FORMATION OF GENDER COMPETENCE IN THE PROCESS OF TRAINING FUTURE SOCIAL WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.4

Keywords:

gender competence, social work specialist, professional activity, gender equality, institution of higher education

Abstract

The article highlights the need to develop gender competence in future social work professionals and the use of an integrated approach in this field. The study aims to theoretically substantiate the peculiarities of gender competence formation in future social workers. The implementing possibilities for the Strategy of Gender Equality in Education until 2030 have been identified. The availability of gender studies in institutions of higher education has been analyzed. It is stated that domestic training programmes have the gender component included in curricula of various specialities. The studies in the field of gender equality and social work demonstrate that although there are specific disciplines that include aspects of preventing discrimination and violence against women, they need updating and adapting to modern challenges. The article analyses training and scientific programmes in the speciality “231 Social Work” in terms of content and specifics of preparing specialists to perform their duties taking into account the requirements of gender equality. It has been found that most of them are based on the requirements of state standards for the formation of competencies in human rights and anti-discrimination. It is emphasized that Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University has established Gender Centre that is a member of the All-Ukrainian Centre for Gender Education in Ukraine. Training future specialists in the specialty “231 Social Work”, forming their ability to carry out professional activities in compliance with human rights and the principle of gender equality, and developing competencies in preventing and combating gender discrimination are among the Centre’s main tasks. The author substantiates the need to form gender competence in future social workers by including a gender approach in the educational process as specialised disciplines revealing applied aspects of gender equality and participation in non-formal education play an important role there.

Author Biographies

Oksana KRAVCHENKO, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Social Pedagogy and Social Work Department

Alla VOITOVSKA, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

PhD, Associate Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work

References

Закон України «Про вищу освіту». [Law of Ukraine "On Higher Education". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (date of application: 05.01.2024). [in Ukrainian].]

Кравець, В., Кікінежді, О., Василькевич, Я. Формування гендерно справедливого середовища у закладах освіти України: eвроінтеграційний контекст. Науковий iнформацiйний журнал проблеми вищої освiти «Новий колегіум». №1-2 2023 (110). С. 15-24. [Kravets, V., Kikinezhdi, O., Vasylkevich, Ya. Formation of a gender-just environment in educational institutions of Ukraine: European integration context. Scientific information journal of the problems of higher education "New Collegium". № 1-2. 2023 (110). P. 15-24. [in Ukrainian].]

Жінки. Мир. Безпека: Інформаційно-навчальний посібник з ґендерних аспектів конфліктів для фахівців соціальної сфери. За заг.ред. Ковальчук Л.Г., Левченко К.Б., Київ, 2017. 172 с. [Women. Peace. Security: An informational and educational guide on gender aspects of conflicts for social workers. According to general ed. Kovalchuk L.G., Levchenko K.B., Kyiv, 2017. 172 p. URL: https://www.osce.org/files/f/documents/3/3/386408.pdf (access date: 06/05/2023). [in Ukrainian].]

Магістратура. ОП «Гендерні студії». Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2023. [Magistracy. OP "Gender Studies". Kyiv National University named after Taras Shevchenko, 2023. URL: https://sociology.knu.ua/uk/magistratura-op-genderni-studiyi (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Волинського національного університету імені Лесі Українки. [Educational programs of Lesya Ukrainka Volyn National University. URL: https://vnu.edu.ua/uk/hromadske-obhovennya (access date: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Житомирського державного університету імені Івана Франка. [Educational programs of Zhytomyr Ivan Franko State University. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/op/department/0/ (date of application: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Запорізького національного університету. [Educational programs of the Zaporizhia National University. URL: https://www.znu.edu.ua/ukr/pk/4362/bakalavr (access date: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Київського національного університету імені Тараса Шевченка. [Educational programs of Taras Shevchenko Kyiv National University. URL: https://psy.knu.ua/study/e-programs (access date: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Національного університету «Львівська політехніка». [Educational programs of the Lviv Polytechnic National University. URL: https://lpnu.ua/osvita/pro-osvitni-programy (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Національного університету «Одеська політехніка». [Educational programs of the National University "Odesa Polytechnic". URL: https://op.edu.ua/education/programs/bac-231-0 (date of application: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. [ Educational programs of Ternopil National Pedagogical University named after V. Hnatyuk. URL: https://tnpu.edu.ua/fakultet-pedagog-ki-psiholog-.php (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. [Educational programs of Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/kafedra-sotsial-noi-pedahohiky-sotsia/ (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian]. ]

Освітні програми Харківського національного педагогічного університету імені Г. Сковороди. [Educational programs of Kharkiv National Pedagogical University named after H. Skovoroda. URL: https://www.education.ua/universities/418/ (date of application: 12/25/2023). [in Ukrainian].]

Освітні програми Хмельницького національного університету. [Educational programs of the Khmelnytskyi National University. URL: https://khmnu.edu.ua/op/ (date of application: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Освітні програми Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича. [Educational programs Chernivtsi National University named after Y. Fedkovich. URL: https://www.chnu.edu.ua/navchannia/posluhy-dlia-zdobuttia-osvity/osvitni-prohramy/ (access date: 10.01.2024). [in Ukrainian].]

Програми гендерних студій в українських університетах. За ред. О.Л. Зінюк. ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника». ІваноФранківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника», 2019. 788 с. [Gender studies programs in Ukrainian universities. Under the editorship O.L. Zinyuk DVNZ "Prykarpattia National University named after V. Stefanyka". Ivano-Frankivsk: State Educational Institution "Prycarpathian National University named after V. Stefanyka", 2019. 788 p. [in Ukrainian].]

Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки». [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (date of application: 05.01.2024). [in Ukrainian].]

Семигіна, Т.В., Романова, Н.Ф., Левченко, В.М. (2008). Вивчення вітчизняної практики надання послуг потерпілим від насильства у сім’ї. Соціальна робота в Україні: теорія та практика. № 4. С. 70-84. [Semigina, T.V., Romanova, N.F., Levchenko, V.M. (2008). Study of the domestic practice of providing services to victims of domestic violence. Social work in Ukraine: theory and practice. No. 4. P. 70-84. [in Ukrainian].]

Семигіна, Т. Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи [Semigina, T. Global standards for the training of social workers as an idealistic vision of the development of social work education URL: https://www.researchgate.net/publication/348826393_GLOBALNI_STANDARTI_PIDGOTOVKI_SOCIALNIH_PRACIVNIKIV_AK_IDEALISTICNE_BACENNA_ROZVITKU_OSVITI_IZ_SOCIALNOI_ROBOTI (access date: 01.05.2024). [in Ukrainian].]

Ярошенко, А., Семигіна, Т. (2022). Ґендерна компетентність у соціальній роботі: Як інвестувати феміністичні погляди у ґендерно трансформаційну практику [Монографія]. Даллас: Primedia e-Launch LLC. 215 с. [Yaroshenko, A., Semigina, T. (2022). Gender Competence in Social Work: How to Invest Feminist Perspectives in Gender Transformative Practice [Monograph]. Dallas: Primedia e-Launch LLC. 215 p. [in Ukrainian].]

Dvoriak, S., Karagodina, O., Semigina, T. (2020). Gender competences of social work students: do we need a transformative approach? Social Work and Education. Vol. 7 (3). P. 279-288.

Published

2024-05-27

How to Cite

KRAVCHENKO, O. ., & VOITOVSKA, A. . (2024). FORMATION OF GENDER COMPETENCE IN THE PROCESS OF TRAINING FUTURE SOCIAL WORKERS. Social Work and Education, 11(1), 41–61. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.4

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION