HOMO PICTOR ТА КУЛЬТУРНА ПРАКТИКА ОБРАЗУ В КОНЦЕПЦІЇ ГОТФРІДА БЬОМА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191725Ключові слова:
образ, культурна практика, Homo Pictor, презентація, репрезентація, зображення.Анотація
Метою дослідження є аналіз концепції образа Г. Бьома саме як культурної практики. Основна увага приділяється способам виробництва й споживання, семантики та прагматики образу. Методологія дослідження полягає у використанні аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, а також семіотичних, герменевтичних та історичних підходів. Це дало змогу виявити особливості формування культурної практики образу в логіці взаємодії презентації та репрезентації зображуваного. Наукова новизна полягає у визначенні Г. Бьомом образу як культурної практики дедиференціації серії артефактів, глядацької спільноти та культурних смислів. Даний підхід розмиває дисциплінарну автономність мистецтвознавства, соціології та філософії культури. Висновок. Доведено, культурна практика образу є єдністю репрезентації зображуваного та показом образу самого себе, що в цілому дозволяє пережити реципієнту присутність у логіці екзистенційного зростання. Існування такої культурної практики дозволяє не лише майстерне «вироблення» (на чому робив акцент Модерн), але й «одомашнення» (тобто поводження, споживання, перетворення на своє) образів. Образ одночасно повертає до того, що було, і в той же час перетворює минуле, додає нове, силою показу актуалізуючи його в теперішньому. Культурна практика образу є одночасно ідеальним зразком упорядкування світу буття людини взагалі та реальним процесом взаємодії речей та людей, а також підставою формування антропологічної моделі Homo Pictor.
Посилання
Александер Д.; Смит Ф. Сильная программа в культурсоциологии; пер. с анг. С. Джакупова // Cоциологическое обозрение. Т. 9. № 2. 2010. С. 11 – 30.
Арістотель. Поетика; пер. з старогр. Б. Тен. Київ: Мистецтво. 1967. 139 с.
Беньмин В. Учение о подобии; пер. с нем. І Болдырева. Москва: РГГУ, 2012. 288с.
Гадамер Г. Істина і метод; пер. з нім. О. Мокровольського. Київ: Юніверсус. 2000. 464 с.
Герчанівська П. Дихотомія Схід – Захід : історико-культурологічний контекст. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. С. 2 – 8.
Киньяр П. Секс и страх; пер. с фр. И. Волевич. Москва: Текст, 2000. 344 с.
Леш С. Соціологія постмодернізму. Львів: Кальварія. 2003. 344 с.
Павлова О. До дефініції поняття «культурна індустрія»: дескрипція симптомів та аналіз тенденцій / Українські культурологічні студії. 2017. № 1(1). С. 39–47.
Сонтаг С. О фотографии. Москва: Ad Marginem, 2012. URL: http://artguide.com/posts/265-s-iuzien-sontagh-o-fotoghrafii-m-ad-marginem-2012-295
Boehm G. Representation, Presentation,Presence: Tracing the Homo Pictor In Alexander J., Bartmanski D., Giesen B. (Eds.) Iconic Power. Materiality and Meaning in Social Life (pp. 15 – 25). New York: Palgrave Macmillan. 2011.
Butler J. Television. Visual Storytelling and Screen Culture-Routledge. London; New York: Routledge. 2018. 553 p.
Dahlgren A. Travelling Images. Looking Across the Borderlands of Art, Media and Visual Culture. Manchester: University Press. 2018. 210 p.
Fearn D. Pindar’s Eyes: Visual and Material Culture in Epinician Poetry. Oxford: University Press. 2017. 352 р.
Lemelson R.; Tucker A. Afflictions : Steps Toward a Visual Psychological Anthropology. Cham: Springer International Publishing. 2017. 306 р.
Ryan L. The Visual Imperative. Creating a Visual Culture of Data Discovery. Cambridge: Morgan Kaufmann. 2016. 294 p.
Thomas Z., Garrett M. Suffrage and the Arts: Visual Culture, Politics and Enterprise. London: Bloomsbury Visual Arts. 2018. 272.
Toth E. Design and Visual Culture from the Bauhaus to Contemporary Art_ Optical Deconstructions. - London; New York: Routledge. 2018. 194 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.