Ensuring the quality of social services as a task of training social workers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.3.9

Keywords:

quality of social services, European framework for the quality of social services, professional training of social workers, educational programs in social work, competencies of social workers

Abstract

The article discusses the need to reform the social services system and train social workers in Ukraine in the context of European integration. The main emphasis is placed on the importance of implementing European quality standards, in particular the European Quality Framework for Social Services. The study compares approaches to quality assurance with the European Framework, with particular emphasis on inclusivity, collaboration, and safety. An analysis of the implementation of the European framework for the quality of social services was carried out on the example of Ireland, emphasizing the voluntary nature of its use in EU member states and the individual approach of each country to the assessment of the quality of social services. The main focus is devoted to the study of the professional training of future social workers and their ability to provide high-quality social services. The need for future social work professionals to develop key competencies such as communication, empathy, management skills, and cultural competence has been identified. The integration of European standards into social work education remains a problem, so the authors emphasize the importance of adapting educational programs for training specialists using various approaches, such as project-oriented learning, case-based learning, supervision, problem-oriented learning, practical training in field conditions, simulation, and role-playing games, research projects, digital platforms, and interdisciplinary courses. These approaches contribute to the formation of a wide range of competencies that meet modern challenges and requirements of European standards. The importance of a systematic approach to the integration of European standards into educational programs for improving the quality of social services in Ukraine is emphasized.

Author Biographies

Olha Stoliaryk, Ivan Franko National University of Lviv, Lviv

PhD in Social Work, Associate Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work, Ivan Franko National University of Lviv, Lviv

Tetyana Semigina, Academy of Labour Social Relations and Toursim, Kiev

Dr. in Political Sciences, Professor

References

Бєлєвцова, Я. (2021). Механізм підвищення якості соціальних послуг на рівні місцевих органів влади: автореф. дис. … канд. наук з держ. упр.: 25.00.02. Харків. [Belevtsova, Y. (2021). The mechanism of improving the quality of social services at the level of local authorities: abstaract of thesis…. candidate degree in public administration: 25.00.02. Kharkiv]. [in Ukrainian].

Бражко, О. (2022). Особливості управління якістю і ефективністю надання соціальних послуг на державному та місцевому рівні. Наукові інновації та передові технології, 5 (7), 297-308. [Brazhko, O. (2022). Peculiarities of managing the quality and efficiency of social services at the state and local level. Naukovi innovatsiyi ta peredovi tekhnolohiyi, 5(7), 297-308]. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-5(7)-297-309. [in Ukrainian].

Лютий, В., & Гаврилюк, К. (2020). Критерії оцінювання якості соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи, 75 (1), 115-121. [Lyutyy, V., & Havrylyuk, K. (2020). Criteria for evaluating the quality of social support for families in difficult life circumstances. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya 5: Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy, 75 (1), 115-121]. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.75.25. [in Ukrainian].

Процик, І. & Кара, Н. (2021). Проблеми підвищення якості соціальних послуг у процесі поглиблення міжнародної співпраці вітчизняних та польських підприємств. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 3(2), 240-247. [Protsyk, I. & Kara, N. (2021). Problems of improving the quality of social services in the process of deepening international cooperation of domestic and Polish enterprises. Menedzhment ta pidpryyemnytstvo v Ukrayini: etapy stanovlennya i problemy rozvytku, 3(2), 240-247]. https://doi.org/10.23939/smeu2021.02.240. [in Ukrainian].

Савельчук, І. (2021). Перспективи удосконалення підготовки соціальних працівників як особливого виду соціальної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 196, 59-63. [Savelchuk, I. (2021). Prospects for improving the training of social workers as a special type of social education. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky, 196, 59-63]. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-196-59-63. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2021). Міжнародна соціальна робота: пріоритети та стандарти. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму. [Semigina, T. (2021). International social work: priorities and standards. Kyiv: Academy of Labor, Social Relations and Tourism]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2020). Чи завжди цифри мають значення: Огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. Path of science, 6(7), 3001-3011. [Semigina, T. (2020). Do Numbers Always Matter: A Review of Research Paradigms in Social Work. Path of science, 6(7), 3001-3011]. http://dx.doi.org/10.22178/pos.60-2. [in Ukrainian].

Семигіна, Т., & Пожидаєва, О. (2020). Формування компетентностей соціальних працівників: міжнародна та локальна практика. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук (с. 47-63). Вінниця: Європейська наукова платформа. [Semigina, T., & Pozhidayeva, O. (2020). Formation of competences of social workers: international and local practice. Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences (pp. 47-63). Vinnytsia: European Scientific Platform]. https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-1.05. [in Ukrainian].

Чернета, С. (2023). Теорія та практика підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Луцьк: ФОП Мажула Ю.М. [Cherneta, S. (2023). Theory and practice of training future specialists in social work to provide social services. Lutsk: FOP Majula Yu.M.].

Boczoń, J. (2004). Poradnik standaryzacji usług społecznych, Warszawa

CORU (2017). Standards of proficiency for Social Care Workers. Retrieved from: https://www.coru.ie/social-care-workers/resources-for-social-care-workers/standards-of-proficiency-for-social-care-workers/

HIQA (2024). National Standards. Retrieved from: https://www.hiqa.ie/areas-we-work/national-standards

ISO (2015). Quality management systems — Requirements. https://www.iso.org/standard/62085.html

Parmelli, E., Langendam, M., Piggott, T., Adolfsson, J., Akl, E. A., Armstrong, D., ... & Schünemann, H. J. (2021). Guideline-based quality assurance: a conceptual framework for the definition of key elements. BMC health services research, 21, 1-8. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06148-2

Shyshka, R. B., Shyshka, O. R., Shishka, N. V., Slipchenko, A. S., & Tkalych, M. O. (2022). Updating civil legislation in accordance with European quality standards: the example of Ukraine. DIXI, 24(1), 1-27. https://doi.org/10.16925/2357-5891.2022.01.11/

The Social Protection Committee (2010). A Voluntary European Quality Framework For Social Services. https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=6140&langId=en

Zheng, X., Otsen, B., Zhao, L., Xu, Z., Ding, S., Xu, F., ... & Chen, R. (2024). Living environment, service quality satisfaction and depression among Chinese older adults in elderly caring social organizations. Journal of Affective Disorders, 366(1), 25-35. https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.08.132

Published

2024-09-30

How to Cite

Stoliaryk, O., & Semigina, T. . (2024). Ensuring the quality of social services as a task of training social workers. Social Work and Education, 11(3), 417–431. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.3.9

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION