ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Оксана КРАВЧЕНКО Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-9732-6546
  • Алла ВОЙТОВСЬКА Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-4960-6348

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.4

Ключові слова:

гендерна компетентність, фахівець із соціальної роботи, професійна діяльність, гендерна рівність, заклад вищої освіти

Анотація

У статті актуалізовано необхідність формування гендерної компетентності в майбутніх фахівців із соціальної роботи процесі професійної підготовки. Визначено можливості імплементації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року. У контексті здійснюваного дослідження проаналізовано наявність гендерних студій у закладах вищої освіти та наявність гендерного компоненту в освітніх програмах. Також здійснено аналіз освітньо-професійних та освітньо-наукових програм зі спеціальності 231 Соціальна робота щодо наявності освітніх компонентів, сфокумованих на формування у майбутніх фахівців готовності до професійної діяльності із дотриманням основних аспектів гендерної рівності. З'ясовано, що гендерний контекст прослідковується у всіх проаналізованих освітніх програмах. Наявні окремі навчальні дисципліни у закладах освіти, які включають аспекти протидії дискримінації та насильству над жінками, однак вони потребують оновлення та адаптації до сучасних викликів. Більшість освітніх програм з соціальної роботи враховують вимоги державних стандартів та у процесі формування професійних компетентностей фокусуються на дотриманні прав людини та протидії дискримінації. Висвітлено досвід роботи Гендерного центру, який створено в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Спрезентовано історію створення, завдання та напрями роботи центру щодо формування гендерної компетентності в майбутніх фахівців із соціальної роботи. Обґрунтовано необхідність формування гендерної компетентності у майбутніх фахівців із соціальної сфери через запровадження наскрізного гендерного підходу до освітнього процесу, важливе місце в якому належить участь у неформальній освіті та спеціалізованим навчальним дисциплінам, які розкривають прикладні аспекти гендерної рівності.

Біографії авторів

Оксана КРАВЧЕНКО, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

професорка, деканка факультету соціальної та психологічної освіти

Алла ВОЙТОВСЬКА, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор філософії з соціальної роботи, доцентка

Посилання

Закон України «Про вищу освіту». [Law of Ukraine "On Higher Education". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (date of application: 05.01.2024). [in Ukrainian].]

Кравець, В., Кікінежді, О., Василькевич, Я. Формування гендерно справедливого середовища у закладах освіти України: eвроінтеграційний контекст. Науковий iнформацiйний журнал проблеми вищої освiти «Новий колегіум». №1-2 2023 (110). С. 15-24. [Kravets, V., Kikinezhdi, O., Vasylkevich, Ya. Formation of a gender-just environment in educational institutions of Ukraine: European integration context. Scientific information journal of the problems of higher education "New Collegium". № 1-2. 2023 (110). P. 15-24. [in Ukrainian].]

Жінки. Мир. Безпека: Інформаційно-навчальний посібник з ґендерних аспектів конфліктів для фахівців соціальної сфери. За заг.ред. Ковальчук Л.Г., Левченко К.Б., Київ, 2017. 172 с. [Women. Peace. Security: An informational and educational guide on gender aspects of conflicts for social workers. According to general ed. Kovalchuk L.G., Levchenko K.B., Kyiv, 2017. 172 p. URL: https://www.osce.org/files/f/documents/3/3/386408.pdf (access date: 06/05/2023). [in Ukrainian].]

Магістратура. ОП «Гендерні студії». Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2023. [Magistracy. OP "Gender Studies". Kyiv National University named after Taras Shevchenko, 2023. URL: https://sociology.knu.ua/uk/magistratura-op-genderni-studiyi (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Волинського національного університету імені Лесі Українки. [Educational programs of Lesya Ukrainka Volyn National University. URL: https://vnu.edu.ua/uk/hromadske-obhovennya (access date: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Житомирського державного університету імені Івана Франка. [Educational programs of Zhytomyr Ivan Franko State University. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/op/department/0/ (date of application: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Запорізького національного університету. [Educational programs of the Zaporizhia National University. URL: https://www.znu.edu.ua/ukr/pk/4362/bakalavr (access date: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Київського національного університету імені Тараса Шевченка. [Educational programs of Taras Shevchenko Kyiv National University. URL: https://psy.knu.ua/study/e-programs (access date: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Національного університету «Львівська політехніка». [Educational programs of the Lviv Polytechnic National University. URL: https://lpnu.ua/osvita/pro-osvitni-programy (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Національного університету «Одеська політехніка». [Educational programs of the National University "Odesa Polytechnic". URL: https://op.edu.ua/education/programs/bac-231-0 (date of application: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. [ Educational programs of Ternopil National Pedagogical University named after V. Hnatyuk. URL: https://tnpu.edu.ua/fakultet-pedagog-ki-psiholog-.php (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. [Educational programs of Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/kafedra-sotsial-noi-pedahohiky-sotsia/ (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian]. ]

Освітні програми Харківського національного педагогічного університету імені Г. Сковороди. [Educational programs of Kharkiv National Pedagogical University named after H. Skovoroda. URL: https://www.education.ua/universities/418/ (date of application: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Хмельницького національного університету. [Educational programs of the Khmelnytskyi National University. URL: https://khmnu.edu.ua/op/ (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича. [Educational programs Chernivtsi National University named after Y. Fedkovich. URL: https://www.chnu.edu.ua/navchannia/posluhy-dlia-zdobuttia-osvity/osvitni-prohramy/ (access date: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Програми гендерних студій в українських університетах. За ред. О.Л. Зінюк. ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника». ІваноФранківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника», 2019. 788 с. [Gender studies programs in Ukrainian universities. Under the editorship O.L. Zinyuk DVNZ "Prykarpattia National University named after V. Stefanyka". Ivano-Frankivsk: State Educational Institution "Prycarpathian National University named after V. Stefanyka", 2019. 788 p. [in Ukrainian].]

Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки». [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (date of application: 05.01.2024). [in Ukrainian].]

Семигіна, Т.В., Романова, Н.Ф., Левченко, В.М. (2008). Вивчення вітчизняної практики надання послуг потерпілим від насильства у сім’ї. Соціальна робота в Україні: теорія та практика. № 4. С. 70-84. [Semigina, T.V., Romanova, N.F., Levchenko, V.M. (2008). Study of the domestic practice of providing services to victims of domestic violence. Social work in Ukraine: theory and practice. No. 4. P. 70-84. [in Ukrainian].]

Семигіна, Т. Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи [Semigina, T. Global standards for the training of social workers as an idealistic vision of the development of social work education URL: https://www.researchgate.net/publication/348826393_GLOBALNI_STANDARTI_PIDGOTOVKI_SOCIALNIH_PRACIVNIKIV_AK_IDEALISTICNE_BACENNA_ROZVITKU_OSVITI_IZ_SOCIALNOI_ROBOTI (access date: 01.05.2024). [in Ukrainian].]

Ярошенко, А., Семигіна, Т. (2022). Ґендерна компетентність у соціальній роботі: Як інвестувати феміністичні погляди у ґендерно трансформаційну практику [Монографія]. Даллас: Primedia e-Launch LLC. 215 с. [Yaroshenko, A., Semigina, T. (2022). Gender Competence in Social Work: How to Invest Feminist Perspectives in Gender Transformative Practice [Monograph]. Dallas: Primedia e-Launch LLC. 215 p. [in Ukrainian].]

Dvoriak, S., Karagodina, O., Semigina, T. (2020). Gender competences of social work students: do we need a transformative approach? Social Work and Education. Vol. 7 (3). P. 279-288.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-27

Як цитувати

КРАВЧЕНКО, О. ., & ВОЙТОВСЬКА, А. . (2024). ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Social Work and Education, 11(1), 41–61. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.4

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION