АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ГУМАНІТАРНИХ ТА КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИХ ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ

Автор(и)

  • Maryna Chumachenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220402

Ключові слова:

плагіат, академічна доброчесність, академічна культура, вища освіта, професійна самосвідомість, роботодавці.

Анотація

Мета роботи полягає в осмисленні академічної доброчесності як фактору формування академічної культури та професійної самосвідомості здобувачів вищої освіти гуманітарних та культурно-мистецьких галузей знань. Методологія дослідження ґрунтується на використанні методів герменевтичної інтерпретації (для порівняння потрактувань академічного плагіату в провідних закладах вищої освіти Сполучених Штатів Америки), компаративного аналізу (з метою виявлення методів боротьби, запобігання фактів порушення академічної доброчесності у закордонних та вітчизняних закладах освіти, визначенні ролі академічної доброчесності у формуванні професійної самосвідомості здобувачів вищої освіти України), структурно-функціонального методу (для розкриття ролі залучення роботодавців до освітнього процесу як фактору впливу та інтенсифікатора формування академічної культури та професійної свідомості здобувачів вищої освіти). Наукова новизна полягає у здійсненні теоретичного аналізу ролі академічної доброчесності у формуванні професійної самосвідомості здобувачів вищої освіти, форм та засобів актуалізації академічної доброчесності з врахуванням сучасних тенденцій провадження освітньої діяльності в Україні. Висновки. Визначення стратегії закладу вищої освіти щодо дотримання академічної доброчесності, виявлення та запобігання академічному плагіату, формування академічної культури та засобів стимулювання зростання професійної самосвідомості здобувачів вищої освіти є потужною платформою у забезпеченні якості вищої освіти.

Посилання

Fishman, T. (2009). "We know it when we see it" is not good enough: toward a standard definition of plagiarism that transcends theft, fraud, and copyright. Retrieved from https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/NJ_Leah-Wortham_Report-wi th-Recs_on_Academic-Integrity_ Dec-11_2019_UKR.pdf [in English].

High-Risk Situations. Retrieved from https://poorvucenter.yale.edu/writing/using-sources/understanding-and-avoiding-plagiarism/high-risk-situations [in English].

Mudrak, B. American Journal Experts. Self-Plagiarism: How to Define it and Why You Should Avoid It. Retrieved from https://www.aje.com/en/arc/self-plagiarism-how-to-define-it-and-why-to-avoid-it [in English].

Onufriieva, L. A. (2017). Psychological characteristics of personality development and the formation of professional self-consciousness of the student’s personality while studying at the higher educational institutions. Problems of Modern Psychology, 35, 336-346 [in English].

Part 689. Research Misconduct. Retrieved from https://www.nsf. gov/oig/pdf/cfr/45-CFR-689.pdf [in English].

Plagiarism and Academic Misconduct. Retrieved from https://www.plagiarism. admin.cam.ac.uk/definition [in English].

Plagiarism Questions. Retrieved from https://communitystandards.stanford. edu/policies-and-guidance/what-plagiarism/plagiarism-questions [in English].

Plagiarism Quiz. Retrieved from https://poorvucenter.yale.edu/writing/using-sources/understanding-and-avoiding-plagiarism/plagiarism-quiz [in English].

Rossikhina, H., & Rossikhin, V., & Kaganovska, T. (2019). Problems of education digitization in Ukraine. Advances in Economics, Business and Management Research, 105, 741-744. Retrieved from https://www.atlantis-press.com/proceedi ngs/iscde-19/125924698 [in English].

Sample Plagiarism Cases. Retrieved from https://communitystandards.stanford. edu/policies-and-guidance/what-plagiarism/sample-plagiarism-cases [in English].

What Is Plagiarism? Retrieved from https://communitystandards. stanford.edu/policies-and-guidance/what-plagiarism [in English].

What Is Plagiarism? Retrieved from https://poorvucenter.yale.edu /writing/using-sources/understanding-and-avoiding-plagiarism/what-plagiarism [in English].

Bakhrushyn, V. Academic plagiarism and text recycling in science and higher education: regulatory framework and global experience. Retrieved from http://education-ua.org/ ua/ artic les/1128-akademichnij-plagiat-i-samoplagiat-v-nautsi-ta-vishchij-osviti-norma tivna-baza-i-svitovij-dosvid [in Ukrainian].

Vortem, L. Strengthening academic honesty in higher education of Ukraine. Retrieved from https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/NJ_Leah-Wortham _Report-with-Recs_on_Academic-Integrity_Dec-11_2019_UKR.pdf [in Ukrainian].

Huzhva, O. O. (Eds.). (2016). Academic honesty manual for schoolchildren. Kharkiv : KhNU V. N. Karazina [in Ukrainian].

The law of Ukraine On Education from September 5 2017, № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Lehkostup, S. (2014). Psychologic determinants of personal liability in the formation of the official conduct of local self-government officials. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, 2, 236-246 [in Ukrainian].

Masimova, L. H. (2016). Engagement of employers` representatives into the educational process (by the example of the publishing and editing specialist training). Intehrovani komunikatsii, 2, 53-58 [in Ukrainian].

Maslova, N. H. (2017). Academic freedom and academic liability. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pravo», 43, vol. 1, 72-76 [in Ukrainian].

Poliakova, H. A., & Lola, Yu. Yu., & Pochuieva, O. O. (2019). Introduction, monitoring, and evaluation of academic honesty in higher education establishments. Innovatsiina pedahohika, 13, vol. 2, 149-155 [in Ukrainian].

Satsyk, V. Academic honesty: fabulous concept or effective means for higher education quality assurance? Retrieved from http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiya-chi-dievij-instrument-zabezpeche nnya-yakosti-vishchoji-osviti [in Ukrainian].

Svizhevska, S. A. (2013). Peculiarities of the employers’ and students’ engagement in the education quality assessment. Modern problems and ways of their solution in science, transport, production and education, 18-29 June. Retrieved from http://www.nmu.org.ua/ua/ content/ infrastructure/ structural divisions/science_ met_dep/statti_akr/967 [in Ukrainian].

Sydliarenko, A. Will the plagiarism inspection have impact on the education quality? Retrieved from https://ru.osvita.ua/vnz/68611/ [in Ukrainian].

Strakharchuk, V., & Strakharchuk, A. (2014). Interrelation of graduate students` successful employment and deepening of integration ties of higher education establishments with potential employers. Molod i rynok, 12, 96-100 [in Ukrainian].

Tytska, Ya. (2018). “Academic honesty” and “academic liability” in education quality assurance. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 11, 192-195 [in Ukrainian].

Trotska, V. (2016). Prevention and detection of plagiarism at higher school (by the research materials of European Union and Ukraine). Teoriia i praktyka intelektualnoi vlasnosti, 5, 29-38 [in Ukrainian].

With regard to the Recommendations on academic honesty for higher education establishments from October 23 2018, № 1/9-650. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/MUS30874 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Культурологія