язбережувальній діяльності у спеціальному закладі освіти» та визначено його структуру. Здійснено діагностику рівнів сформованості означеного феномену у студентів спеціальності «Соціальна робота».

References

Амосов, Н.М. (2007). Енциклопедія Амосова. Алгоритм здоров’я. Москва: ТОВ «Вид-во АСТ [Amosov, N. M. (2007). Amosov’s encyclopedia. Health algorithm. Moscow: AST Publishing House LLC. [in Ukrainian].

Андреев, В. И. (1994). Проверь себя: десять тестов оценки интеллигентности, конкурентоспособности и творческого потенциала личности. Народное образование, 3, 63. [Andreev, V. I. (1994). Test yourself: ten tests to assess the intelligence, competitiveness and creativity of the individual. Public education, 3, 63]

Антипкін, Ю. Г., Волосовец, О. П., Майданник, В. Г., Березенко, В. С., Моісеєнко, Р. О., Виговська, О. В., ... & Мозирська, О. В. (2018). Стан здоров’я дитячого населення—майбутнє країни. Здоровье ребенка, 1, 1-11. Antipkin, Yu. G., Volosovets, O. P., Maidannyk, V. G., Berezenko, V. S., Moiseenko, R. O., Vyhovska, O. V., ... & Mozyrska, O. V. (2018). The health of children is the future of the country. Child Health, 1, 1-11. [in Ukrainian].

Бадмаева, Н. Ц. (2004). Методика для диагностики учебной мотивации студентов (АА Реан и ВА Якунин, модификация НЦ Бадмаевой). Бадмаева НЦ Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей: монография. Улан-Удэ, 151-154. [Badmaeva, N. Ts. (2004). Methods for diagnosing students’ learning motivation (A. A. Rean and V. A. Yakunin, modification of Badmaeva N. C.)]

Баєва, О. І. (2019). Державна політика в галузі охорони здоров’я. Сучасна фармація: історія, реалії та перспективи розвитку : матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю, присвяченої 20-й річниці заснування Дня фармацевтичного працівника України (19-20 вересня 2019 р. м. Харків), 155-156. [Baeva, O. I. (2019). Public health policy. Modern pharmacy: history, realities and prospects of development: materials of scientific practice. conf. with international participation dedicated to the 20th anniversary of the Day of the Pharmaceutical Worker of Ukraine (September 19-20, 2019, Kharkiv), 155-156. [in Ukrainian].

Безпалько, О. В. (2009). Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури. [Bezpalko, O. V. (2009). Social pedagogy: diagrams, tables, comments: a textbook. Kyiv: Center for Educational Literature. [in Ukrainian]. [in Ukrainian].

Ващенко, О., & Свириденко, С. (2006). Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі. Здоров’я та фізична культура, 8, 1-6. [Vashchenko, O., & Sviridenko, S. (2006). Teacher's willingness to use health technologies in the educational process. Health and Physical Education, 8, 1-6. [in Ukrainian].

Габорець, Ю. Ю., Дудіна, О. О., & Дудник, С. В. (2018). Тенденції захворюваності дитячого населення України. Україна. Здоров'я нації, (3), 119-120. [Gaborets, Yu. Yu., Dudina, O. O., & Dudnik, S. V. (2018). Trends in the incidence of children in Ukraine. Ukraine. Health of the Nation, (3), 119-120. [in Ukrainian].

Гозак, С. В. (2012). Вплив чинників навчального процесу на показники здоров'я школярів. Довкілля та здоров’я, 3 (62), 17-20. [Gozak, S. W. (2012). Influence of factors of educational process on indicators of health of schoolboys. Environment and Health, 3 (62), 17-20. [in Ukrainian].

Горащук, В. (1998). Соціально-педагогічний статус валеологічної науки. Рідна школа, (1), 70-74. [Gorashchuk, V. (1998). Socio-pedagogical status of valeological science. Native School, (1), 70-74. [in Ukrainian].

Емельянова, М. А. (2005). Становление профессиональной зрелости социального педагога в образовательном процессе вуза (Дис. д-ра пед. наук). Оренбургский государственный университет, Оренбург. [Emelyanova, M. A. (2005). Formation of professional maturity of the social teacher in educational process of high school (Dissertation of the doctor of pedagogical sciences). Orenburg State University, Orenburg]

Іваницький, О. В. (2008). Девіантна поведінка молоді в Україні: чинники виникнення та державні заходи подолання. Актуальні проблеми державного управління, (2), 83-90. [Ivanitsky, O. V. (2008). Deviant behavior of young people in Ukraine: factors of occurrence and state measures to overcome. Current issues of public administration, (2), 83-90. [in Ukrainian].

Когут, С. (2008). Девіантна поведінка дітей та молоді: проблеми й шляхи подолання. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, (24) [Kohut, S. (2008). Deviant behavior of children and youth: problems and ways to overcome. Bulletin of Lviv University. Pedagogical series, (24). [in Ukrainian].

Крутій, К. В., & Зелик, Е. В. (2018). До проблеми здоров’язбереження дошкільників. <https://cutt.ly/In78PSf> (2020, травень, 10) [Krutiy, K. V., & Zelik, E. V. (2018). To the problem of preschool health. <https://cutt.ly/In78PSf> (2020, May, 10). [in Ukrainian].

Лепешко, А. В. (2016). Особливості девіацій у сучасної української молоді. Дослідження особистості та групи в етнічній і крос-культурній психології. <http://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/04/Etnichna_samosvidomist_2016.pdf> (2019, жовтень, 11) [Lepeshko, A. V. (2016). Features of deviations in modern Ukrainian youth. Studies of personality and group in ethnic and cross-cultural psychology. <http://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/04/Etnichna_samosvidomist_2016.pdf> (2019, October, 11). [in Ukrainian].

Мойсеюк, В. П. (2018). Формування культури професійного здоров'я майбутніх соціальних педагогів (Дис. канд. пед. наук). Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка, Тернопіль [Moiseyuk, V. P. (2018). Formation of the culture of professional health of future social teachers (Dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences). Ternopil National ped. Univ. V. Hnatyuk, Ternopil. [in Ukrainian].

Соколенко, Л. С. (2011). Формування культури здорового способу життя студентів вищих навчальних закладів (Автореф. дис. канд. пед. наук). 13.00.07. Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини, Умань. [Sokolenko, L. S. (2011). Formation of a culture of a healthy way of life of students of higher educational institutions (Author’s abstract. Candidate of Pedagogical Sciences). 13.00.07. Uman. state ped. Univ. P. Tichini, Uman. [in Ukrainian].

Синявський, В. В., & Федоришин, Б. О. (1998). Психодіагностика в службі зайнятості: методичний посібник. В. Синявський, О. Яцишина (Ред.). Київ, 34-51.[Sinyavsky, V. V., & Fedoryshyn, B. O. (1998). Psychodiagnostics in the employment service: a guide. V. Synyavsky, O. Yatsyshyna (Ed.). Kyiv, 34-51. [in Ukrainian].

Український інститут стратегічних досліджень МОЗ України (2018). Щорічна доповідь про стан здоров'я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров'я України. Київ: Медінформ. [Ukrainian Institute for Strategic Studies of the Ministry of Health of Ukraine (2018). Annual report on the state of health of the population, the sanitary and epidemiological situation and the results of the health care system of Ukraine. Kyiv: Medinform. [in Ukrainian].

Янковська, Л. А. (2018). Економічні аспекти покращення здоров’я дитячого населення україни. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 19, 4-9. Yankovskaya, L. A. (2018). Economic aspects of improving the health of children in Ukraine. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 19, 4-9. [in Ukrainian].

Цибульська, О. В. (2019). Сутнісні характеристики базових понять проблеми культури здоров’язбереження. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 93(6), 301-309. [Tsibulska, O. V. (2019). Essential characteristics of the basic concepts of the problem of health culture. Spirituality of personality: methodology, theory and practice, 93 (6), 301-309. [in Ukrainian].

Published

2021-03-30

How to Cite

Pyliyk, . N. . (2021). ASSESSMENT OF THE LEVEL OF READINESS OF FUTURE SOCIAL TEACHERS TO IMPLEMENTATION OF HEALTH CARE ACTIVITIES IN SPECIAL SCHOOLS. Social Work and Education, 8(1), 129–137. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.10

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION