Забезпечення якості соціальних послуг як завдання підготовки соціальних працівників

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.3.9

Ключові слова:

освітні програми з соціальної роботи, компетентності соціальних працівників, професійна підготовка соціальних працівників, європейська рамка якості соціальних послуг, якість соціальних послуг

Анотація

У статті обговорюється необхідність реформування системи соціальних послуг та підготовки соціальних працівників в Україні в контексті євроінтеграції. Основний акцент робиться на важливості впровадження європейських стандартів якості, зокрема Європейської рамки якості соціальних послуг. У дослідженні порівнюються підходи до забезпечення якості з Європейською рамкою, зокрема з акцентом на інклюзивність, співпрацю та безпеку. Здійснено аналіз впровадження Європейської рамки якості соціальних послуг на прикладі Ірландії, підкреслюючи добровільність її використання в країнах-членах ЄС та індивідуальний підхід кожної країни до оцінки якості соціальних послуг. Основна увага присвячена дослідженню професійної підготовки майбутніх соціальних працівників та їхньої здатності забезпечувати високу якість надання соціальних послуг. Виявлено потребу в розвитку у майбутніх фахівців з соціальної роботи ключових компетенцій, таких як комунікація, емпатія, управлінські навички та культурна компетентність. Проблемою залишається інтеграція європейських стандартів в освіту з соціальної роботи, тому автори підкреслюють важливість адаптації освітніх програм для підготовки фахівців, використовуючи різноманітні підходи, такі як проєктно-орієнтоване навчання, навчання на основі кейсів, супервізія, проблемно-орієнтоване навчання, практична підготовка у польових умовах, симуляційні та рольові ігри, дослідницькі проекти, цифрові платформи та міждисциплінарні курси. Ці підходи сприяють формуванню широкого спектра компетентностей, що відповідають сучасним викликам та вимогам європейських стандартів. Підкреслюється важливість системного підходу до інтеграції європейських стандартів у навчальні програми для підвищення якості соціальних послуг в Україні.

Біографії авторів

Ольга Столярик, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

докторка філософії із соціальної роботи, доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

Тетяна Семигіна, Академія праці, соціальних відносин і туризму, Київ

докторка політичних наук, професорка

Посилання

Бєлєвцова, Я. (2021). Механізм підвищення якості соціальних послуг на рівні місцевих органів влади: автореф. дис. … канд. наук з держ. упр.: 25.00.02. Харків. [Belevtsova, Y. (2021). The mechanism of improving the quality of social services at the level of local authorities: abstaract of thesis…. candidate degree in public administration: 25.00.02. Kharkiv]. [in Ukrainian].

Бражко, О. (2022). Особливості управління якістю і ефективністю надання соціальних послуг на державному та місцевому рівні. Наукові інновації та передові технології, 5 (7), 297-308. [Brazhko, O. (2022). Peculiarities of managing the quality and efficiency of social services at the state and local level. Naukovi innovatsiyi ta peredovi tekhnolohiyi, 5(7), 297-308]. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-5(7)-297-309. [in Ukrainian].

Лютий, В., & Гаврилюк, К. (2020). Критерії оцінювання якості соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи, 75 (1), 115-121. [Lyutyy, V., & Havrylyuk, K. (2020). Criteria for evaluating the quality of social support for families in difficult life circumstances. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya 5: Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy, 75 (1), 115-121]. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.75.25. [in Ukrainian].

Процик, І. & Кара, Н. (2021). Проблеми підвищення якості соціальних послуг у процесі поглиблення міжнародної співпраці вітчизняних та польських підприємств. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 3(2), 240-247. [Protsyk, I. & Kara, N. (2021). Problems of improving the quality of social services in the process of deepening international cooperation of domestic and Polish enterprises. Menedzhment ta pidpryyemnytstvo v Ukrayini: etapy stanovlennya i problemy rozvytku, 3(2), 240-247]. https://doi.org/10.23939/smeu2021.02.240. [in Ukrainian].

Савельчук, І. (2021). Перспективи удосконалення підготовки соціальних працівників як особливого виду соціальної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 196, 59-63. [Savelchuk, I. (2021). Prospects for improving the training of social workers as a special type of social education. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky, 196, 59-63]. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-196-59-63. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2021). Міжнародна соціальна робота: пріоритети та стандарти. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму. [Semigina, T. (2021). International social work: priorities and standards. Kyiv: Academy of Labor, Social Relations and Tourism]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2020). Чи завжди цифри мають значення: Огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. Path of science, 6(7), 3001-3011. [Semigina, T. (2020). Do Numbers Always Matter: A Review of Research Paradigms in Social Work. Path of science, 6(7), 3001-3011]. http://dx.doi.org/10.22178/pos.60-2. [in Ukrainian].

Семигіна, Т., & Пожидаєва, О. (2020). Формування компетентностей соціальних працівників: міжнародна та локальна практика. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук (с. 47-63). Вінниця: Європейська наукова платформа. [Semigina, T., & Pozhidayeva, O. (2020). Formation of competences of social workers: international and local practice. Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences (pp. 47-63). Vinnytsia: European Scientific Platform]. https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-1.05. [in Ukrainian].

Чернета, С. (2023). Теорія та практика підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Луцьк: ФОП Мажула Ю.М. [Cherneta, S. (2023). Theory and practice of training future specialists in social work to provide social services. Lutsk: FOP Majula Yu.M.].

Boczoń, J. (2004). Poradnik standaryzacji usług społecznych, Warszawa

CORU (2017). Standards of proficiency for Social Care Workers. Retrieved from: https://www.coru.ie/social-care-workers/resources-for-social-care-workers/standards-of-proficiency-for-social-care-workers/

HIQA (2024). National Standards. Retrieved from: https://www.hiqa.ie/areas-we-work/national-standards

ISO (2015). Quality management systems — Requirements. https://www.iso.org/standard/62085.html

Parmelli, E., Langendam, M., Piggott, T., Adolfsson, J., Akl, E. A., Armstrong, D., ... & Schünemann, H. J. (2021). Guideline-based quality assurance: a conceptual framework for the definition of key elements. BMC health services research, 21, 1-8. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06148-2

Shyshka, R. B., Shyshka, O. R., Shishka, N. V., Slipchenko, A. S., & Tkalych, M. O. (2022). Updating civil legislation in accordance with European quality standards: the example of Ukraine. DIXI, 24(1), 1-27. https://doi.org/10.16925/2357-5891.2022.01.11/

The Social Protection Committee (2010). A Voluntary European Quality Framework For Social Services. https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=6140&langId=en

Zheng, X., Otsen, B., Zhao, L., Xu, Z., Ding, S., Xu, F., ... & Chen, R. (2024). Living environment, service quality satisfaction and depression among Chinese older adults in elderly caring social organizations. Journal of Affective Disorders, 366(1), 25-35. https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.08.132

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-30

Як цитувати

Столярик, О., & Семигіна, Т. . (2024). Забезпечення якості соціальних послуг як завдання підготовки соціальних працівників. Social Work and Education, 11(3), 417–431. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.3.9

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION