СПЕЦИФІКА ПЛАСТИЧНОГО ОБРАЗОТВОРЕННЯ В ПЕРВІСНОМУ ТАНЦІ: СИМВОЛІКО-СЕМАНТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220416Ключові слова:
первісний танець, пластичний символ, тілесна виражальність, образ, семантика.Анотація
Мета статті – проаналізувати символічний зміст пластичних засобів вираження та визначити семантичний аспект танцювальних образів в первісному танці. Методологія дослідження базується на засадах комплексного підходу та застосуванні аналітичного, історичного, порівняльного, семіотичного та узагальнюючого методів для формування цілісного уявлення щодо першообразної і символічної природи прадавньої хореографічної творчості. Наукова новизна: проведено комплексне аналітичне дослідження танцювальної символіки у синкретичному просторі первісної культури. Запропоновано теоретичне узагальнення з проблеми семантикі пластичного образу. Танцювальний образ інтерпретовано як цілісний феномен буття, як тілесне вираження мислительного та практичного досвіду. Висновки. Дослідження специфіки танцювального образотворення дозволяє виявити, що атрибутивною характеристикою людської сутності і людського світобачення на ранній стадії суспільства є здатність до пластичного перетворення. Танцювальний образ, створений виразними імітаційними рухами і жестами, слугував символом, за допомогою якого стверджувалась ідея єдності з природою, тотемними покровителями, предками і божествами.
Посилання
Abrahamyan, L. (1983). Primeval holiday and mythology. Yerevan: Publishing House of the Academy of Sciences of the Armenian SSR [in Russian].
Avdeev, A. (1959). The origin of the theater. Elements of the theater in the primitive system]. Lеningrad-Moscow: Iskusstvo [in Russia].
Bibikov, S. (1981). The oldest musical complex of mammoth bones. Kiev : Naukova dumka [in Russian].
Vinnikov, I. (1938). Unpublished Lewis T.Morgan Manuscript on the Dances of North American Indian Tribes. Soviet ethnography. No 1. pp. 167-184 [in Russian].
Vysotskaya, T. (1976). Cults and rites of the late Scythians. Bulletin of Ancient History. No 3, pp. 51-73 [in Russian].
Gvaramadze, E. (1964). About some specific features of Georgian folk dance. The 7ns International Congress of Anthropological and Ethnographic Sciences. Moscow: Nauka [in Russian].
Holovei, V. (2012). Sacral in art: problems of visual representation]. Lutsk: Volyn. nats. un-t im. Lesi Ukrainki [in Ukrainian].
Danilenko, V. & Shilov, Y. (1994). The beginning of civilization. Cosmogony of primitive society. The prehistory of Russia 7ns millennium BC – 1st millennium AD. Moscow : Raritet [in Russian].
Eliade, M. (2001). Sacred and worldly; Myths, dreams, and mysteries; Mephistopheles and androgyne; Occultism, divination, and cultural preferences. Translated from French by G. Kjoryan. Kyiv: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
Zholkhovcev, A. (1986). Hieroglyph in art. Art of the East. Moscow: Prosveshchenie. pp. 240-268. [in Russian].
Siegfried, V. (1995). Dance is the art of movement: beauty as a property of behavior. Beauty and the brain. Biological aspects of aesthetics. Moscow: Mir, pp. 125-155 [in Russian].
Kabo, V. (1972). Syncretism of primitive art. In: E.Meletinsky, ed. Early art forms. Moscow: Iskusstvo, pp. 275-301[in Russian].
Korol'ova, E. (1977). Early forms of dance. Kishinev: Stiinca [in Russian].
Losev, A. (1995). Symbol problem and realistic art. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Mirimanov, V. (1997). Art and myth. The central image of the picture of the world. Moscow: Soglasie [in Russian].
Romm, V. (1994). To the technique of paleochoreographic analysis. Novosibirsk: Nauka [in Russian].
Okladnikov, A. (1967) . Morning art. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].
Toporov, V. (1988). About the ritual. Introduction to the issue. Archaic ritual in folklore and early literary monuments. Moscow: Nauka, pp. 7-60 [in Russian].
Fraser, J. (1998). Golden branch. Translated from English by A.Homik. Moscow : «Refl-buk», Kiev: «Vakler» [in Russian].
Shahnovich, M. (1971). Primeval mythology and philosophy. Leningrad: Nauka [in Russian].
Аndrews, T. (1996). The magic of dance. Your body as a tool of strength. Translated from English. Moscow: «REFL-book», Kyiv: «Vakler» [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.