PROFESSIONAL REPUTATION’S DIAGNOSTICS OF SOCIAL SPHERE’S FUTURE SPECIALISTS

Authors

Keywords:

reputation, professional reputation, professional reputation of social sphere’s specialists, diagnostics

Abstract

It is covered in the article the problem of professional reputation of social sphere’s future specialists. It is discovered the core of the concept “reputation” that is an image that is purposefully formed. Also it has an emotional-psychological influence on anybody in order to make an impression, opinion about the person with created reputation. The social teacher’s professional reputation is presented as a complete image of the personality that has a complex of internal and external factors of personal qualities and means of self-presentation. It is specified the concept “professional reputation of social sphere’s future specialists” that is considered as an aspect of professionalism and means of an influence on others. The components of professional reputation of social sphere’s future specialists include such as an appearance. Person can attracts anybody’s attention and creates a positive impression about him or her. The combination of verbal and nonverbal language gives an opportunity to interact more effectively, express an own attitude, evaluate, incite and make arrangements with others. Internal accordance to the profession that involves a peculiar originality and uniqueness, an expression and an ability to appeal others. It is conducted an experimental study to define the level of students’ professional reputation, future social workers and teachers. The study was conducted in Ternopil National Pedagogic University named after Volodymyr Hnatyuk. 12 four-year students branch of study “Social work” and 15 four-year students branch of study “Social pedagogy” of took part in the study. In the capacity of diagnostics tools it was chosen a questionnaire, the S. Nosov’s technique “The manager’s reputation”. The V. Ryakhovskyi’s technique to define the level of sociability. The M. Rozenberg’s self-esteem test. The general level of professional reputation of social sphere’s future workers / teachers is defined by means of A. Panphilova’s technique as “Check your reputation”. The results of this technique showed that most of students have got a medium level of professional reputation’s formedness.

Author Biography

Olha Soroka, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogic University

Doctor of pedagogical sciences, assistant professor The department of social pedagogy and social work

References

Абрамович Т. Імідж як презентаційна складова професійного становлення соціального педагога [Електронний ресурс] / Т. Абрамович // Нова педагогічна думка. – 2014. – № 4 (80). – Режим доступу: https://www.google.ru/#newwindow=1&q=%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0

Атаманська К. І. Зміст та структура спецсемінару з формування професійного іміджу майбутнього соціального педагога [Електронний ресурс] / К. І. Атаманська. – Режим доступу: http://nebula.wsimg.com/c4a4da70ad1435667e7e1469959b057a?AccessKeyId=CE8AEFD964A5916B60D5&disposition=0&alloworigin=1

Берд П. Продай себя! Эффективная тактика улучшения вашего имиджа / П. Берд; Пер. с англ. Т. А. Сиваковой. – М. : Амалфея, 1997. – 208 с.

Ворожейкіна О. М. 100 цікавих ідей для проведення уроку / О. М. Ворожейкіна. – Х., 2000. – 94 с.

Горчакова В. Г. Прикладная имиджелогия / В. Г. Горчакова. – Ростов н/Д : Феникс, 2010. – 478 с. – (Высшее образование).

Калюжный А. А. Психология формирования имиджа учителя / А. А. Калюжный. – М. : ВЛАДОС, 2004. – 222 с.

Камышева Е. Ю. Педагогический имидж учителя / Е. Ю. Камышева // Известия Уральского государственного университета (Сер. Проблемы образования, науки и культуры). – 2009. – № 4 (68). – С. 48–53.

Кобилянська Л. І. Формування професійного іміджу майбутнього гувернера у процесі навчання у ВНЗ [Електронний ресурс] / Л. І. Кобилянська. – Режим доступу : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=F&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21CNR=20

Кон И. С. В поисках себя: личность и ее самосознание [Электронный ресурс] / И. С. Кон. – М. : Политиздат, 1984. – Режим доступа : http://psylib.ukrweb.net/books/konis01/index.htm

Овчарова Р. В. Справочная книга социального педагога / Р. В. Овчарова. – М. : Сфера, 2001. – 480 с.

Панфилова А. П. Тренинг педагогического общения : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / А. П. Панфилова. – М. : Издательский центр «Академия», 2006. – 336 с.

Перелыгина. Е. Б. Психология имиджа: Учебное пособие / Е. Б. Перелыгина. – М. : Аспект Пресс. – 2002. – С. 11–23.

Попова В. В. Професійний імідж: основні напрями вивчення поняття / В.В. Попова [Електронний ресурс] // Держава та регіони (Серія: соціальні комунікації). – 2013. – № 1 (13). – С. 170–173. – Режим доступу : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=F&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21CNR=20

Шпалинский В. В. Психология менеджмента / В. В. Шпалинский. – Х. : ХГПУ, 2001. – 315 с.

Published

2016-12-26

How to Cite

Soroka, O. (2016). PROFESSIONAL REPUTATION’S DIAGNOSTICS OF SOCIAL SPHERE’S FUTURE SPECIALISTS. Social Work and Education, 3(2), 62–72. Retrieved from https://journals.uran.ua/swe/article/view/90407

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION