ДОСВІД РЕСТАВРАЦІЇ МОНУМЕНТАЛЬНОГО ЖИВОПИСУ ІНТЕР’ЄРІВ ТРОЇЦЬКОЇ НАДБРАМНОЇ ЦЕРКВИ КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ В ПЕРІОД 1979 - 1991 РР.

Автор(и)

  • Viktoriia Zaitseva

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220108

Ключові слова:

Києво-Печерська лавра, Троїцька надбрамна церква, монументальний живопис, реставрація, методика, техніко-технологічні дослідження.

Анотація

Мета дослідження здійснити всебічний аналіз наукових підходів і технологій під час проведення циклу реставраційних робіт на монументальному живописі Троїцької надбрамної церкви в період 1979 – 1991 рр. Методологія. Специфічні особливості зазначеної тематики вимагають застосування нового спектру методів дослідження, що базуються на комплексному системно-діяльнісному підході та аналізі сучасних техніко-технологічних методів дослідження стінопису церкви. Наукова новизна. Конкретизація попередніх досягнень та втрат в реставраційній галузі, акцентуючи увагу на розгляді випробуваних методик реставрації та наслідках їх використання на пам’ятці, введення до наукового обігу відомостей щодо складу матеріалів стінопису та його специфіки. Висновки. Реставраційний процес збагатив історію пам’ятки цінними свідченнями щодо колишніх реставраційних втручань, заповнивши прогалини в існуючих архівних джерелах. В процесі реставрації було виявлено наявність більш раннього живопису XVII та XVIII ст.

Посилання

Act on the technical condition of the monument of the XII-XVIII centuries – Trinity Gate Church (1998). (Kyiv-Pechersk State Historical and Cultural Reserve) [in Ukrainian].

Report on the restoration of wall painting in the Trinity Gate Church of the Kyiv-Pechersk State Historical and Cultural Reserve (1991). NKPIKZ (Kyiv-Pechersk State Historical and Cultural Reserve) KPL-A-NVF-396 [in Ukrainian].

Kondratiuk, A.Yu. (2003). Monumental painting of the Trinity Gate Church of the Kiev-Pechersk Lavra. Semantics and stylistics. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: NAOMA. [in Ukrainian]

Kuks, Y.M. & Lukianova, T.A. (2014). On the issue of oil painting technology. (Part 1) Perspectives of Science and Education, 5 (11) [in Russian].

Marampolsky, A.I., Bartosh A.E. (2014). Report on further studies of painting in the architectural monuments of the Kyiv-Pechersk State Historical and Cultural Reserve. Lavra Almanac: The Kyiv-Pechersk Lavra in the Context of Ukrainian History and Culture, 29, 88 [in Ukrainian].

Marampolsky, A.Y. Report on the study of early plastering and painting in the lower room of the Trinity Gate Church. From the archive of the Marampolski family [in Ukrainian].

Marampolsky Arkady Yosypovych (1929-1999). Ukrainian artist-restorer, since 1954 worked in Republican special scientific-restoration workshops. He took part in the restoration of the paintings of St. Sophia Cathedral, Ilyin Church, the Church of the Savior on Berestov, and other temples of the Kyiv-Pechersk Lavra.

Maslov K.Y. & Melnikova H.P. (2000). The use of synthetic materials in the restoration of monumental painting. Moscow, St. Petersburg: GOSNIIR [in Russian].

Monumental painting survey materials and project proposals for restoration in the XII-XVIII centuries. – Trinity Gate Church of the Kyiv-Pechersk Lavra State Reserve. Condition of painting. Part I. (1958). Institute “UkrNDIproektrestavratsiia” [in Ukrainian].

Myliaeva, L.S. (1994). Iconography and eloquence of Ukrainian baroque (murals of the Gate Church of the Kyiv-Pechersk Lavra). East Christian Temple. Liturgy and art, 308-316 [in Russian].

The Central State Historical Archives of Ukraine (1853). Form 128; register 2 general, case 197, sheet 1 [in Russian].

PVC (polyvinyl chloride) – synthetic organosilicon resin, developed for conservation of wall paintings by Ukrainian chemist-technologist O. Pliusch. For the first time PVC used resin in 1946-1947 to preserve the murals of St. Vladimir's Cathedral, St. Sophia Cathedral, and St. Cyril's Church.

Pliusch, O. F. (1961). Recommendations on the method of fixing pigments of ancient frescoes: Sophia Cathedral, Cyril Church, Kyiv. Kiyv: NYYTAH [in Russian].

Umantsev, F.S. (1970). Trinity Gate Church. Kiyv : Mystetstvo [in Ukrainian].

Fylatov, V.V. (1995). Restoration of a wall oil painting. Moscow: Yzobrazytel'noe yskusstvo [in Russian].

Fylatov, V.V. (1968). On the history of wall painting in Russia. Moscow [in Russian].

Kharlamov V.O. & Koreniuk Y.O. (1995). New information on the technology of making plaster of murals and mosaics of the Assumption Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra. Architectural and archaeological research in Kyiv and Kyiv-Pechersk Lavra [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація