Мовна соціалізація особистості в контексті вивчення іноземних мов

Автор(и)

  • Галина Лещук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0017-9464

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.3.1

Ключові слова:

соціалізація, мовна соціалізація, соціолінгвістика, іноземні мови, вивчення іноземних мов

Анотація

У статті розглянуто концепт мовної соціалізації в контексті вивчення іноземних мов. Розкрито сутнісну характеристику поняття «мовна соціалізація», простежено еволюцію розвитку дефініції та підходи до неї у зарубіжній та вітчизняній науці, зокрема, уточнено, що процес засвоєння мови індивідом був спочатку позначений терміном «мовленнєва соціалізація» («speech socialization»), а вже згодом з’явилась дефініція «мовна соціалізація» («language socialization»). Розкрите розуміння мовної соціалізації в рамках наукового підходу, розробленого Д. Гаймсом, який розглядає соціалізаційні виміри мовних практик у різних мовних спільнотах, стверджуючи, що засвоєння мови завжди культурно сконструйоване та визначене нормами, віруваннями й ідеологіями тієї чи іншої спільноти. Зазначено, що мовна соціалізація виходить за межі когнітивного вивчення соціальних контекстів, передбачаючи насамперед процес формування приналежності до нової спільноти. Особливо важливим це стає при вивченні іноземної мови як інструменту входження в новий соціокультурний простір. Окреслені ключові аспекти мовної соціалізації під час вивчення іноземних мов: засвоєння мовних норм і правил, розвиток комунікативної компетенції, інтеграція соціокультурного контексту, мовна практика в реальних ситуаціях, роль соціальних взаємодій, формування мовної ідентичності. Схарактеризовані труднощі, з якими можуть стикатися люди в процесі мовної соціалізації: культурні бар’єри, психологічні бар’єри (страх перед помилками, почуття невпевненості у власних знаннях або страх бути незрозумілим), лінгвістичні труднощі (відмінності в граматиці та синтаксисі) та лексичні труднощі, соціальні бар’єри (відсутність мовного середовища та соціальна ізоляція, можуть заважати ефективній соціалізації), труднощі асиміляції соціальних норм (вивчення прихованих соціальних контекстів, зміни у власній ідентичності), часові та ресурсні обмеження. Окреслені перспективні напрями для майбутніх досліджень мовної соціалізації, зокрема: вивчення мовної соціалізації в умовах глобалізації, мовна соціалізація у цифрову епоху, мовна соціалізація в умовах багатомовності та мультикультуралізму, індивідуальні та групові відмінності у процесі мовної соціалізації, мовна соціалізація в контексті соціальних змін, методологічні інновації у вивченні мовної соціалізації.

Біографія автора

Галина Лещук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри романо-германської філології, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль

Посилання

Ашиток, Н.І. (2014). Мовна соціалізація дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах інформаційного суспільства. Молодь і ринок, 4(111), 17–21. [Ashytok, N.I. (2014). Linguistic socialization of children with the peculiarities of psychophysical development in the conditions of the information society. Youth and the market, 4(111), 17–21]. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN= LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Mir_2014_4_6

Біляєв, О.М., Вашуленко, М.С., Плахотник, В.М. (1994). Концепція мовної освіти в Україні. Рідна школа, 9, 71–73. [Biliaiev, O.M., Vashulenko, M.S., Plakhotnyk, V.M. (1994). The concept of language education in Ukraine. Native school, 9, 71–73].

Корягіна, А.Ю. (2012). Мова як відображення процесу соціалізації людини. Культура народов Причерноморья, 226, 77–79. [Koriahina, A.Iu. (2012). Language as a reflection of the process of human socialization. Culture of the peoples of the Black Sea region, 226, 77–79]. http://dspace.nbuv. gov.ua/bitstream/handle/123456789/56036/22-Koriagina.pdf? sequence=1

Лещук, Г.В. (2011). Соціалізація особистості як соціально-педагогічне явище. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 20, 71–73. [Leshchuk, H.V. (2011). Socialization of personality as a socio-pedagogical phenomenon. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, 20, 71–73]. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/5500

Тарабанова, Я. (2016). Мовленнєва соціалізація учнів на уроках української мови. Таврійський вісник освіти, 2 (54), 153–160. [Tarabanova, Ya. (2016). Speech socialization of students in Ukrainian language lessons. Tavriyа’s herald of education, 2 (54), 153–160]. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Tvo_2016_2_27.pdf.

Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: MIT Press. [Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: MIT Press].

Dressen-Hammouda, D. (2018). La socialisation langagière: un cadre pour l’émergence concomitante de la compétence langagière et la spécialisation universitaire. https://uca.hal.science/hal-01900838v1/document

HEATH, S:B. (1983). Ways with words: language, life and work in communities and classrooms. Publisher, cambridge university press: length.

Hymes, D. (1961). Functions of Speech: An Evolutionary Approach. Anthropology and Education. Philadelphie: University of Pennsylvania Press, 55–83.

Lambert, Р. (2021). Socialisation langagière. Langage et société, 311–314.

Roberts, C., Grandcolas, В., Arditty, J. (1999). Acquisition des langues ou socialisation dans et par le discours? Pour une redéfinition du domaine de recherche sur l’acquisition des langues étrangères. Langages, 134.

Schieffelin, B., Ochs, E. (1984). Language acquisition and socialization: Three developmental stories and their implications. Culture Theory: Essays on Mind, Self and Emotion. Cambridge University Press, 276–320.

Holmes, J.I. (1989). When Talk Isn’t Cheap: Language and Political Economy. American Ethnologist, 16 (2), 248–267.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-23

Як цитувати

Лещук, Г. (2024). Мовна соціалізація особистості в контексті вивчення іноземних мов . Social Work and Education, 11(3), 316–325. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.3.1

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN EDUCATION