«ХОРОВІ КАРТИНИ» В. БІБІКА ЯК ВТІЛЕННЯ СИСТЕМИ НОВІТНІХ МУЗИЧНО-ХУДОЖНІХ ЗАСОБІВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220125Ключові слова:
артикуляція, В.Бібік, інтонування, нотація, склад письма, сучасна академічна хорова музика a cappella, тембро-фонічні прийоми.Анотація
Мета дослідження – розгляд системи новітніх музично-художніх засобів у циклі В. Бібіка «Хорові картини». Методологію дослідження становлять методи: системно-структурного, жанрово-стильового, семантичного, хорознавчого, компаративного, виконавського аналізів. Наукова новизна полягає в тому, що вперше у проаналізованому циклі В. Бібіка «Хорові картини» виявлена система новітніх музично-художніх засобів. Висновки. Аналіз циклу «Хорові картини» В.Бібіка дає підстави стверджувати, що система новітніх музично-художніх засобів характеризуються за наступними позиціями: темброфонічні характеристики – звукове забарвлення, просторовість звучання, співвідношення використання рухливості і статики, комбінування звучання хорових пластів, несталість звукового образу; ступінь новаторства – прийоми співочої артикуляції (штрихова техніка, різні способи вимовляння тексту, музичний синтаксис); хорова фактура (монодія, гомофонія, поліфонія, сонорика, пуантилізм); інструменталізація хорових партій (віртуозні пасажі, широкі скачки мелодії, кластери, метроритмічні складнощі); прийоми театралізації.
Посилання
Babenko, O. (2015). Zvukovyi prostir «Khorovykh kartyn» V. Bibika na slova O. Vyshni i S. Vasylchenka yak obiekt vykonavskoi interpretatsii. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 44, 218-230 [іn Ukrainian].
Batyuk, I. (1999). Sovremennaya horovaya muzyika: teoriya i ispolnenie. M. : Mosk. gos. konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo, 192 [іn Russian].
Bermes, I. (2013). Ukrainskyi khorovyi spiv yak sotsiokulturne yavyshche. Drohobych : Posvit, 432 [іn Ukrainian].
Bondar, Je. (2005). Nadekspresyvne intonuvannia v konteksti suchasnoi khorovoi tvorchosti. (Аvtoref. dys. ... kand. Mystetstvoznavstva). Odesa: ONMA im. A. V. Nezhdanovoi, 16 [іn Ukrainian].
Gulesko, I. (1991). Horovaya literatura : ucheb. posobie. Hark. gos. in-t kulturyi. Kharkiv: HGIK, 88 [іn Russian].
Dubinets, Ye. (1999). Znaki zvukov. O sovremennoy muzyikalnoy notatsii. Kiev : Gamayun, 313 [іn Russian].
Dyachkova, L. (2004). Garmoniya v muzyike XX veka : ucheb. posobie. M. : RAM im. Gnesinyih, 298 [іn Russian].
Zhivov, V. (2003). Horovoe ispolnitelstvo : teoriya, metodika, praktika : ucheb. posobie. M. : Vlados, 271 [іn Russian].
Katunyan, M. (1998) Postavangard glazami kompozitorov. Muzyikalnaya akademiya, 1 (3/4), 119 12 [іn Russian].
Krasnoshchekov, V. (1969). Voprosyi horovedeniya : ucheb. posobie. M. : Muzyika, 300 [іn Russian].
Lashchenko, A. (1989). Horovaya kultura: aspektyi izucheniya i razvitiya. Kiev : Muz. Ukraina, 134 [іn Russian].
Levando, P. (1974). Problemyi horovedeniya : ucheb. posobie. L. : Muzyika, Leningr. otd-nie, 282. [іn Russian].
Mizitova, A. (2005). Zvukovyie puti novogo pokoleniya harkovskih kompozitorov. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 10, 39-59 [іn Russian].
Mizitova, A.A. & Ivanova, I. L. (2006). Fragmentyi tvorchestva Valentina Bibika: Monograficheskie ocherki. Harkov, 126 [іn Russian].
Muzhchil, V. (2011). Mobilnost tryohkomponentnoy strukturyi instrumentalnogo istochnika zvuka v muzyike 20 veka. Formuvannia tvorchoi osobystosti v informatsiinomu prostori suchasnoi kultury, 248-251 [іn Russian].
Ocheretovskaya, N. (1973). Pora stanovlennya. Sov. muzyika, 4, 34–38 [іn Russian].
Parkhomenko, L. (1979). Ukrajinsjka khorova p'jesa: typologhija, tematyzm, kompozycija. Kyjiv : Nauk. dumka, 218 [іn Ukrainian].
Roshchenko-Averianova, O. (2007). Kafedra kompozytsii ta instrumentuvannia kriz pryzmu istorii kharkivskoi kompozytorskoi shkoly. Kharkivskyi derzhavnyi universytet mystetstv imeni I. P. Kotliarevskoho. Pro Domo Mea: Narysy, 148-170 [іn Ukrainian].
Tereschenko, A. (1985). Grani grazhdanstvennosti. Sov. muzyika, 4, 26–33 [іn Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.