Інтеграція освіти для сталого розвитку у закладі вищої освіти: проблеми та перспективи

Автор(и)

  • Ганна Чайковська Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0003-4614-3843

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.11

Ключові слова:

освіта для сталого розвитку, заклад вищої освіти, професійна підготовка, майбутні вчителі, проблеми, перспективи

Анотація

У статті розкрито роль закладу вищої освіти (далі ЗВО) у впровадженні ідей сталого розвитку у вітчизняному освітньому просторі. Розглянуто проблему імплементації освіти для сталого розвитку (далі ОСР) в процес підготовки майбутніх учителів. Акцент зроблено на підготовці майбутніх вчителів до реалізації завдань ОСР у професійній діяльності. Встановлено, що сучасний педагог має володіти кращими практиками сталого розвитку, вміти формувати в учнів компетентності сталого розвитку, розвивати індивідуальну та колективну відповідальність за сталий розвиток суспільства тощо. Досліджено проблеми інтеграції ОСР на сучасному етапі розвитку вищої освіти, зокрема: неузгодженість змісту освітніх програм підготовки майбутніх вчителів із потребами суспільства, складність забезпечення міждисциплінарного підходу у підготовці здобувачів вищої педагогічної освіти, неготовність або ж відсутність мотивації викладачів до включення цілей сталого розвитку (далі ЦСР) у своє викладання, недостатнє навчально-методичне забезпечення ЗВО, відсутність чітких критеріїв оцінювання результатів навчання студентів та їх готовності до виконання професійних завдань в інтересах сталого розвитку суспільства тощо. Встановлено, що подолання цих бар’єрів лежить в площині трансформації освітнього середовища ЗВО, переорієнтації професійної освіти на підготовку майбутніх фахівців до професійної діяльності за принципами сталого розвитку, зміни освітньо-професійних програм підготовки майбутніх учителів та змісту педагогіки і методики навчання здобувачів вищої педагогічної освіти, забезпечення доступності навчальних засобів і навчально-методичних посібників з освіти для сталого розвитку, визначення компетентностей, необхідних майбутнім педагогам для досягнення сталого розвитку суспільства в рамках своєї професійної відповідальності та індикаторів моніторингу й оцінки отриманого прогресу.

Біографія автора

Ганна Чайковська, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

кандидат біологічних наук, доцент, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, вул. Максима Кривоноса, 2, м. Тернопіль

Посилання

Коренева, І. (2018). Зміст і структура компетентності майбутніх учителів біології у сфері освіти для сталого розвитку. Український педагогічний журнал, (3), 109–117. [Koreneva, I. (2018). Future teachers of biology in the sphere of education for sustainable development. Ukrainian Pedagogical Journal, (3), 109–117. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2018-3-109-117

Чайковська, Г.Б. (2020). Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи на засадах сталого розвитку. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (46), 138–142. [Chaikovska, H. B. Professional training of future primary school teachers on the basis of sustainable development. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», 1 (46), 138–142. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.138-142

Чайковська Г.Б. (2022). Формування компетентностей сталого розвитку в процесі фахової підготовки майбутніх вчителів початкової школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 1, 72–80. [Chaikovska, H. B. Formation of ESD competencies in teachers of primary classes in the process of professional trainings. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 1, 72–80. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.9

Aguilar, O. M. (2018). Examining the literature to reveal the nature of community EE/ESD programs and research. Environmental Education Research, 24(1), 26–49. https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1244658

Blanco-Portela, N., Benayas, J., Pertierra, L.R., Lozano, R. (2017). Towards the integration of sustainability in Higher Education Institutions: A review of drivers of and barriers to organisational change and their comparison against those found of companies. J. Clean. Prod., 166, 563–578. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.07.252

Braßler, M., & Sprenger, S. (2021). Fostering Sustainability Knowledge, Attitudes, and Behaviours through a Tutor-Supported Interdisciplinary Course in Education for Sustainable Development. Sustainability, 13(6), 3494. https://doi.org/10.3390/su13063494

Cairns, R., Hielscher, S., & Light, A. (2020). Collaboration, creativity, conflict and chaos: Doing interdisciplinary sustainability research. Sustainability Science, 15(6), 1711-1721. https://doi.org/10.1007/s11625-020-00784-z

Cebrián, G., Junyent, M., & Mulà, I. (2020). Competencies in education for sustainable development: Emerging teaching and research developments. Sustainability, 12(2), 579. https://doi.org/10.3390/su12020579

Chaikovska, H.B., Levchyk, I. Yu. (2022). Interdisciplinary integration of education for sustainable development into higher education institution (integrated ESP case study) Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 2 (109). 195–212. https://doi.org/10.35433/pedagogy.2(109).2022.195-211

El-Bassiouny, N., Hamed, S., Ammar, N., Hammad, H., & Adib, H. (2020). Approaching the Giving Voice to Values (GVV) pedagogy in business ethics education: The case of the business ethics course at the German University in Cairo (GUC), Egypt. In Ethics, CSR and Sustainability (ECSRS) Education in the Middle East and North Africa (MENA) Region (pp. 51–68).

Ferguson, T., Roofe, C., Cook, L. D., Bramwell-Lalor, S., & Gentles, C. H. (2022). Education for Sustainable Development (ESD) Infusion into Curricula: Influences on Students’ Understandings of Sustainable Development and ESD. Brock Education Journal, 31(2), 63-84. https://doi.org/10.26522/brocked.v31I2.915

Fuertes-Camacho, M. T., Graell-Martín, M., Fuentes-Loss, M., & Balaguer-Fàbregas, M. C. (2019). Integrating sustainability into higher education curricula through the project method, a global learning strategy. Sustainability, 11(3), 767. https://doi.org/10.3390/su11030767

Jeana Kriewaldt & Shu Jun Lee (2022) Towards powerful knowledge: an Australian case study of prospective teachers’ knowledge and dispositions for sustainability education, International Research in Geographical and Environmental Education, https://doi.org/10.1080/10382046.2022.2146836

Jenkins, N., & Stone, T. E. (2019). Interdisciplinary responses to climate change in the university classroom. Sustainability, 12(2), 100-103. https://doi.org/10.1089/sus.2018.0033

Kioupi, V., & Voulvoulis, N. (2019). Education for sustainable development: A systemic framework for connecting the SDGs to educational outcomes. Sustainability, 11(21), 6104. https://doi.org/10.3390/su11216104

Kwee, C. T. T. (2021). I want to teach sustainable development in my English classroom: A case study of incorporating sustainable development goals in English teaching. Sustainability, 13(8), 4195. https://doi.org/10.3390/su13084195

Kyle, W. C. (2020). Expanding our views of science education to address sustainable development, empowerment, and social transformation. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s43031-019-0018-5

Leal Filho, W., Shiel, C., Paço, A., Mifsud, M., Ávila, L. V., Brandli, L. L., ... & Caeiro, S. (2019). Sustainable Development Goals and sustainability teaching at universities: Falling behind or getting ahead of the pack?. Journal of Cleaner Production, 232, 285-294.

Lozano, R.; Barreiro-Gen, M.; Lozano, F.J.; Sammalisto, K. (2019). Teaching sustainability in European higher education institutions: Assessing the connections between competences and pedagogical approaches. Sustainability, 11, 1602. https://doi.org/10.3390/su11061602

Melles, G. (2019). Views on education for sustainable development (ESD) among lecturers in UK MSc taught courses: Personal, institutional and disciplinary factors. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(1), 115-138. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2018-0032

Polishchuk, O., Zdanevych, L., & Мyskova, N. (2021). Praxeology of sustainable development in educational ontology (evidence from Khmelnytskyi Humanitarian Pedagogical Academy). International Scientific Journal of Universities and Leadership, (12), 148-159. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-148-159

Restrepo, M. M. C., Blanco-Portela, N., Ladino-Ospina, Y., Sigua, R. N. T., & Vargas, K. O. (2017). Professional development of university educators in ESD: A study from pedagogical styles. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 648–665. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2016-0031

Sáez de Cámara, E., Fernández, I., & Castillo-Eguskitza, N. (2021). A holistic approach to integrate and evaluate sustainable development in higher education. The case study of the University of the Basque Country. Sustainability, 13(1), 392. https://doi.org/10.3390/su13010392

Sala, S., Ciuffo, B., Nijkamp, P. (2015). A systemic framework for sustainability assessment. Ecol. Econ., 119, 314–325. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2015.09.015

Schuler, S., Fanta, D., Rosenkraenzer, F., & Riess, W. (2018). Systems thinking within the scope of education for sustainable development (ESD)–a heuristic competence model as a basis for (science) teacher education. Education, 42(2), 192-204. https://doi.org/10.1080/03098265.2017.1339264

Stukalo, N., & Lytvyn, M. (2021). Towards sustainable development through higher education quality assurance. Education Sciences, 11(11), 664. https://doi.org/10.3390/educsci11110664

Waltner, E.M., Riess, W., Mischo, C. (2019). Development and validation of an instrument for measuring student sustainability competencies. Sustainability, 11, 1717. https://doi.org/10.3390/su11061717

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-30

Як цитувати

Чайковська, Г. (2023). Інтеграція освіти для сталого розвитку у закладі вищої освіти: проблеми та перспективи. Social Work and Education, 10(1), 123–133. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.11

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION